2 656 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Två16A säkringar löste ut...
Jepp, plattor/element som körs på 400v istället för 230v tappar mycket i effekt och livslängd även vid mycket korta användningar. Du har inte bytt säkringar och testat spisen igen ?
Jag hade krävt att de byter de plattor som använts samt ugnselementen eller att de byter spisen (troligtvis billigare). Det är bara en tidsfråga innan det helt plötsligt blir överslag i plattorna/elementen om det inte redan gjort det när säkringarna gick.
En kompis till mig fick en gammal hederlig Kockums spis som dessvärre kopplades in med fel elementspänning, plattorna dog efter bara ett par dagar....
Jag hade krävt att de byter de plattor som använts samt ugnselementen eller att de byter spisen (troligtvis billigare). Det är bara en tidsfråga innan det helt plötsligt blir överslag i plattorna/elementen om det inte redan gjort det när säkringarna gick.
En kompis till mig fick en gammal hederlig Kockums spis som dessvärre kopplades in med fel elementspänning, plattorna dog efter bara ett par dagar....
Redigerat:
Oftast tar även vreden stryk så att de bara har två läge, fullt ös eller av. Kolla så att de kan köra på låg effekt efter att spänningen är korrigerad. Jag hade begärt ersättning av elfirman, kanske inte en ny spis (om den nu var från -94)
men om alla plattor och vred behöver bytas kommer du snabbt upp i kostnaden för en ny.
men om alla plattor och vred behöver bytas kommer du snabbt upp i kostnaden för en ny.
Beror ju på vilken sorts vred det är, den gamla hederliga sorten 1-6 har vanliga kontakttungor så de lär knappast ta slut, samma vred i 230 som 400v spisar. Steglösa vred däremot kan nog ge sig.
Jag håller med de andra som tycker att det är läge att begära ersättning. Vad som är lämplig ersättning vet jag inte - vad sägs t.ex. om hela spisens värde (jämför liknande spisars priser på blocket?)?
Spisen har ju levererat ca 3 x märkeffekten med 400V istället för 230, så det vore konstigt om den inte hade tagit stryk..
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Frågan är väl om det verkligen är i uttaget felet sitter. Låter nästan lite långsökt att en elektriker dels kopplat fel, dels kontrollmätt och ändå är det fel.
Hur är det med anslutningskabeln till spisen, är den originalmonterad på spisen, har spisen kopplats om för annat driftsfall?
Hur är det med anslutningskabeln till spisen, är den originalmonterad på spisen, har spisen kopplats om för annat driftsfall?
Nu tror jag inte att alla är felfria, men om man ser det ur ett annat perspektiv, som amatör/lekman får man inte pyssla med el/installationer utan förväntas att alltid anlita behöriga elektriker - HUR kan man då veta att de har gjort rätt och HUR bör/ska man kontrollera att de faktiskt har gjort rätt?Rrrrr skrev:
Vad/Hur borde vi ha gjort för att detta inte skulle ha inträffat?
hempularen skrev:
I alla fall inte så länge vi har bott här. Kan inte prata om tidigare ägare. Nu är det en kabel som går direkt in i väggen från spisen. Sladden har inte kontakt som går in i ett uttag, utan är dragen direkt. Går den beskrivningen att förstå ens
Självklart ska man förvänta sig att elektrikern gör rätt!Moki skrev:Nu tror jag inte att alla är felfria, men om man ser det ur ett annat perspektiv, som amatör/lekman får man inte pyssla med el/installationer utan förväntas att alltid anlita behöriga elektriker - HUR kan man då veta att de har gjort rätt och HUR bör/ska man kontrollera att de faktiskt har gjort rätt?
Vad/Hur borde vi ha gjort för att detta inte skulle ha inträffat?
Precis som att man ska förvänta sig att kirurgen inte glömmer en sax i buken på sin patient.
Gubben som mätte och upptäckte felet var inte samma som kopplade in spisen förmodar jag ?
När spisen dessutom är direktkopplad är det ju rentav prygelstraff att inte mäta upp spänningen när man kopplat in spisen igen.
Visst kan alla göra fel eller ha en dålig dag, men när det gäller el så får det bara inte hända, därför skall man alltid kontrollmäta efteråt.
Har tidigare i livet jobbat på ett företag som tillverkade belysning och armaturer.
Det sista man gjorde när lampan var klar var att koppla in en mätbox som kollade att belysningen funkade och man kopplat rätt. EN gång under tiden jag jobbade där kopplade jag fel och boxen larmade och började blinka, givetvis en dag då jag var extra trött och hade haft en dålig morgon (kaffet slut, stenhård frost på bilrutorna, massor med snö och svårt att ta sig fram osv).
Vid kontroll så hade en av de förmonterade kontakterna fas och jord omkastade vilket hade gjort armaturen strömförande om man kopplat in den utan att upptäcka felet.
När spisen dessutom är direktkopplad är det ju rentav prygelstraff att inte mäta upp spänningen när man kopplat in spisen igen.
Visst kan alla göra fel eller ha en dålig dag, men när det gäller el så får det bara inte hända, därför skall man alltid kontrollmäta efteråt.
Har tidigare i livet jobbat på ett företag som tillverkade belysning och armaturer.
Det sista man gjorde när lampan var klar var att koppla in en mätbox som kollade att belysningen funkade och man kopplat rätt. EN gång under tiden jag jobbade där kopplade jag fel och boxen larmade och började blinka, givetvis en dag då jag var extra trött och hade haft en dålig morgon (kaffet slut, stenhård frost på bilrutorna, massor med snö och svårt att ta sig fram osv).
Vid kontroll så hade en av de förmonterade kontakterna fas och jord omkastade vilket hade gjort armaturen strömförande om man kopplat in den utan att upptäcka felet.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
OK jag uppfattade det som att det satt ett spisuttag där, märkligt att de inte satte ett uttag när man ändå drar om elen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden