1 204 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Avdelningen: vill förstå
Skulle koppla ur ett uttag, säkrade av och mätte så att det var spänningslöst. Kopplade ur nollan på uttaget från plinten och släppte tåten som då lade sig på kopparröret för vatten som löper i närheten. Jordfelsbrytaren löste då ut.
Helt i sin ordning om jag fattat det rätt men exakt vad är det som händer?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ström i nollan någon annanstans i anläggningen får en alternativ väg tillbaka till transformatorn, är den då mer än 30 mA, tja då slår det ifrån.
Protte
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hehe Sen så kan jag förklara att uttrycket "säkrade av" brukar oftast betyda att man monterat en säkring på en matning/kabel. "Jag säkrade av den med 25A". 
Men det är naturligtvis omöjligt att veta om man inte är insatt i elbranschen och uttryck där i.
//Patrik
Men det är naturligtvis omöjligt att veta om man inte är insatt i elbranschen och uttryck där i.
//Patrik
Tänk dig t.ex. att du har en vanlig 3-ledarkabel (brun, blå och grön/gul) som går till en lampa via en 1-polig strömställare som bryter fasen. Det är ungefär samma som händer om du slår ifrån denna, så det blir "spänningslöst". Om du då därefter klipper jord och nolla med en tång samtidigt så kommer troligtvis JFB att lösa.Jenspeh skrev:Skulle koppla ur ett uttag, säkrade av och mätte så att det var spänningslöst. Kopplade ur nollan på uttaget från plinten och släppte tåten som då lade sig på kopparröret för vatten som löper i närheten. Jordfelsbrytaren löste då ut.
Effekten blir densamma eftrsom du kortsluter nollan och jorden efter jordfelsbrytaren.
Eller tänk så här:
Det går lika mycket ström i nollan som i fasen/ summan av faserna. Före JFB är nolla och skyddsjord (vattenledningsröret) samma sak. Lägger man nollan mot skyddsjord etablerar man en parallell väg för nollan att föra summan av fasströmmarna till "jordpunkten", i normalfallet kommer då minst hälften av nollströmmen att gå via "vattenledningen"/skyddsledaren till jordpunkten. Och eftersom JFB känner av att balansen mellan nolla och fas försvunnit, så löser den ut. (Endast om det finns laster i systemet, är alla laster av kommer den inte att lösa ut)
Det går lika mycket ström i nollan som i fasen/ summan av faserna. Före JFB är nolla och skyddsjord (vattenledningsröret) samma sak. Lägger man nollan mot skyddsjord etablerar man en parallell väg för nollan att föra summan av fasströmmarna till "jordpunkten", i normalfallet kommer då minst hälften av nollströmmen att gå via "vattenledningen"/skyddsledaren till jordpunkten. Och eftersom JFB känner av att balansen mellan nolla och fas försvunnit, så löser den ut. (Endast om det finns laster i systemet, är alla laster av kommer den inte att lösa ut)
Klicka här för att svara