Hade elektrikern hemma idag för att titta installation av JFB. Det var inga konstigheter mer än att han ville använda 10kvmm kabel. Huset är säkrat 20A och JFB:era ska sitta precis bredvid diazedcentralerna. Brukar man inte säga att 6kvmm är OK upp till 25A i centraler?
Inte för att det spelar någon roll, men jag blev lite nyfiken....
Det är mycket mer lättjobbat och blir ett snyggare resultat om man använder 6mm2. 10mm2 tar bara onödigt mycket plats! Det måste vara någon annan anledning till att elektrikern vill använda 10mm2, annars så är han allt lite händig.
Den här tråden påminnde mig om att jag har DIII huvudsäkringar och 16mm² till huset, men jag tror att elektrikern använde 6mm² för den nya centralen. Får be honom se efter nästa gång han ska göra något här. Eller titta på fakturan, kanske finns med bland materialet.
Ja, det är verkligen frågan hur man ska göra när det är en vanlig kåk med mätarskåp med GIII.
Risken att någon säkrar upp till mer än 25A är helt otänkbart och det är jobbigt/svårt/näst in till omöjligt att koppla med 10mm2/16mm2. Jag vet inte vad som står i reglerna förutom rekommendationen(?) att det ska vara dimensionerat efter högsta möjliga avsäkring.
Jag känner inte till några krav på att en huvudledning måste dimensioneras efter den största säkring som är möjlig. Byte av passdel är ju behörighetskrävande . Man dimensionerar normalt ledningar och överströmsskydd utifrån den förväntade belastningen - det vore inte ekonomiskt att vara tvungen att överdimensionera en ledning.
En area på 6 mm² för huvudledningar i bostäder är dock en god tumregel ur flera aspekter, DII-gänga, ledningslängder, spänningsfallm inget behov av extra avsäkringar etc. Och jag ser det som en lika god tumregel att använda samma area även som som intern kopplingstråd i centralerna, dvs samma area som i huvudledningen. I vissa fall kan man t.o.m gå ned lite i area. Det vore ju synd om en enskild central skulle sätta en gräns som är lägre än alla berörda huvudledningar och andra centraler.
Vid uppsäkring av mätarsäkringarna får man då givetvis kontrollera de ledningar som mätarskåpet matar, och installera ett extra överströmsskydd vid behov för de ledningar som blir för klena.
Från en mätartavla på 25A är det ju självklart att använda minst 6mm² för utgående huvudledare (annars måste den ju säkras av ytterligare).
Kan tänka mig att det är ok att tex dra 6mm² huvudledning från ett 63A mätarskåp i en villa som har haft elvärme och nu har fjärrvärme. Givetvis med tydlig märkning typ "OBS! MAX MÄTARSÄKRING 25A"
Ledning inne i central kan man gå ner i area. Man kan dimensionera den efter förväntad max belastning. Detta gäller främst vid större centraler. För den som är intresserad av detta finns en diskussion här.
TS elektriker har säkert en bra anledning varför han vill använda 10mm² RK istället för 6. Tvivlar på att han vill göra så bara för skojj skull, då den är betydligt jobbigare att hantera. Förmodligen är inkommande kabel 10mm²
Det var en yngre "spoling" som var här så jag vet inte om han hade konceptet "better safe than sorry" kanske. Jag kan inte förstå orsaken till 10 kvmm om inte inkommande är det, han fick telefon när jag skulle konfrontera honom och sen var han tvungen att sticka iväg. Men även om inkommande är 10 så skulle det i ändå vara ok med 6 kvmm egentligen mtt. på Bo stiltbergs sätt att se på det? (som ju är rätt logiskt)
Hursomhelst så var jag och kikade lite i centralen men jag har inte ögonmått nog att avgöra kabelarean utan att mäta på ledaren, men det kanske finns andra här som kan avgöra .
Med isolering så är inkommande faskablar c:a 6 mm i diameter. Kopplingsledningar från huuvdbrytare till fasskenor är c:a 5 mm i diameter (inkl. isolering). Dessa mått säger kanske inte så mycket ändå eftersom tjockleken på isoleringen kan variera men det kanske ger en fingervisning?
Nu gissar jag bara (dessutom mest baserat från mina erfarenheter av bilstereomekande snarare än 230/400V-mekande, d.v.s. där isoleringskraven är lägre och andra kabeltyper ofta används) men nog ser det där ut som kanske 6mm2 in och 4mm2 vidare till skenorna?
Sidospår: huvudbrytaren borde för övrigt vara nåt som kan säga en del om centralens ålder. Resten av centralerna såg väl i stort sett likadana ut i riktigt många år, medan det fanns några varianter på brytare. Eller var det snarare olika tillverkare av centraler som hade olika utförande på brytarna?
Ja, avgörande är ju om det är 10 eller 6 mm2 . In i centralen är det enkeltråd och från brytare och till skenor är det flertrådig så det påverkar diametern också.
Centralen är en "CoLux" från -75 eller möjligen -76, appropå ditt sidospår.
Är det bara JFB som det ska kompletteras med borde 6 kvadrat räcka, han kanske är så ordentlig att han tycker kravet på 10 för PEN ska gälla också här till faser och nolledare.. Vad inkommande kabel har för storlek har ingen betydelse då den har egen avsäkring i skåpet utanför.