Håller på med renovering av badrum och har funderingar kring eldragningen. En Pax-fläkt ska installeras i befintligt "ventilationsrör" i badrummets tak. Där har tidigare bara varit självdrag, så det ska dras fram el dit.

Självklart vill jag att eldragningen ska vara dold. Men hur går el-kablarna in i Pax-fläkten. Antar att de inte kommer in genom ventilationsröret, utan vid sidan om detta.

Min avsikt är inte att leka med el. Jag har en elektriker till det. Men jag ska börja jobba med taket snart och vill dra flex-slangen fram till fläkten. Frågan är bara var jag ska låta flex slangen mynna ut.

Hoppas att det går att förstå vad jag menar. Var i fläkten ska el-kablarna gå in? Från sidan eller från fläktens undersida? Något särskilt avstånd från ventilationshålets centrum?

Tack på förhand,
FiddeP

En Intellivent har ingångar bakifrån eller underifrån och ovanfrån.
Jag drog in el från trapphuset bakom taklisten. Rundfilade listen der elen går ner till fläkten.

På pax kan man dra in el dolt direkt från taket eller väggen in genom botten på fläkten. Gå in på PAX hemsida, där finns installationsanvisningar, med bilder på var de förberedda hålen finns. Har för mig att det är dåligt med mått, men man får en skaplig uppfattning ändå.

Tack så mycket:)

A
en centimeter ungefär från ventrörets kant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.