Som sagt, är exvis Hagers SH363N godkänd som huvudbrytare i en enkel normcentral. Modellen har ju inte "öglan" man kan fästa låset i, eller finns det nåt annat sätt att låsa? Den säljs heller inte i Sverige som jag förstått det Tittar man i elinst.reglerna (536 frånskiljning och brytning) så hittar jag exvis
(536.2.1.2) Oavsiktlig spänningssättning av utrustning ska kunna förhindras genom lämpliga åtgärder, Följande är exempel på skyddsåtgärder som kan behöva vidtas:
-placering inom ett låsbart hölje
- låsning
- skyltning
Betyder det här att det egentligen räcker med att skylta?Det tror jag nog inte själv heller. Det hela står väl ändå och faller på att brytaren ska kunna förreglas? Det går ju nog att få till om man vill.
Den brytaren har ju hål för låsning, både i tillslaget och brutet läge. Dom 4 små hålen, det finns inga krav på låset det ska bara göra den som tänker manövrera brytaren medveten om att någon annan arbetar med anläggningen.
Om det är i en bostad, din egen dessutom, så kan du själv göra en bedömning av vad som krävs för att förhindra oavsiktlig tillkoppling. Har inte hört talas om några krav såsom låsning i bostäder. Men skulle den sitta så till att barn når HBn kanske det finns skäl till någon form av mekanisk spärr etc.
Tack för svaren. Jag fick höra vad jag ville höra. I det här fallet är det frågan om en sommarstuga, och jag hade nog inte tvekat att installera den om jag ska vara ärlig. Hur ofta brukar elektrikern låsa HB i en villa/lägenhet vid arbete. Inte så ofta, eller hur? Eller, jag ska väl säga, hur ofta känner elektrikern att han behöver låsa HB för att kunna arbeta säkert i en villa? Inte så ofta.? Och för den delen bryter man ju bara den berörda gruppen vid arbete och ev låser dvärgarna (i lägenhet/villa,lär inte vara många som gör det?) eller plockar säkringarna.