Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2010
Stockholm 344 inlägg
Hur ansluta armaturskena?
Tänkte istället för ett vanligt lamputtag lägga in en skena typ denna http://www.elbutik.se/category.html/230v-1-fasskena när jag renoverar vardagsrumstaket.
Tanken är att jag ska hänga vanliga dimbara pendelarmaturer i. Några problem att göra så?
Min andra fråga är hur man gör anslutningen på bästa sätt? I och med att jag sänker taker med läkt+en gipsskiva = 35mm så tänkte jag fälla in elen så mycket som möjligt, det enda jag vill se är själva skenan. Kan man på något sätt ansluta till en takdosa eller ska man låta ett VP-rör sticka ut? Går det att dölja?
Fullvärdig medlem
Stockholm 344 inlägg
Har googlat en del men inte kunnat hitta 230V 1-fas skena för infällnad. Vet du med dig något märke som har detta får du gärna länka. Måste finnas tillhörande adapter för att kunna hänga en pendel också.
Jag vet att Erco har haft sina klassiska 3-fasskenor som infälld variant. I och för sig i första hand avsett för undertal, men de skall att montera med clips i gipstak också.
Alla 3-fas skenor går att köra med bara en fas + nolla + jord ansluten. Apparaterna man ansluter kan man välja vilken fas de ska koppla mot. I alla fall alla skenor jag har sett. 3-fas skenorna är lite högre och grövre än 1-fas. Om man ska montera dem försänkt så är det bara en fördel (stadigare).
Se till att välja ett system där de apparater man ansluter i skenan är smäckra.
Fullvärdig medlem
Stockholm 344 inlägg
Är kanske ute och cyklar här men som jag förstår det så ska man med en 3-fasskena kunna ha 3 armaturer som styrs av 3 strömbrytare som är ligger på 1-fas (samma säkringsgrupp)? Alltså 3 lysknappar på väggen tänder och släcker 3 av varandra oberoende lampor på samma skena?
Är kanske ute och cyklar här men som jag förstår det så ska man med en 3-fasskena kunna ha 3 armaturer som styrs av 3 strömbrytare som är ligger på 1-fas (samma säkringsgrupp)? Alltså 3 lysknappar på väggen tänder och släcker 3 av varandra oberoende lampor på samma skena?
De går väl att använda för både 3-fas och 1-fas-grupp med 3 tändtrådar?
Hej.
Jag har köpt infällda takskenor.
Du kan se dem här http://www.eldirekt.se/belysning-lam...k-inflld-skena
De är klart dyrare
Jag beställde dock av min lokala elektriker. däremot verkar det svårt att få själva skarvblocken och ströförsörningen ovan tak, helt dold. Jag ska ndersöka vidare.