974 läst ·
2 svar
974 läst
2 svar
Laga stålrör i vägg?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Håller på och ska spåra för komplettering av el, och i en tankevurpa tidigare idag så började jag gå genom en vägg 10cm ifrån där jag hade tänkt. Där hittade mejseln ett elrör i stål som som den punkterade mitt på. (lägenheten är byggd -55)
Finns det något vettigt sätt att laga detta?
Känns som att man borde kunna komma enklare undan än att bila upp hela röret (går upp i taket och bort till en takdosa)
Jag funderar själv på två lösningar, klippa bort den skadade biten och sätta på en skarvmuff, alternativt byta ut den biten som går ner 15cm till kopplingsdosan.
Vad säger den samlade kompetensen är på forumet?
Finns det något vettigt sätt att laga detta?
Känns som att man borde kunna komma enklare undan än att bila upp hela röret (går upp i taket och bort till en takdosa)
Jag funderar själv på två lösningar, klippa bort den skadade biten och sätta på en skarvmuff, alternativt byta ut den biten som går ner 15cm till kopplingsdosan.
Vad säger den samlade kompetensen är på forumet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tycker att du redan är inne på två lämpliga sätt att laga röret på. Du behöver bara bila fram så pass mycket av det gamla röret att du får bort vassa kanter och kan sätta på en muff av något slag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Gick tyvärr inte att "bara trä på en skarvmuff" då jag fick tabort 2cm av röret, får man inte ihop dessa i mitten av muffen så får man två fina "skarvar" som sladden hemskt gärna fastnar i.
Lösningen blev att bila upp ner till dosan och byta ut både rör och dosa (stussen till plåtdosan följde med röret). På så sätt får jag även egen matning till köket då jag drar en ny flex dit och pluggar i dosan matningen kommer från.
Lösningen blev att bila upp ner till dosan och byta ut både rör och dosa (stussen till plåtdosan följde med röret). På så sätt får jag även egen matning till köket då jag drar en ny flex dit och pluggar i dosan matningen kommer från.
Klicka här för att svara