1 842 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Är detta korrekt....
Jag var och kollade en väns nybyggda villa, och upptäckte att till ett ställe där han senare skulle bygga ett litet kök typ "trinette" så hade elektrikern dragit matningen dit från två separata 10A säkringar i samma rör och även gemensam nolla. Alltså hade han bara dragit ut 4st trådar. (Brun, Grå, Blå, Jord)
Är det okej att göra så?
Jag är uppfostrad med en säkring per rör....
Tack på förhand!
Är det okej att göra så?
Jag är uppfostrad med en säkring per rör....
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Det låter som en tvåfasgrupp. Det är i så fall helt normalt. Ex så är ju en spis oftast matad av en trefasgrupp med 3 fasledningar, en nolla och skyddsjord.
Det viktiga när man gör så är att faserna måste komma från OLIKA inkommande faser från elverket. Man utnyttjar att faserna är fasvridna mot varandra, vilket begränsar strömmen i nollan. I en trefasgrupp blir strömmen i nollan aldrig större än strömmen i en av fasledarna. Om man tar ut max ström i alla 3 fasledarna så blir strömmen i nollan just noll.
Gör man fel där så riskerar man att nollan blir överbelastad och börjar brinna.
Det viktiga när man gör så är att faserna måste komma från OLIKA inkommande faser från elverket. Man utnyttjar att faserna är fasvridna mot varandra, vilket begränsar strömmen i nollan. I en trefasgrupp blir strömmen i nollan aldrig större än strömmen i en av fasledarna. Om man tar ut max ström i alla 3 fasledarna så blir strömmen i nollan just noll.
Gör man fel där så riskerar man att nollan blir överbelastad och börjar brinna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Ja, det är ju en annan sak. Att det kanske borde varit lite högre säkrat.
Men är inte just trinette gjord för att kunna kopplas in lite var som helst?
Men är inte just trinette gjord för att kunna kopplas in lite var som helst?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Oj, det missade jag. Ja, då räcker det säkert med 10A.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara