2 656 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Två16A säkringar löste ut...
Sida 1 av 2
när vi idag lagade lunch. Hade igång både ugn och en platta, när säkringarna löste ut. Vad kan det vara för fel?
Förutsättningarna. Ny eldragning, nya kablar, spisen installerad med de nya kablarna. Nytt säkringskåp med automatsäkringar.
Som sagt, vad kan ha blivit fel? felgjort? felinstallerat?
Märke dagen efter installationen att spisen blev mycket varm, och reagerade även på det, men samtidigt tror man ju inte att en elektriker kan göra fel....
Förutsättningarna. Ny eldragning, nya kablar, spisen installerad med de nya kablarna. Nytt säkringskåp med automatsäkringar.
Som sagt, vad kan ha blivit fel? felgjort? felinstallerat?
Märke dagen efter installationen att spisen blev mycket varm, och reagerade även på det, men samtidigt tror man ju inte att en elektriker kan göra fel....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det behöver inte vara ett fel. Men ugn och en platta ska inte lösa säkringen - då är det i så fall kraftigt underdimensionerat. Berätta mer. Vad är det för spis och hur är den inkopplad?
Är det onormalt bra fart på spisen så kan den vara fel inkopplad, blivit 400v på en 230v-spis.
JA! Häromdagen när jag lagade mat blev jag tvungen att lyfta undan grytan och plattan var ilröd. Samma sak med ugnen. jag hade ugnen på 125grader och även där var slingorna röda. Det hade inte hänt tidigare någonsin. Jag sa till gubben att jag var rädd för spisen.Fotografen skrev:
Solklart fall av felkopplad nolla.
Ring elmojen så han får pallra sig dit och koppla om det rätt. Använd inte spisen, värmeslingorna bränns sönder.
Ring elmojen så han får pallra sig dit och koppla om det rätt. Använd inte spisen, värmeslingorna bränns sönder.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Är du säker på att han verkligen är elektriker?
Dom var två stycken här + en arbetsledare från ett stort elföretag. Dom, i sin tur, var anlitade av det stora företag som renoverar vår ovanvåning. Kan med största sannolikhet säga att ja, jag antar det.
Det skulle vara lätt att säga att dom hade en dålig dag, men jag antar att elektriker INTE får ha några dåliga dagar.
(det som eg. stör mej mest är att jag såg att han kontrollmätte uttaget bakom spisen, borde han inte då ha sett att det blivit fel?
Det skulle vara lätt att säga att dom hade en dålig dag, men jag antar att elektriker INTE får ha några dåliga dagar.
(det som eg. stör mej mest är att jag såg att han kontrollmätte uttaget bakom spisen, borde han inte då ha sett att det blivit fel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det borde han definitivt har upptäckt. Alla vet av erfarenhet att spisuttag kan vara kopplade ung precis hur som helst, dvs extra noggrannhet krävs vid denna kontroll.
Ja, enligt bruksanvisningen som hittades på nätet verkar den vara från -94. Men den är nog inte särskilt välanvänd för den såg alldeles ny ut. Nu trodde vi inte att den var ny, men förmodligen lite använd då det var en kvinna på 90+ som bodde i huset innan vi köpte det.