När jag dammsög senast så reagerade jag på att stiften på anslutningskabelns stickpropp var ordentligt varma när jag drog ur sladden. Inte så man brände sig, men nog en 40-50 grader (gissningsvis). Tänkte först att det kanske var glapp i vägguttaget, men jag provade i flera olika uttag och samma resultat. Vägguttagen är för övrigt max 2 år gamla, jordade, infällda Eljo Trend.

Är detta normalt? Ska tillägga att dammsugaren är en Electrolux Ultra One med motoreffekt på 2,2 kW.
 
Det är Electrolux som har dåliga kontakter och tunna sladdar. Dom blir alltid varma.
 
Mikael_L
Du dammsuger för länge ... :p
 
mycke_nu skrev:
Det är Electrolux som har dåliga kontakter och tunna sladdar. Dom blir alltid varma.
Vad är en dålig kontakt?
 
Nimajneb skrev:
Vad är en dålig kontakt?
En stickpropp (i detta fall) som inte skapar en tillfredställande elektrisk förbindelse mellan väguttaget och apparatsladden utan istället värms upp av de elektriska förlusterna i kontaktpunkterna.
 
mycke_nu skrev:
En stickpropp (i detta fall) som inte skapar en tillfredställande elektrisk förbindelse mellan väguttaget och apparatsladden utan istället värms upp av de elektriska förlusterna i kontaktpunkterna.
Mao en stickpropp som är europa anpassad. :)
 
För en apparat som drar >2,5A så är det "riktiga" 4,8mm-stift som gäller. Det dåliga i ett sånthär fall skulle väl vara anslutningen mellan själva kabeln och stiften i stickproppen, kanske?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.