Isolationsprovning, eller resistansmätning med en hög testspänning, 250 - 1000 V. Då upptäcker man överslag som inte märks vid vanlig resistansmätning som bara använder några få volts testspänning.

Slanguttrycket megga kommer från ett av fabrikaten av dessa instrument, Megger, och originerar givetvis from USA där folk ofta blir indoktrinerade av "marknaden" till den grad att de tror att mjölk tillverkas på Wallmart.

Öh..

Är det inte lättast att koppla bort det misstänkta elementet och se om problemet försvinner?

hempularen skrev:
Jag får förutsätta att det är det elemnt som mäter riktigt dåligt som är boven. Att helt säkert identifiera vad som löser jfb kommer att ta åtskilliga veckor, den löser ut i snitt var 3e eller 4e vecka.
Du kan försöka mäta spisens läckström på ett säkert sätt. Det bästa sättet är med en strömtång. Har man inte en tillräckligt känslig tång kan man linda ledaren flera varv genom öppningen. Om du använder en tillfälligt förlängd PE-ledare kanske du kan få så många varv att mätvärdet blir pålitligt.

Om du sedan kopplat bort det misstänkta elementet och läckströmmen sjunker drastiskt så har du identifierat felet!

Bo.Siltberg skrev:
Isolationsprovning, eller resistansmätning med en hög testspänning, 250 - 1000 V. Då upptäcker man överslag som inte märks vid vanlig resistansmätning som bara använder några få volts testspänning.

Slanguttrycket megga kommer från ett av fabrikaten av dessa instrument, Megger, och originerar givetvis from USA där folk ofta blir indoktrinerade av "marknaden" till den grad att de tror att mjölk tillverkas på Wallmart.
Tack så mycket! :thumbup: då har man lärt sig något idag också på BH. :)

Walmart!?! Haha, idioter! Alla vet att det är Arla som tillverkar mjölk....

mycke_nu skrev:
Öh..

Är det inte lättast att koppla bort det misstänkta elementet och se om problemet försvinner?
Jo men felet visar sig så sällan att jag inte kan räkna med att det skall dyka upp igen före midsommar.

Det misstänkta elementet är bara aktivt under uppvärmningen (tror jag). Ugnen har ett element under ugnen på 2 400w, ett "vanligt element i överdelen på 2000w och så uppvärmningselementet på 2000w. Uppvärmningselementet verkar vara gjort för att ge mer strålningsvärme, det blir alltid rödglödgat, och försöker man fuska och sätta in mat under uppvärmingsfasen så blir den genast bränd. Ugnen värmer upp till 225 grader på typ 3 minuter.

Om det är "analoga" mekaniska reglage för att välja lägen så är det väl bara att prova att låta bli S (=snabbstart)/grill-lägena?

Jag brukar aldrig använda S-läget, tycker det verkar dumt att värma upp ugnen ojämnt, så blir mina Lidl-Hawaii-pizzor också alldeles förträffliga, som den mästerkock jag är ;)

Redigerat:
På den här spismodellen så går snabbstarten in automatiskt, inget man kan styra själv. Det gäller alltså den lilla snabbugnen ugnen. Den stora är normal.

Nu har jag bytt det misstänkta elementet, får väl se. Om inte jfb löser ut före midsommar så börjar jag tro att jag fixat felet.

Electrolux har en fantastisk reservdelsshop på nätet, jag beställde elementet igår eftermiddag, och det kom vid lunch idag.

Aha, vi håller tummarna! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.