6 973 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Jordfel i spis
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Vi har en elspis, electrolux EKC7180. Det är en sådan där med en liten ugn däruppe, och en större ugn under.
Vi har sista månaderna råkat ut för att jordfelsbrytaren löst några gånger. Och jag har lokaliserat det till att det händer bara när vi använder den lilla ugnen. Men den löser ut kanske va 15e gång ugnen används.
Spisen är en ren 400V spis, finns ingen nolla i anslutningskabeln. Vilket jag tycker är himla bra, för då kan inte felet vara överledning mellan nolla och jord någonstans i huset.
Innan jag insåg det så gav jag mig på att megga hela anläggningen, men hittade inget fel.
Har nu ikväll öppnat spisen och meggat elementen till ugnen med 1000V, Inget utslag. Det jag inte kunde göra ikväll var att värma upp spisen och sedan megga, kunde inte riskera att jfb löste ut igen i kväll, dottern satt och skrev på ett skoljobb på datorn.
Problemet är att den lilla ugnen har 3 värmeelement och jag skulle vilja lokalisera vilket av dem som ställer till det. Iofs. det skulle teoretiskt kunna vara något annat än ett element.
För det första, är det någon annan som haft problem med en sådan spis. Och tänker jag rätt att felet måste vara i spisen? Som sagt ingen nolla ansluten, och felet inträffar bara när lilla ugnen används.
När jfb har löst ut så kan man alltid köra vidare med matlagningen, den har aldrig löst 2ggr samma dag.
Vi har sista månaderna råkat ut för att jordfelsbrytaren löst några gånger. Och jag har lokaliserat det till att det händer bara när vi använder den lilla ugnen. Men den löser ut kanske va 15e gång ugnen används.
Spisen är en ren 400V spis, finns ingen nolla i anslutningskabeln. Vilket jag tycker är himla bra, för då kan inte felet vara överledning mellan nolla och jord någonstans i huset.
Innan jag insåg det så gav jag mig på att megga hela anläggningen, men hittade inget fel.
Har nu ikväll öppnat spisen och meggat elementen till ugnen med 1000V, Inget utslag. Det jag inte kunde göra ikväll var att värma upp spisen och sedan megga, kunde inte riskera att jfb löste ut igen i kväll, dottern satt och skrev på ett skoljobb på datorn.
Problemet är att den lilla ugnen har 3 värmeelement och jag skulle vilja lokalisera vilket av dem som ställer till det. Iofs. det skulle teoretiskt kunna vara något annat än ett element.
För det första, är det någon annan som haft problem med en sådan spis. Och tänker jag rätt att felet måste vara i spisen? Som sagt ingen nolla ansluten, och felet inträffar bara när lilla ugnen används.
När jfb har löst ut så kan man alltid köra vidare med matlagningen, den har aldrig löst 2ggr samma dag.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är väldigt vanligt att det går fukt i elementen i den lilla ugnen på dom spisarna.
Har råkat ut för det många gånger på skrot spisar vi fick in.
Man får prova sig fram och koppla bort ett element åt gången.
Troligen är det understa elementet som är boven i dramat.
Har råkat ut för det många gånger på skrot spisar vi fick in.
Man får prova sig fram och koppla bort ett element åt gången.
Troligen är det understa elementet som är boven i dramat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du kommer säkerligen att hitta att ett av elementen läcker, om inte nu så väl när den är varm. Kostade en femhundring när jag bytte senast för drygt 10 år sedan. Men, visst det kan vara värt att kontrollera kablaget runt omkring också.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det finns inget som ser skumt ut med kablaget. Däremot så ser anslutningen till ett element konstig ut, där sitter ngn. sorts gummipropp vid inloppet till elementet. På just den här så är gummiproppen lite bulig ut, och det ser ut som det varit varmt i anslutningen. Men det är svårt att veta om det är normalt, det skall ju vara varmt. De har helt OK resistans för den angivna effekten.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jodå, om man värmde ugnen i någon minut och sedan meggade jag, på ett element visade den 0,2 Mohm (med 500V mätning), de övriga visade i varmt tillstånd 7 Mohm. 0,2 Mohm räcker visserligen inte till att lösa jfb, men det kan säkert variera lite från gång till gång hur illa det blir.
Är inte direkt insatt i hur en ugn är uppbyggd, men kan tänka mig att elementet hinner svalna av en del från det att du värmt upp det till det att du hinner få igång din meggning? Borde inte detta isf påverka resultatet?
Osäker, det var mest en tanke...
Osäker, det var mest en tanke...
Om meggern tål att råka anslutas till spänning och om man är dumdristig så kan man ju koppla bort skyddsjorden på spisen och megga mellan spisens (bortkopplade) skyddsjord och faserna med strömmen påslagen 
Sovdags nu...
Sovdags nu...
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Att koppla bort skyddsjord är överhuvudtaget en dålig ide. Men att göra det på en apparat där man vet eller misstänker att det finns krypströmmar mot jord är fullkomligt vansinne. Det skulle jag aldrig göra. Möjligen i en kontrollerad miljö som elektroniklabb på jobbet eller så.
För mig tog det ungefär 10 sekunder att koppla ur spisen och börja meggningen, körde med baksidan borta.
När jorfelsbrytaren klipper så är det oftast mot slutet av uppvärmningen, jag funderade tom. på om det hände just när den är färdig med uppvärmningen. De här spisarna har elektronik som kopplar om från uppvärmningsläge till normaldrift när temperaturen uppnåtts första gången.
För mig tog det ungefär 10 sekunder att koppla ur spisen och börja meggningen, körde med baksidan borta.
När jorfelsbrytaren klipper så är det oftast mot slutet av uppvärmningen, jag funderade tom. på om det hände just när den är färdig med uppvärmningen. De här spisarna har elektronik som kopplar om från uppvärmningsläge till normaldrift när temperaturen uppnåtts första gången.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Min megger är inköpt med det huvudsakliga köpargumentet att den var ganska billig (Kjell o company). Skulle aldrig våga koppla in den i meggningsfunktion med spänning på mätobjektet.yxis skrev:
Ja, givetvis måste det ju göras under kontrollerade former. Om inga barn eller liknande finns i huset och alla är instruerade att inte gå inom några meters håll från spisen så kan du ju faktiskt lossa skyddsjorden och koppla voltmeter eller amperemeter mellan spisens skyddsjordanslutning och elnätets nolla, för att mäta jordfelströmmen.
Jordfelsbrytaren kommer fortfarande skydda om någon faktiskt tar i den då strömförande spisen och t.ex. diskbänken, men risken att det händer ska givetvis inte finnas.
Jordfelsbrytaren kommer fortfarande skydda om någon faktiskt tar i den då strömförande spisen och t.ex. diskbänken, men risken att det händer ska givetvis inte finnas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vad är det vi har missat?
Varför utöva dumdristiga mätningar med skyddsjorden bortkopplad??
Varför utöva dumdristiga mätningar med skyddsjorden bortkopplad??
hempularen skrev:
Teoretiskt kan det uppstå ett svagt jordfel i värmeelementet men det som löser brytaren vara nåt knas i termostaten (t.ex. att den ledaren som bryts bort tillfälligt kommer åt jorden på grund av isolationsfel ihop med fjäderverkan). Onödigt att behöva beställa två separata delar.
Sannolikheten är väl låg, men det är alltid en bra idé att faktiskt hitta det fel som ger ett visst symptom (jordfelsbrytaren löser) än att chansa på att laga ett fel som inte kan förklara symptomen.
En annan variant är att prova att själv föra in ett reglerbart jordfel för att se när jordfelsbrytaren löser ut. Om den ändå är väldigt nära att lösa så lär det vara ugnens element som är felet...
Sannolikheten är väl låg, men det är alltid en bra idé att faktiskt hitta det fel som ger ett visst symptom (jordfelsbrytaren löser) än att chansa på att laga ett fel som inte kan förklara symptomen.
En annan variant är att prova att själv föra in ett reglerbart jordfel för att se när jordfelsbrytaren löser ut. Om den ändå är väldigt nära att lösa så lär det vara ugnens element som är felet...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Givetvis meggar man elementen frånkopplade. Detta mätvärde indikerar med tillräcklig säkerhet att elementet är dåligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag får förutsätta att det är det elemnt som mäter riktigt dåligt som är boven. Att helt säkert identifiera vad som löser jfb kommer att ta åtskilliga veckor, den löser ut i snitt var 3e eller 4e vecka.
OT: ursäka en okunnig. Megga? Vad är/betyder det?