O
Jag var och kollade en väns nybyggda villa, och upptäckte att till ett ställe där han senare skulle bygga ett litet kök typ "trinette" så hade elektrikern dragit matningen dit från två separata 10A säkringar i samma rör och även gemensam nolla. Alltså hade han bara dragit ut 4st trådar. (Brun, Grå, Blå, Jord)
Är det okej att göra så?
Jag är uppfostrad med en säkring per rör....

Tack på förhand!

Det låter som en tvåfasgrupp. Det är i så fall helt normalt. Ex så är ju en spis oftast matad av en trefasgrupp med 3 fasledningar, en nolla och skyddsjord.

Det viktiga när man gör så är att faserna måste komma från OLIKA inkommande faser från elverket. Man utnyttjar att faserna är fasvridna mot varandra, vilket begränsar strömmen i nollan. I en trefasgrupp blir strömmen i nollan aldrig större än strömmen i en av fasledarna. Om man tar ut max ström i alla 3 fasledarna så blir strömmen i nollan just noll.

Gör man fel där så riskerar man att nollan blir överbelastad och börjar brinna.

O
Då verkar det vara okej! va bra! tack så mycket...
Sedan känns det klent med bara 10A om man ska mata en spis...
Tanken var om jag förstått rätt han vill ha spis, ugn och spisfläkt...

Odjuret skrev:
Då verkar det vara okej! va bra! tack så mycket...
Sedan känns det klent med bara 10A om man ska mata en spis...
Tanken var om jag förstått rätt han vill ha spis, ugn och spisfläkt...
Ja, jag skulle inte gjort så i alla fall.

//Patrik

Ja, det är ju en annan sak. Att det kanske borde varit lite högre säkrat.

Men är inte just trinette gjord för att kunna kopplas in lite var som helst?

Redigerat:
Oj, det missade jag. Ja, då räcker det säkert med 10A.

//Patrik

Om det inte redan finns, och inte är för sent så se till att det installeras ett vanligt uttag i trinetten. Bra att kunna koppla in vattenkokare och brödrost.

O
Tack för tipsen!
Så får vi se vad det blir...

mycke_nu skrev:
Om det inte redan finns, och inte är för sent så se till att det installeras ett vanligt uttag i trinetten. Bra att kunna koppla in vattenkokare och brödrost.
Det uttaget matas med fördel från en tredje fas i samma rör, om det inte är för mycket att dra in en femte ledare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.