Om du inte skall ha någonting som alltid står på kommer du ganska långt med en 100W solpanel. Om det är tillräckligt beror mest på dina vanor, så det är svårt att ge några närmare råd. Det går dock att bygga ut med fler solpaneler och batterier om det behövs. www.24volt.eu har en del prylar.

Det finns enklare elverk som drivs med bensin och lite dyrare som drivs med diesel. Bespara dig själv och dina grannar ett sådant elände. De bullrar och luktar. Elverk är bra när man behöver använda maskiner vid arbete på platser utan el, men till belysning mm är det en eländig lösning.

Erik

Jag tänkte mer på grannsämjan. Jag förknippar kolonilotter främst med spade och hacka, inte dator och TV med ett bullrande elverk...och det kanske dina grannar också gör? En solpanel verkar därför vara en god kompromiss. Vilket materiel som behövs tycker jag beskrivs bra ovan. Annars finns mycket info hos http://24volt.eu/index.php. Vad det går lös på i pengar beror ju på hur mycket pengar det finns kontra effektbehovet.

Som forumgud, el eller ej, får jag väl försöka briljera lite i dassfrågor också. Det finns några huvudsakliga typer att välja mellan. De har alla den gemensamma egenskaper att tvåbenta med snopp måste lära sig sitta. Skulle det vara ett problem får den bli tudelad, där ena delen är en diskret inhägnad hörna i trädgårdslandet för tömning av slangen.

Mulltoa och Separett är två huvudtyper med full funktionalitet för inomhusbruk. Gemensamt är att de kräver en avluftning - ett rör genom vägg eller tak, då de har en fläkt (vilket därmed faktiskt gör att dessa typer har en tredje funktion - att ta hand om vädergaser). De kan också kräva ett avlopp. Och åtminstone mulltoa har ett värmeelement, dock med blygsam effekt, kommer inte ihåg men tror det ligger i intervallet 75-200W. Det styr ju dimensioneringen av solcellsanläggningen.

Separett verkar vara den vanligaste och bäst fungerande idag då det fasta och det flytande avträdet separeras vilket har en positiv effekt på lukt och förbränning. Det fasta samlas upp i hink (med påse) men det flytande måste ta vägen ut någonstans, antingen kopplat till avloppet eller till en tank under jord.

Funktionellt är alltså dessa typer helt nöjaktiga om man tycker att installationen är överkomlig. Underhållsmässigt är det lite värre. Reklamen ger sken av att en mulltoa ska producera mylla för direkt användning i trädgården - det är ren lögn i helv... Tömning och rengöring är inget jobb för fint folk - detta gäller både för mulltoa och separett.

Sedan ha vi den sista typen, Torrdass, ev med separerande funktion, som med sin enkelhet lockar, men givetvis några avigsidor. Man bör vända sig om utan att titta. Tömning sker genom att snabbt knyta ihop påsen och köra iväg till kommunens återvinning (ja, det kanske inte heter så...). Ventilation får man ordna på lämpligt sätt.

25-RESCUE-CAMPING.jpg

Du låter som en klyftig kille, elverk -så klart inte, utan solceller, men ofta när man googlar på solenergi så hanldar det ju ofta om ventilation - vilket jag i och för sej tänkt mej sats på huset i Spanien med deras ökade el-priser, men nu är det ju EL till kolonistugan: Dator, TV, kanske ett element, spis och kylskåp finns gasol till. Trist är ju att man inte kan allt om watt och omvandlare i sammanhanget, så all info på basnivå tas tacksamt emot. Gärna en länk dit jag kan läsa om HUR det fungerar också...

Jag förstår att du inte förstår en stockholmarens (egentligen Holmsund, men det är länge sedan) glädje i att komma ut från stan, plocka och äta underbara Hallon direkt från kvist, gräva som du också tror och sen få komma sej in i värmen och knyta upp sej i en myshörna framför TV:n. Vill man inte samma i Värmland ??
Angående toa som jag just glömt, så har det funnits en toastol där man gjorde sitt och den infattade plastpåsen sedan förseglades- måste el till, men knappast ventilation. jag hittar inte denna "juvel" just nu ? Nån som vet ??

Jodå, jag har varit Stockholmare. Men numera har jag bara 10 meter till hallonen!

Det är just det jag vill åt, så jag avser att åka pendeltåg och buss till denna kolonistuga med stor odlingstomt, (eftersom man inte kan ha bil i innerstan-så den får stå i garage i Spanien) men jag vill ha det som inte finns i stugan. EL till Toa "special" som försluter allt i plastpåse samt el till dator oct TV + lite lyse

Jag ursäktar mig med att jag inte vet mycket om kolonilottlivet, jag har stuga på landet mest för att det är ett billigt sätt att ha ett hyggligt stort lokal att inrymma sina hobbysysslor och ett bra sätt att komma från stressen i staden. Jag skulle däremot helst vilja asfaltera över hela "trädgården" ;)

Det är märkligt att det inte verkar finnas elverk som inte bullrar/osar. Jämför ljudet från en bilmotor på 100kW med ett elverk på 1kW eller hemska tanke en motorsåg eller moped på 0,7kW...
Bullerfrågan beror ju förstås också på vad du har för grannar. Ofta har man grannar vid kolonilotter men jag antar att nån enstaka gång kan man ha en kolonilott/stuga som inte har grannar?

Att driva ett el-element från sol-el-paneler verkar vara en dålig idé om du inte får ett helt galet bra pris på panelerna. Då är det bättre med solvärmepaneler (med vatten) och nån slags glykolsystem med vanligt värmeelement om du absolut vill få värme från solen, men om du bara kommer vara där några dagar då och då och bara när det är halvvarmt ute så är nån slags gasolvärmare bättre. Glöm inte bort att du måste ha bra ventilation om du kör gasolvärmare. Nån slags koldioxidvarnare är nog en bra idé om du kör gasolvärme medan du sover.

ok, men jag måste/vill ha el till den där el-toan jag yrar om- måste hitta namnet på den

Frågan är där hur ofta du kommer att "spola" på toan och hur mycket sol det är på de dagar du använder toan, det avgör hur stora batterier/solpanaler du behöver.

Eftersom det är en kolonistuga så kan du välja på att ha stora batterier eller stora paneler. Om du bara är där säg två dagar i veckan så får anläggningen fem dagar på sig att ladda upp sig igen när du inte är där. Alternativet är att panelerna är starka nog att orka ladda upp ett litet batteri rätt snabbt.

Solel som enda elkälla är väl alltid en chansning, med extrem otur så blir det för lite sol hur man än vänder sig, fast man kanske ändå inte vill vara vid kolonistugan om det är mulet/regnigt flera veckor i sträck?

Vad gäller toaletten så om man har rätt specar på den så går det att räkna hur mycket energi varje "spolning" drar och det går att räkna om till hur stor del av laddningen i ett visst batteri som går åt för varje "spolning". Det går också att räkna på hur mycket laddning som solpaneler ger vid klart väder. Däremot går det inte att förutspå molnighet lång tid i förväg...

Jag måste småle, för det verkar som om hur man än vänder sej så har man rumpan bak,
Tycker det verkar vara en bra slutledning. Kanske får det bli så att jag istället får försöka förmå föreningen att dra in el till hela området. Inte så många stugor och el finns ju till föreningshuset.....årsmötet lär ha varit, men man får kanske stillsamt göra som grodan.... leva på hoppet

Tack för alla ideer och tips

Enda haken är väl om matningen till föreningsstugan är för klen för att orka driva vad folk vill ha i alla sina stugor.

Kan ni inte ha en gemensam förbränningstoalett eller motsvarande i föreningsstugan?

Toan du efterlyser har jag sett en gång. Det var på 80-talet och jag hörde talas om att det inte var någon höjdare. Den smälter ihop påsen mellan besöken. Kvar får man en lång svårhanterlig kedja av skitportioner. Platsen där plasten smält ihop är en ömtålig punkt där det lätt spricker när man skall bära iväg med det. Vad den heter vet jag inte, men kanske finns det en orsak till att den är ovanlig.

Erik

Tack Erik, är s'ker på att du har rätt. Du har nu stillat min nyfikenhet

Det här med forumgud har nu börjat göra mej en aning yr i mössan, men strunt ssamma.

Ang. gemensam toa så finns fina vattentoaletter i området, men jag ville ha en egen.... fint ska de va :-(
Får väl kolla matningen vad det lider, måste ju kunna få högre uteffekt - eller vad det heter- 3-fas, eller är jag ute och cyklar då kanske...

Forumgud är ett fint sätt att säga att man spenderar alldeles för mycket tid på att skriva inlägg i ett forum. Det värdesätter inte inläggens kvalitet. Jag tror att gränsen går vid 1500 inlägg.

OK, då var det utrett
önskar dej en fin dag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.