Skriv svar Nytt ämne
Läst 2 924 gånger · 70 svar · 11 bevakar · 1 gillar
  1. 2012-04-25 21:36

Junior medlem Medlem: okt 2009
    Dalarna
    58 inlägg

Läs från början igen så ser du vad frågan gäller. Jag vet att man har HBR i varje central.
    Hur skulle du göra om du skulle jordfelsskydda en hel anläggning, förutom en VP, med selektiv JFB.

Bifoga gärna en ritning.

Egentligen har jag fått svar på frågan om flera HBR i samma central, men många verkar inte förstå vad syftet är.

Det finns eljobb som inte innefattar installationer...
    Därför är jag inte påläst på föreskrifterna.

/jtk

2. 2012-04-25 21:42

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    5 768 inlägg
    Gillad 359 gånger
    Om vi går till elinstallationsreglerna så står detta att finna under 132.10:

Frånskiljningsanordningar ska finnas så att brytning och frånskiljning av elinstallationen, kretsar eller enskilda apparater kan utföras i den omfattning som fordras för manövrering, inspektion och felsökning samt provning, underhåll och reparation.

Jag har inte sett något uttrycklig regel om en brytare, men det ligger i sakens natur att man bara ska behöva manövrera en brytare vid underhåll av en apparat, i detta fall en kopplingsutrustning. Huvudbrytare antyder också med sitt namn att det är the one and only one. Den har sin plats i något av hörnen av centralen märkt med "huvudbrytare".

Det förhindrar dock inte att fler strömbrytare av olika slag finns i centralen. Jag tror t.o.m att man kan använda brytare av samma modell som huvudbrytare. Det handlar bara om lämplig uppmärkning. Man bör dock inte använda dessa för att frånskilja en del av samma elcentral om man inte kan ordna en fysisk avskiljning av något slag. Du själv är ju medveten om vilket hörn av centralen som blir strömlös, men kanske inte nästa person.

Annars duger JFB och dvärgbrytare som frånskiljare om man behöver frånskilja en utgående grupp för underhåll. Man får/bör dock inte bryta last med dessa utan bara frånkoppla i strömlöst tillstånd.

För att undvika att behöva bryta strömmen till nästa central (undercentral i ditt fall, om det är en sådan du har på nedervåningen) så behöver centralerna parallellkopplas före HB. Då blir inte centralen på nedervåningen en undercentral längre, utan har sin egen HB.

Det kräver dock att huvudledningen har minst samma area som huvudledningen till den första centralen. Annars måste den avsäkras. Normalt väljer man 6 mm². Om det underlättar kan du sätta en liten fördelningscentral först, som dels matar centralen i källaren och dels centralen på nedervåningen via säkringar. Denna behöver i sig ingen egen HB så länge som strömmen kan brytas i mätarskåpet.

3. 2012-04-25 21:51

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    19 484 inlägg
    Gillad 470 gånger
    Jag är inhte riktigt med på den där 300mA jordfelsbrytaren. Om det blir ett jordfel som får den att bryta, då har ju redan en av dina 30mA jfb löst ut, eller kommer det att finnas någon grupp som bara skyddas av 300mA brytaren?

4. 2012-04-25 22:06

Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: maj 2008
    Västerbotten
    4 872 inlägg
    Gillad 80 gånger
    Du kan bara ha en huvudbrytare. En huvudbrytare är per definition en brytare som bryter allt.
    Däremot kan man använda "huvudbrytare" för andra ändamål. För att tex bryta en del av centralen eller likande. Bara det klart och tydligt framgår vad som är vad. Vilken brytare som bryter vad.

Övriga funderingar har andra redan svarat på. Jag törs inte klicka på din bild igen, för då jag gjorde det tidigare idag så hängde sig hela Byggahus och det stod "Guru Meditation" då man försökte komma in
    EL-intresserad datanörd

5. 2012-04-25 22:14

Nykomling Medlem: jun 2008
    Halland
    8 inlägg

Förstår inte heller det här med JFB i serie? Ser även ut som om du bryter PE i JFB till pannan.

6. 2012-04-25 22:20

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    5 768 inlägg
    Gillad 359 gånger
    Mina suddiga ögon fungerar bättre nu än tidigare idag. Nä, PE bryts inte, det är N. PE kommer obruten från PE-skena fast en bit till höger.
    Och perioskåpet i toppen går till den andra elcentralen va? Skyddad av en JFB 300 mA typ S, helt i sin ordning.

Vill du fortfarande ha det, och fortfarande kunna bryta strömmen separat till dessa centraler så måste det till en fördelningscentral med denna JFB i före centralen i källaren.

7. 2012-04-25 22:33

Forumgud Medlem: feb 2008
    Jönköping
    2 011 inlägg
    Gillad 168 gånger
    Allt är ju ok funktions och tekniskt sett som du ritat, men det verkar för mig otroligt överdrivet och onödigt med de övriga två brytarna. Det är som sagt inget som hindrar att du bygger så om du önskar men försök i så fall genom placering och organisation av delarna skapa en tydlig översiktlighet i centralen.

Du har den enda huvudbrytare som kan ses som rimlig till vänster vid inkommande, de två andra är helt onödiga och kan för frånskiljning ersättas av de dvärgbrytare och JFB:er du redan ritat in. Ta inte illa upp men om jag fick syn på din central i verkligheten skulle den få lite hempularstämpel.

8. 2012-04-25 22:41

Nykomling Medlem: jun 2008
    Halland
    8 inlägg

Ok. Ser nu med att det är korrekt med PE och N.

9. 2012-04-26 00:05

Senior medlem Medlem: okt 2004
    Skåne län
    830 inlägg
    Gillad 18 gånger
    GK100 skrev Gå till ursprungsinlägg
    .......
    Du har den enda huvudbrytare som kan ses som rimlig till vänster vid inkommande, de två andra är helt onödiga och kan för frånskiljning ersättas av de dvärgbrytare och JFB:er du redan ritat in. ..
    Kan berätta att jag har just har en dylik installation med faktiskt ännu fler JFB sektioner. Dock alla utan dessa extra brytare. Min elektriker skakade lite på huvudet först men sen ändrade sig när jag nämnde att vattenpumpen har ibland helt plötsligt slagit ut hela elen dock ej VP och kyl/frys som är separata.....

Men är det inte så också att undercentralen kommer ha en HBR samt att VB ska ha en arbetsbrytare vilket gör att man kommer ha 5st brytare i systemet????
    Modernisering av en skånelänga

10. 2012-04-26 02:02

Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: aug 2007
    46 år
    skåne Tomelilla
    1 917 inlägg
    Gillad 25 gånger
    Förstår inte riktigt problemet med flera huvudbrytare.
    Ska man bryta strömmen till en uc kan man ju göra det på säkringarna till den för den ska man ju inte mata direkt från huvud säkringarna.
    Samma sak man man göra med matningen till allt annat man vill bryta bort.
    Förstår inte varför man ska ha flera huvud brytare när man inte behöver det.
    Har jag missat något?
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

11. 2012-04-26 06:20

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    9 067 inlägg
    Gillad 509 gånger
    jtkarlsson skrev Gå till ursprungsinlägg
    Hej,

Ska byta ut en gammal elcentral i källaren mot en modern med dvärgar och jordfelsbrytare.

Har tänkt mig enligt bifogad bild.

Är det OK ha ha flera huvudbrytare i samma central om man tydligt märker upp dem?

/jtk
    Man behöver ju inte kalla dem för Huvudbrytare, för det kan per definition bara finnas en sådan vilket redan diskuterats.

Jag ser inga problem med att ha en brytare märkt HUVUDBRYTARE längst upp till vänster och ett par andra märkta BRYTARE VP eller vad det nu handlar om på andra ställen i samma kapsling.

Logiskt och överskådligt.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

12. 2012-04-26 08:23

Senior medlem Medlem: feb 2007
    982 inlägg
    Gillad 21 gånger
    Brytare finns väl godkända för att bryta last. Tillverkare anger ibland/ofta att dvärgbrytare och JFB inte ska manövreras för frånskiljning under last. T.ex. har jag sett stora belysningsgrupper (utomhus) som styrs från centraler.

13. 2012-04-26 11:33

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2010
    jämtland
    251 inlägg
    Gillad 23 gånger
    Man kan ha hur många brytare man vill i en cetral men bara en HUVUDBRYTARE som bryter allt. För det är det en huvudbrytare ska göra, därav namnet.

14. 2012-04-26 13:05

Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: aug 2007
    46 år
    skåne Tomelilla
    1 917 inlägg
    Gillad 25 gånger
    Att frånskilja med dvärgbrytare är väl inga problem någon enstaka gång man lär ju inte behöva det så ofta.
    Man behöver ju inte han någon jätte last när man slår ifrån dom.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

15. 2012-04-26 14:45

Senior medlem Medlem: jun 2008
    30 år
    Värmland
    1 349 inlägg
    Gillad 11 gånger
    Jag liksom många andra har en hederlig diazed-central där det är uppdelat så att man stänger av all elvärme med en separat brytare som sitter precis ovanför huvudbrytaren. Detta är byggt 1980. Är det nya regler, eller vad är det som gör att det inte skulle fungera i TS fall?

Läs mer

1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 22:29
  2. Separat huvudbrytare innan central/er?
    av fredrikf77 i forum El
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 10:12
  3. Flera nollplintar i en central
    av stranden72 i forum El
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 18:51
  4. Flera rörutlopp i samma huv?
    av hjerpe i forum Ventilation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 07:10
  5. Flera säkringar i samma rör??