8 358 läst ·
66 svar
8k läst
66 svar
Ny undersökning från EIO ang hempulning av EL!
Sida 1 av 5
EIO har gjort en ny undersökning om hur många som hempular med elen.
>> Läs hela rapporten här (pdf)EIO skrev:Farliga elinstallationer allt vanligare i svenska hem
I takt med att fler svenskar bygger om hemma själva ökar antalet felaktigaa och farliga elinstallationer, så kallad fulel. Många svenskar saknar de kunskaper som behövs för att installera säker el, och utsätter sig själva och sin omgivning för risk för bränder och stötar.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag blir varken förvånad eller speciellt upprörd över statistikdelen med frågorna. Man kan konstatera att det skulle behövas ytterligare information till allmänheten om vad lagen säger.
Men jag reagerar över en av bilderna, den på en downlight som överhettat sin omgivning. Det ser ut som det är en möbelspot, som borde vara på max 20w.
De armaturerna brukar ju ha väldigt relaxade regler om avstånd till brännbart, en sådan borde inte kunna orsaka brand. Skulle varit klart intressant att veta vad som hänt där.
Men jag reagerar över en av bilderna, den på en downlight som överhettat sin omgivning. Det ser ut som det är en möbelspot, som borde vara på max 20w.
De armaturerna brukar ju ha väldigt relaxade regler om avstånd till brännbart, en sådan borde inte kunna orsaka brand. Skulle varit klart intressant att veta vad som hänt där.
Den var ju inte så bra direkt. Flera sakfel:
- Garanti på en maskin upphör inte att gälla bara för att den inte monterats av en behörig person. För att försäljaren ska komma undan garantiåttagandet måste han visa att ett installationsfel har orsakat felet.
- Att ha en ojordad hane på ett jordat grnuttag är väl ändå inte det stora problemet (omvänt hade varit farligt). Däremot var det en europlugg (max 2.5A, klen ledarare) till ett grenuttag med schuko. Möjlighet till överlast av kabeln.
- Att någon skruvar eller spikar i ett dolt rör händer även när en elektriker har lagt röret...
Felaktigt materialval, felaktig metoder, otillräcklig kontroill före drifttagning, otillräcklig kunsakp om regler osv är reella problem och anledning att anlita en professionell elektriker.
- Garanti på en maskin upphör inte att gälla bara för att den inte monterats av en behörig person. För att försäljaren ska komma undan garantiåttagandet måste han visa att ett installationsfel har orsakat felet.
- Att ha en ojordad hane på ett jordat grnuttag är väl ändå inte det stora problemet (omvänt hade varit farligt). Däremot var det en europlugg (max 2.5A, klen ledarare) till ett grenuttag med schuko. Möjlighet till överlast av kabeln.
- Att någon skruvar eller spikar i ett dolt rör händer även när en elektriker har lagt röret...
Felaktigt materialval, felaktig metoder, otillräcklig kontroill före drifttagning, otillräcklig kunsakp om regler osv är reella problem och anledning att anlita en professionell elektriker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Mer bilder på vad som kan hända om man gör fel skulle säkert avskräcka många, eller åtminstone får dem att ta reda på hur man gör rätt.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det jag reagerade på var alla som "har anslutit tvättmaskin fast". Om det är som det är på många ställen, dvs redan finns en dosa att ansluta i, så betyder det alltså, klippa och skala samt ansluta i dosa. Samtliga dessa moment är moment som en lekman förväntas klara av (eftersom man exv. får byta kontakter och uttag med "nödig kännedom").
Så att det skulle vara så hemskt förkastligt och farligt att skruva dit tvättmaskinen det köper jag inte.
Så att det skulle vara så hemskt förkastligt och farligt att skruva dit tvättmaskinen det köper jag inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det går ju att diskutera. Är det någon skillnad på att montera en stickpropp på sladden till TM och ansluta den i ett uttag mot att ansluta den fast? Hårfin skillnad kan tyckas, men det finns skillnader. Ett uttag kan man förvänta sig vara korrekt installerat, medan en anslutningsdosa kräver en kontroll på vad som finns där etc. Det kräver lite mer än en skruvmejsel.
Fortfarande ingen rocket science dock, även om det kan kräva sin man att dra en korrekt slutsats om att skyddsjorden finns på plats i dosan. I båda fallen behövs också en bedömning av om placeringen av TM i badrummet är lämplig.
Fortfarande ingen rocket science dock, även om det kan kräva sin man att dra en korrekt slutsats om att skyddsjorden finns på plats i dosan. I båda fallen behövs också en bedömning av om placeringen av TM i badrummet är lämplig.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
En dosa för fast inkoppling av TM innehåller i många fall mer än en fas också (vanligt att det är åtminstone en tvåfasgrupp för inkoppling av TM och tumlare), vilket det krävs lite mer kunskap för att inse.
Man får ju även byta vägguttag själv. Har man både bytt stickpropp och vägguttag känns det inte som så stor skillnad mot att koppla direkt i anslutningsdosa.. 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Knappast för den situationen jag tänkte mig, dvs när det redan finns en färdig dosa avsedd för TM. Så som det finns i många hyreslägenheter. Om man inte kan anta att den är korrekt så borde man i rimlighetens namn inte kunna göra det med vägguttag heller...Bo.Siltberg skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, fast eftersom man får byta en trefashandske/perilex tom 16A med "nödig kännedom" också, så är inte heller det någon större skillnad.hempularen skrev:
KIart att man kan göra det *fel*, det kan man när man byter vägguttag också, det var inte det jag var ute efter. Det var bara att man valde "koppla in TM" som exempel på ett så hemskt farligt hemmapul. Jag kan tänka mig betydligt värre/svårare grejjor som vore intressant att fråga om, MEN då hade man ju inte fått de fina siffrorna att så stor del av befolkningen hade gjort något de inte fick. (Och som underförstått var så hemskt farligt.)
IMHO så var undersökningen inte seriös, utan man sökte ett underlag för sitt politiska inlägg i debatten. Den kunde varit mycket bättre utförd. (Jmf. frågan om "grannen som var elektriker" där man inte *kunde* kryssa i rätt svar, dvs "ja på fritiden om elektrikern är behörig")
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det beror ju på om det fanns en TM inkopplad i dosan tidigare. Är dosan fram till nu inte använd så måste man absolut kontrollera att den är korrekt kopplad i andra änden.
På samma sätt som om du nyinstallerar ett VU i en tidigare outnyttjad dosa. Vilket ju är behörighetskrävande.
Edit: Jag svarade på inlägg #9
På samma sätt som om du nyinstallerar ett VU i en tidigare outnyttjad dosa. Vilket ju är behörighetskrävande.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Om det är en dosa som är gjord för TM i exv. en lägenhet? Nej, det köper jag inte. Ja dvs, *jag* skulle kollat den, och jag känner elektriker som skulle gjort det också (men även sådana som skulle skitit i det). Men det är klart att man skall kunna *anta* utan egen skuld att den är korrekt.hempularen skrev:Det beror ju på om det fanns en TM inkopplad i dosan tidigare. Är dosan fram till nu inte använd så måste man absolut kontrollera att den är korrekt kopplad i andra änden.
Annars så har ju regelverket kring elinstallation/behörighet ingen mening. Om man ändå inte kan anta att det är riktigt gjort. Om du flyttar in i ett nytt hus, skulle du då inte kunna anta att exv. skyddsjorden är kopplad i alla uttag? Klart du kan. (Och lika klart att den kan vara fel, men det är en lite annan fråga.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Visst, man kan göra en bedömning på om man kan lita på att sladdarnas färger i anslutningsdosan har förväntad funktion och att de är korrekt inkopplade. Fast inkoppling av någonting innebär dock för mig alltid en kontroll, antingen visuell i centralen eller mätning. Skulle man släppa detta fritt skulle jag tillika förorda att en kontroll krävs. Det skulle åtminstone kunna leda till att innehavaren tänker till en liten stund.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Jag har inte pratat om att "släppa det fritt" här. Bara att man valt det som exempel på en riskabel situation. Jag kan som sagt tänka mig många andra som är värre, men de har man valt att *inte* ställa frågor om. Antagligen för att man inte skulle få så "bra" svar då. (Notera att som frågan ställdes så vet vi inte något om nyinstallation av TM, utan det kan lika gärna vara byte från gammal till ny.)Bo.Siltberg skrev:Visst, man kan göra en bedömning på om man kan lita på att sladdarnas färger i anslutningsdosan har förväntad funktion och att de är korrekt inkopplade. Fast inkoppling av någonting innebär dock för mig alltid en kontroll, antingen visuell i centralen eller mätning. Skulle man släppa detta fritt skulle jag tillika förorda att en kontroll krävs. Det skulle åtminstone kunna leda till att innehavaren tänker till en liten stund.
Och jag kan inte se någon praktisk skillnad mellan färgers tillförlitlighet osv. vad gäller vägguttaget/strömbrytaren och tvättmaskinen i det här specifika fallet.
Och ja, som jag sagt i annan tråd, vi kunde lite till mans bli mycket bättre på att göra riktiga kontroller när vi kommer till en ny anläggning. Men av en massa olika skäl (vissa tom bra) så gör vi inte det, utan antar t ex att gul-grön är (tillfredställande) jord, och håller den bara 0V så är vi nöjda med det.
Redigerat:
Jag blir lite fundersam över att 9% inte är säkra på att man får plugga in en brödrost i vägguttaget utan behörighet. Antingen har folk inte förstått frågorna som ställts, eller så har de inte brytt sig om vad de har svarat.hempularen skrev: