1 531 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Led trafo
Köpte en led trafo http://www.malmbergs.com/docs/ba/9974068.pdf, på produktbladet står det att den måste vara jordad för att erhålla rätt funktion, jag har testat köra denutan jordkabel och den funkar än så länge, så jag undrar ifall nån vet varför det ska vara jordat. Det står också att den klarar max 2x25 watt, men jag vill ha lampor som tillsammans blir 54 watt, tror ni trafon kommer klara av det eller blir den överbelastad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Med funktion menar dom uppenbarligen elektromagnetiska störningar, dvs de kräver skyddsjordning för att trafon inte ska avge för höga störningar. Det brukar inte behövas för LED pga den låga strömmen - det är faktiskt den första trafo jag ser som har detta krav. Men Malmbergs kanske klarar väldigt långa ledningslängder på sekundärsidan (står dock inget om det).
Än mer intressant är att det står SELV på transformatorn, dvs skyddsjord får inte finnas på sekundärsidan... Så det är bara på primärsidan som det kan finnas ett avstörningsfilter.
Man bör inte belasta dessa transformatorer till max. Ca 70% av dess märkeffekt brukar rekommenderas. Dom håller inte annars. Så du skulle behöva en trafo till.Dessutom gäller bara 2x25 vid vissa utströmmar, så det beror på vilken ström du vill driva dina LED med, och hur många de är.
Än mer intressant är att det står SELV på transformatorn, dvs skyddsjord får inte finnas på sekundärsidan... Så det är bara på primärsidan som det kan finnas ett avstörningsfilter.
Man bör inte belasta dessa transformatorer till max. Ca 70% av dess märkeffekt brukar rekommenderas. Dom håller inte annars. Så du skulle behöva en trafo till.Dessutom gäller bara 2x25 vid vissa utströmmar, så det beror på vilken ström du vill driva dina LED med, och hur många de är.
Kan man sätta ihop led kanal 1 och 2, så att det man kan fördela effekten på båda kanalerna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, det är inte möjligt. Det skulle kräva att spänningen fördubblas på utgången för att kunna driva lika många LED i serie, och då hamnar man långt över 50 V som är gränsen för att få kallas SELV.
"Rätt funktion" avser alltså att den inte saboterar räckvidden/funktionen på radiobaserade grejer, t.ex. om du vill lyssna på kortvågsradio från långtbortistan, köra radiostyrd bil eller för den delen använda garageportöppnaren.
Märkligt att elbranschen tydligen var tvugna att uppfinna ett nytt ord, det heter DIL-switchar, DIP-switchar, DIL-strömbrytare eller DIP-strömbrytare, inte "vippomkopplare". Här kunde gott elektroniknördarnas fikonspråk fått råda
Märkligt att elbranschen tydligen var tvugna att uppfinna ett nytt ord, det heter DIL-switchar, DIP-switchar, DIL-strömbrytare eller DIP-strömbrytare, inte "vippomkopplare". Här kunde gott elektroniknördarnas fikonspråk fått råda
Klicka här för att svara
