5 089 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
El/ fjärrvärme mätare
Menar du att alla energibolag i hela Sverige inte bryr sig och låter vem som helst tjäna pengar på deras bekostnad??...bonnen skrev:
Är anläggningen tagen i bruk innan 2007 är det rätt klart vad som gäller:
Övergångsbestämmelser
2007:215
1. Denna förordning träder i kraft 1 juni 2007.
2. Innehavaren av ett elnät som vid ikraftträdandet av denna förordning används utan stöd av nätkoncession får även därefter använda nätet utan stöd av nätkoncession.
Detta gäller dock bara
a. elnät inom kolonistugeområden,
b. elnät som överför el inom hotell-, konferens- och skidanläggningar, och
c. elnät som överför el till flerfamiljshus.
På dessa elnät får därvid även överföring av el för annans räkning äga rum.
Vad och vart det står mer får andra som har intresse söka efter
Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857)
Övergångsbestämmelser
2. Innehavaren av ett elnät som vid ikraftträdandet av denna förordning används utan stöd av nätkoncession får även därefter använda nätet utan stöd av nätkoncession.
Detta gäller dock bara
Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857)
Redigerat:
Energibolagen lär väl se till att ta tillräckligt betalt av en hel BRF eller motsvarande för att de inte ska göra en förlust mot att kräva separata abonnemang för varje lägenhet?Enk Projektet skrev:
Nja...totalt blir det billigare med ett stort abonnemang än flera små....på tex köpcentrum är det högspänning in och egen trafo och undermätare till hyresgästerna.....yxis skrev:
Fast vinsten är väl egentligen att det är billigare för BRF'en eller köpcentrat att ha sitt eget interna elnätet eftersom de ändå lär behöva ha personal som hanterar el i allmänhet, medan nätägaren får lång resa varje gång nåt ska fixas med o.s.v.?
Likaså har BRF'en eller köpcentrat redan byråkratin färdig för att debitera varje lägenhet/lokal, typ hålla reda på adressregister o.s.v., oavsett om BRF'en eller köpcentrat hanterar elen eller inte, medan nätägaren behöver bara göra det om nätägaren hanterar varje boende/lokalhyrare separat...
Likaså har BRF'en eller köpcentrat redan byråkratin färdig för att debitera varje lägenhet/lokal, typ hålla reda på adressregister o.s.v., oavsett om BRF'en eller köpcentrat hanterar elen eller inte, medan nätägaren behöver bara göra det om nätägaren hanterar varje boende/lokalhyrare separat...
Precis som jag sa tidigare så fans det ett undantag som nummer är borttaget, så idag så är det inte tillåtet för BRFer att starta egna nät utan nätkoncession.elmont skrev:Är anläggningen tagen i bruk innan 2007 är det rätt klart vad som gäller:
Övergångsbestämmelser
Detta gäller dock bara
Sen angående varför elnätsbolagen inte bryr sig är för att dom (precis som så många har påpekat) inte förlora några pemgar på det. Sen är det ju viktigt att förstå att det är BRFen som bryter mot lagen inte elnätsbolaget
Jag påstår att man INTE behöver nätkoncession för ett spridningsnät inom samma fastighet. Däremot om nätet går över flera fastigheter. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända att nätägarna går in i tex nybyggen av bostäder och sätter upp fördelningar i dom olika husen och sedan drar sina ledningar ut till dom olika lägenheternas mätare. Eller om man på en bondgård bygger ett hus till för generationsskifte. Helt horribelt och vad skulle syftet med ett sådant förbud vara???
Men som jag skrev tidigare så ids jag inte leta efter lagtexten.
Men som jag skrev tidigare så ids jag inte leta efter lagtexten.
Klicka här för att svara