10 265 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Nyinstallerad jordfelsbrytare bryter på 3 faser, elektriker förbryllad
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur menar du nu PatrikHed, han måste ha antingen AB eller ABL för att utföra dessa jobb, annars måste han jobba under överinseende av någon på hans firma som har det. Kontrollansvaret har den behörige såvida det inte är delegerat.
Sen brukar tillverkaren ha den behöriges intyg inskickat för att full garanti ska gälla.
Sen brukar tillverkaren ha den behöriges intyg inskickat för att full garanti ska gälla.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Om elektrikern är anställd så funkar det inte att skicka in hans uppgifter utan då krävs arbetsgivarens uppgifter och en kontroll på denne.
//Patrik
//Patrik
Elektrikern din kan ha allmän behörighet och 100 års erfarenhet. Detta betyder inte med automatik att han är bra på att felsöka jordfel. Har man aldrig felsökt konstiga jordfel så är det inte så lätt!
Det räcker med ett enda jordfel på en grupp för att jordfelsbrytaren ska lösa vid last på tre olika gruppsäkringar. Man måste megga centralen grupp för grupp för att hitta rätt grupp, sen fortsätta i den gruppen för att hitta exakt var felet är.
Det räcker med ett enda jordfel på en grupp för att jordfelsbrytaren ska lösa vid last på tre olika gruppsäkringar. Man måste megga centralen grupp för grupp för att hitta rätt grupp, sen fortsätta i den gruppen för att hitta exakt var felet är.
Ligger dessa grupper som löser JFBR på samma inkommande fas?
Jag säger bara "Occam's razor".
Vore intressant att veta vad som gjorts i felsökningsväg, det finns ju som sagt mängder med ställen att felsöka om man ska lista allt som det eventuellt skulle kunna vara. Kanske TS kan speca lite mer exakt vad man har kollat redan.
Vore intressant att veta vad som gjorts i felsökningsväg, det finns ju som sagt mängder med ställen att felsöka om man ska lista allt som det eventuellt skulle kunna vara. Kanske TS kan speca lite mer exakt vad man har kollat redan.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast med lite systematisk felsökning med lämpligt instrument så är det inte så himla många ställen man behöver titta på.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Här är det lämpligt att länka till "Magister Lindströms Mätskola" där han pedagogiskt i 4 lektioner tar upp *precis* det här, dvs hur man använder megger och felströmstång för att hitta jordfel. (http://www.marelco.se/matskola.php)
(Om jag nu bara kunde hitta en felströmstång till vettigt, dvs hobby, pris. Tips? Megger kan jag låna när jag behöver.)
(Om jag nu bara kunde hitta en felströmstång till vettigt, dvs hobby, pris. Tips? Megger kan jag låna när jag behöver.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Nej men som du ser om du läser tråden så spretar det lite åt alla möjliga håll. Jag tycker det kan vara rimligt att börja misstänka värmegolvet eftersom problemet uppstått då badrummet gjordes och JFB installerades. Även andra jordfel av t.ex genomspikad/skruvad/skavd kabel bör man kolla i anslutning till badrumsrenoveringen. Det var min tanke.hempularen skrev:
Jag hade börjat att koppla ur varmvattenberedaren (alla sladdarna!) och sedan värmegolvet (alla sladdarna!). Jag hittade felet i värmegovlet, så längre än så behövde jag inte fundera.
Stäng datorer och hemelektronik först, dödade min hårddisk med hjälpa av den nya JFB:n.
Stäng datorer och hemelektronik först, dödade min hårddisk med hjälpa av den nya JFB:n.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag tror inte att det är värmegolvet. Installation av JFB skedde ju samtidigt så det betyder bara att den hittar fel. Antagligen fel som funnits tidigare. Som andra sagt, det är svårt att säga vad det kan vara för då får man sitta och lista saker i all evighet. Kanske fuljordat någonstans. Häll installerad på perilexuttag utan nolla och skyddsjord blivit nolla eller dyl. Fukt i ett uttag på balkongen.
Megga varje grupp, att börja med de tre grupperna som visat sig fela kan ju vara att rekommendera.
Edit: Läste först att det var en lägenhet, men som MH skriver så kan ju en varmvattenberedare vara värd att undersöka om det finns en sån.
//Patrik
Megga varje grupp, att börja med de tre grupperna som visat sig fela kan ju vara att rekommendera.
Edit: Läste först att det var en lägenhet, men som MH skriver så kan ju en varmvattenberedare vara värd att undersöka om det finns en sån.
//Patrik
Steg ett för den händige hempularen utan megger är ju att slå av jordfelsbrytaren och huvudbrytaren och bara helt enkel ohmmäta med en enkel multimeter mellan nollplint och jordplint. Får man kontakt där, koppla bort alla laster som är stickproppanslutna, slå av alla spisplattor å sånt, stäng av alla automatsäkringar och mät igen. Om man fortfarande har kontakt så får man lossa en utgående nolla från nollplinten i taget och mäta mellan den lossade nollan och plinten till man hittar vilken grupp som strular. Hittar man en strulande grupp på det sättet så får man givetvis mäta även mellan fas och skyddsjord / fas och nolla för att avgöra om man kan utesluta ena av noll/fasledaren eller om det först finns någon fast installerad last som måste kopplas bort för att kunna mäta mer.
Hittar man ingen överledning mellan nolla och skyddsjord så får man mäta mellan skyddsjord och alla utgående faser, givetvis med alla automatsäkringar avstängda. Det är egentligen här en megger kan behövas eftersom det kan finnas överledningar som bara märks vid högre spänningar.
Jag har lite svårt att tro att en megger hittar jordfel som en multimeter inte hittar om det är just nolla och jord ihopkopplat.
Om jag föreslår meggning genom att ställa multimetern på strömmätning och hänga på ett lämpligt seriemotstånd som ger ett par milliampere vid 230V AC (och som är specat att tåla 230V AC, helst 400V AC, vanliga standardmotstånd som man köper för elektronikbyggen är ofta specade för lägre spänningar så man får seriekoppla ett par för att de ska tåla spänningen) och med detta mäta från en inkommande fas mot utgående faser och utgående nolla (med dvärgbrytare+jordfelsbrytare avstängda) så kommer nog Bo att slå mig på fingrarna
Hittar man ingen överledning mellan nolla och skyddsjord så får man mäta mellan skyddsjord och alla utgående faser, givetvis med alla automatsäkringar avstängda. Det är egentligen här en megger kan behövas eftersom det kan finnas överledningar som bara märks vid högre spänningar.
Jag har lite svårt att tro att en megger hittar jordfel som en multimeter inte hittar om det är just nolla och jord ihopkopplat.
Om jag föreslår meggning genom att ställa multimetern på strömmätning och hänga på ett lämpligt seriemotstånd som ger ett par milliampere vid 230V AC (och som är specat att tåla 230V AC, helst 400V AC, vanliga standardmotstånd som man köper för elektronikbyggen är ofta specade för lägre spänningar så man får seriekoppla ett par för att de ska tåla spänningen) och med detta mäta från en inkommande fas mot utgående faser och utgående nolla (med dvärgbrytare+jordfelsbrytare avstängda) så kommer nog Bo att slå mig på fingrarna
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kan du utveckla denna metod, kanske lägga upp några foton? Ser det inte riktigt framför mig..yxis skrev:Om jag föreslår meggning genom att ställa multimetern på strömmätning och hänga på ett lämpligt seriemotstånd som ger ett par milliampere vid 230V AC (och som är specat att tåla 230V AC, helst 400V AC, vanliga standardmotstånd som man köper för elektronikbyggen är ofta specade för lägre spänningar så man får seriekoppla ett par för att de ska tåla spänningen) och med detta mäta från en inkommande fas mot utgående faser och utgående nolla (med dvärgbrytare+jordfelsbrytare avstängda) så kommer nog Bo att slå mig på fingrarna![]()
Nej det är klart, har han 40 års erfarenhet av att rensa ogräs kan nog ett jordfel komma lite som en chock då man installerar JFB.Rrrrr skrev:Elektrikern din kan ha allmän behörighet och 100 års erfarenhet. Detta betyder inte med automatik att han är bra på att felsöka jordfel. Har man aldrig felsökt konstiga jordfel så är det inte så lätt!
Har han däremot gjort denna typ av jobb innan vet han att det kan hända och hur man kan felsöka.
Kan ju vara att kunden missförstått också klart.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Yxis "uppfinning" verkar vara en budget megger med 230V mätspänning.