Svara Nytt ämne
  1. 2012-04-17 23:05
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: jan 2012
    gävleborg
    986 inlägg
    Gillad 60 gånger
    135 bilder

dra el till taklampa

Hej!

håller på renoverar sovrummet och innan jag sätter upp innertaket vill jag dra elkablar dit taklampan ska sitta.

nu är det halvfult spontat trätak och på detta har jag tänkt sätta någon sorts skiva. vilken är inte bestämt ännu.

i det spontade virket är det ett utrymme mellan varje planka som är format som ett V eller trekant eller hur man vill se det. storleken är ca 1cm, alltså alla 3 sidorna är ca 1 cm vardera
    i detta utrymme vill jag alltså dra elkabel till taklampa, det är vad jag förstått endast 2 kablar som ska dras dit (fas/tändtråd samt nolla) men det får ju inte plats ett rör eller flexslang så hur gör jag?
    dra FK:n löst eller hur ska de skyddas?

tacksam för råd/tips

längden blir ca 1.5-2 meter

//T
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-04-17 23:14
    Svara | #2

Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: okt 2008
    24 år
    Gävleborg
    7 461 inlägg
    Gillad 505 gånger
    79 bilder
    Du tar en tigersåg och sågar upp ett spår så att det går att få in en slang. Du ska ju även in med en takdosa i taket så.. Det ska dessutom skyddsjord med dit. En fas också gärna.
    Som sagt, 16 mm kvalitétsslang.

Men jag skulle rekommendera att du ringer en elektriker. Gipsskivor är att rekommendera i taket.

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2012-04-17 23:16
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-04-17 23:29
    Svara | #3

gävleborg
    986 inlägg
    Gillad 60 gånger
    135 bilder
    hmm.. om ja tar tigersågen rasar nog en halvmeter spån ner är jag rädd

hade tänkt skippa takdosa eftersom det inte finns plats. vill inte regla upp (ner) eftersom takhöjden är rätt knapp

jag har även funderat på att dra en sådan vanlig utanpåliggande kabel (beteckning...) i spåret och sen sätta innertaket ovanpå men det är heller inte riktigt rätt...

4. 2012-04-17 23:41
    Svara | #4

Patrik_Heds avatar
    24 år
    Gävleborg
    7 461 inlägg
    Gillad 505 gånger
    79 bilder
    Ja, det brukar göra det. Om du inte vill regla ner taket och inte vill ha en utanpåliggande kabel på färdigt tak så är det tigersåg och slang som gäller. Är det mellanbjälklag eller kallvind ovanför? Är det kallvind kan det gå att borra upp sig dit, dra i sågspånet och sedan borra ner där du ska ha lamputtaget.

Du kan göra rörutlopp bara, men då blir det ett utanpåliggande lamputtag.

Ett tips, engångsskyddsdräkt är grymt när man sågar i brädtak med sågspånsisolering.

Var glad för att du inte ska såga in 300x300 downlightpottor. DÅ kan vi snacka att det blir dammigt!

//Patrik

5. 2012-04-17 23:42
    Svara | #5

Patrik_Heds avatar
    24 år
    Gävleborg
    7 461 inlägg
    Gillad 505 gånger
    79 bilder
    thestrut skrev Visa original
    jag har även funderat på att dra en sådan vanlig utanpåliggande kabel (beteckning...) i spåret och sen sätta innertaket ovanpå men det är heller inte riktigt rätt...
    Nej, absolut inte!

//Patrik

6. 2012-04-18 00:15
    Svara | #6

gävleborg
    986 inlägg
    Gillad 60 gånger
    135 bilder
    måste man ha en takdosa?
    Claesk gillar detta.
    gillar

7. 2012-04-18 00:29
    Svara | #7

Patrik_Heds avatar
    24 år
    Gävleborg
    7 461 inlägg
    Gillad 505 gånger
    79 bilder
    Nej, du måste inte. Du kan ha ett utanpåliggande lamputtag också eller bara ett utlopp om du ska montera t.ex. en spottskena fast. Men eftersom du ändå ska skiva så skulle i alla fall jag gjort extrajobbet och fått in en takdosa för att du då hade fått det bästa slutresultatet.

//Patrik

8. 2012-04-18 00:38
    Svara | #8

pelpets avatar
    Gudfader Medlem: sep 2009
    Dalarna
    5 378 inlägg
    Gillad 1 051 gånger
    367 bilder
    Kan man inte köra med en handöverfräs och fräsa upp ett lämpligt spår för ett elrör? Förhoppningsvis är träet så pass tjockt att fräsen inte går igenom.

Kan du inte lämna 16mm mellan två gipsskivor och se till att den öppningen ligger precis över en av sponterna. Lägg sedan in slangen och spackla över? Eller blir det för klent?

9. 2012-04-18 00:39
    Svara | #9

gävleborg
    986 inlägg
    Gillad 60 gånger
    135 bilder
    för att få dit en takdosa krävs det att jag skottar bort spån på vinden och monterar en sådan, det känns som väldigt mycket extrajobb, vad är det egentligen som kan hända om jag låter 3st FK ligga löst under själva takskivan i spåret som finns? att lägga en EKK där känns ju bättre men inte perfekt.

tanken har slagit mig att försöka fräsa upp spåret så ett 16mm vprör får plats men jag tror taket är för tunns så det inte går,

finns det inga smalare rör eller kanaler av något slag som kan tänkas få plats?

10. 2012-04-18 00:41

gävleborg
    986 inlägg
    Gillad 60 gånger
    135 bilder
    jag har inte tänkt ha gips i taket utan mindre mönstrade takskivor typ papp eller något som man häftar fast, vet inte vad de kallas
    dessa är tänkt att sitta direkt på sponten som det tidigare innertaket gjorde

11. 2012-04-18 00:43

gävleborg
    986 inlägg
    Gillad 60 gånger
    135 bilder
    missade patriks inlägg om att borra och dra upp slang i spånet och sedan ner där jag vill ha det

får man ha flexslang löst liggandes i spånisoleringen?

12. 2012-04-18 00:58

Patrik_Heds avatar
    24 år
    Gävleborg
    7 461 inlägg
    Gillad 505 gånger
    79 bilder
    Ja, det får man.

//Patrik

13. 2012-04-18 01:13

Kattvovvens avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2011
    33 år
    Stockholm
    965 inlägg
    Gillad 141 gånger
    444 bilder
    Ska lägga Patrik på minnet. Han verkar ha überkoll på el!
    /Christian

14. 2012-04-18 08:03

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 340 inlägg
    Gillad 102 gånger
    17 bilder
    Tänk på att om du bara släpper ut en slang genom taket så får du t.ex. ansluta ledarna till en fast installerad lampa men du får inte montera ett "sladdhängande" lamputtag på ledningarna (som man så ofta gjort förr) utan det måste vara ett utanpåliggande i taket fastskruvat uttag.

Det kan väl inte vara så mycket jobb att skotta undan spån för att kunna få dit en takdosa? Du skottar givetvis tillbaka spånet igen när du är klar

Ett tips är att försöka få slangen/röret att ligga långt nere i spånet hela vägen om det går, då slipper du risk för eventuella problem med kondens i slangen/röret.

15. 2012-04-18 08:54

gävleborg
    986 inlägg
    Gillad 60 gånger
    135 bilder
    efter att ha sovit på saken så överväger jag att skotta bort spånet och kapa upp ett hål för takdosan,

jag har även tänkt posta planerad eldragning i själva rummet för era synpunkter innan jag drar vp-rören i väggarna. men har inte hunnit så långt ännu

tips på vart jag kan läsa på om elscheman så jag kan rita med rätta färger/beteckningar osv?

//Tobias

Liknande ämnen

1. Vad för koppling till taklampa?
    av Blokkies Joubert i forum El
  2. textilklädd 4-ledare till taklampa?
    av Totte_S i forum El
  3. Taklampa till vägguttag?
    av gullegrizen i forum El