Hej,
Har i sommarstugan äldre el-radiatorer 400v med bimetalltermostat. Vid varje till- och från-slag så störs tv bilden. Bilden fryser i en halv sekund. Hur uppkommer störningarna och vad kan man göra åt det? Stör de via luften eller elnätet?

Har en ny Televés DAT-HD kombi antenn med tillhörande förstärkare...

Tack på förhand.
Per

Bimetalltermostater slits med åren och då ökar gnistbildningen på kontakterna. Ibland kan man höra hur det fräser i elementen. Störningarna uppkommer på kontakterna. Gnistbildning medför att radiofrekvenser alstras i ett väldigt stort frekvensområde. Ledningarna agerar sedan sändarantenner. Stör alltså via elnätet och sedan via luften.

Ett gott råd i allmänhet är att sky antennförstärkare som pesten ( i synnerhet de som monteras nere vid teven). De förstärker ALLT i ett mycket stort frekvensområde och när en närbelägen stark störning når förstärkaren så överstyrs den och då blir det bara skräp av tevesignalen. Med en bra antenn och fräsch koaxkabel ner till teven så behövs sällan någon extra förstärkare.

Digitalmottagare verkar vara känsliga för den här typen av störningar. På den gamla analoga tiden blev det en drös med prickar i tevebilden när det sprakade i termostaterna men det kunde man nog leva med någon sekund ibland.

Svårt att säga om störninjgarna kommer via ledningar eller i luften, troligen båda vägarna. Det kan vara så att störningarna är en indikation på att termostaterna är slut.

Oavsett vilket så är lösningen att byta ut radiatorerna eller termostaterna. Det finns lösa elektroniska termostater man kan koppla in före radiatorn. Du ställer då bimetalltermostaten på max så den aldrig bryter.

hempularen skrev:
Svårt att säga om störninjgarna kommer via ledningar eller i luften, troligen båda vägarna. Det kan vara så att störningarna är en indikation på att termostaterna är slut.

Oavsett vilket så är lösningen att byta ut radiatorerna eller termostaterna. Det finns lösa elektroniska termostater man kan koppla in före radiatorn. Du ställer då bimetalltermostaten på max så den aldrig bryter.
Håller med om bimetalltermostater tar slut, men det är inte säkert att dom aldrig slår av bara för att man sätter dom på max. Vi har en byggnad med elradiatorer och där slår dom av och till hela tiden trots att dom står på max och det är 20 C i kåken.

Fundamentalt är det så att det är för starka störningar i förhållande till TV-signalen. Som redan skrivits ovan kan man göra ett antal saker:

1. Elimininera störkällan (termostaterna)
2. Förbättra signalen (större antenn)
3. Hindra störningen från att nå TVn (koppla förstärkaren i annat uttag, flytta antennen, ev filter)

Jag skulle börja med det enklaste och billigaste, nämligen att koppla förstärkaren i ett annat uttag. Long shot, men man riktig tur hjälper det. Sedan kanske man kan försöka prova en större antenn utan förstärkare på öppet köp, med lite flyt kan det funka.

Många bra svar, tack!
Tyvärr var mitt första problem tvantennen. Fick nästan ingen bild alls och framförallt fick jag inte in alla muxar. Har provat 3 olika antenner och nu äntligen fungerar det ok med denna lösningen. Antennen en Dat-HD Kombi med aktiv dipolförstärkare och antennförstärkare på vinden. Ca 6m mellan antenn och förstärkare och 15m mellan förstärkare och tv. Hade först ingen el på vinden utan körde då tillfälligt med en förlängningskabel från annat uttag/grupp men det gjorde ingen skillnad.

Är inte sugen på att byta radiatorerna nu då jag på sikt tänkt byta till vattenburet då jag har för avsikt att bo permanent här. Det är 5 st som stör så det blir ganska ofta störningar...

Hittar inga billiga lösningar på termostat. Billig lösning = 200kr/element. Är det möjligt/prisvärt att byta original termostaten?
Har LVI typ M-510/2

Om du vill skruva lite kan du sätta en RC-krets parallellt med termostatens kontakt. Såna finns tex på Elfa och kostar inte mycket, så det kan vara värt ett test.

Jag håller med GK100 men lägger in brasklappen att jag inte vet vilka komponentvärden som är lämpligt här.

Det är inte säkert att termostaterna är "slut", de kanske "ska" störa, d.v.s. de kanske aldrig varit avstörda.

Ett alternativ är att prova med en fetare antenn, typ en 91-elementare (behöver antagligen inte vara aktiv, bör nog till och med helst inte vara aktiv). En 91-elementare är mer riktad och plockar in sändaren starkare samtidigt som den är okänsligare för störningar från andra riktningar.

I Sverige så behövs bara UHF för dagens digital-tv.

Kolla också så att ledningarna är fräscha, gamla koaxkablar som inte är "HF-täta" (folieskärm) och/eller kablar med ett mikroskopiskt avbrott kan ge en försämring som bara märks när störningarna kommer.

Provlyssna om störningarna också hörs om ni lyssnar på vanlig FM-radio. Nån slags halvflummig tumregel kan väl vara att om de hörs där så sikta i första hand på att avstöra störkällan, om de inte hörs där så kan det kanske vara värt att titta på antennsystemet.

Tack för alla svar!
Det började med att jag köpte ny tv och skaffade tvillingkort från boxer. Märkte då att jag inte fick in alla kanaler... Har provat två andra antenner utöver den ursprungliga från lokala tv butiken. Bytt kabel. Och förstår nu att jag kanske skulle frågat här istället först... :-) Nu är det försent. :-(
Har köpt ny antenn, förstärkare och kabel för 1600kr nu så något byte av antenn igen vill jag inte höra talas om... :-)

VHF behöver jag för att få in HD-kanalerna om man nu behöver få in dom?!

Märkte ikväll att den 2 år gamla T2 golvvärmetermostaten som sitter på andra sidan väggen om tvn också stör och även när kompressorn i en 3 år gammal kyl/frys startar 6m därifrån i andra änden av rummet...???!
Det verkar ju som om det inte bara är de gamla radiatorerna som stör alltså...
Kan det vara så känsligt om signalen är så precis tillräcklig från antennen?

Skulle aldrig köpt ny tv... :mad:
För det är inte tv i sig själv som är känslig va? Nu har jag ingen annan och prova med men vad tror ni om det?

pegee skrev:
Använder själv dessa. Bra funktion och lättmonterade. På köpet är alla problem med störningar borta.

[länk]
Montera man dom vid sidan om elementet då? Hur ser det ut? Vet du vad dom kostar?

mycke_nu skrev:
3. Hindra störningen från att nå TVn (koppla förstärkaren i annat uttag, flytta antennen, ev filter)
Sätt avströrningsfilter på antennförstärkaren och ett annat på tv:n.

Såg att dom har ett på ClasOhlson som inte kostar så mycket.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=168519671

Nätavstörningsfilter Artikelnummer 36-4512.
-"Filtrerar spänningsspikar och andra störningar"

Kommer inte att ta bort allt, men en hel del. Så kanske kommer du ner på rimliga nivåer och kan leva med problemet tills du byter till vattenburen värme.

lillePer skrev:
För det är inte tv i sig själv som är känslig va? Nu har jag ingen annan och prova med men vad tror ni om det?
Eftersom allt i ditt hus verkar störa TVn så kan det ju inte uteslutas :(

lillePer skrev:
Montera man dom vid sidan om elementet då? Hur ser det ut? Vet du vad dom kostar?
Man kan montera dem var som helst i rummet. Man bör välja en plats där temperaturen är representativ för hela rummet. Dvs ingen direkt solstrålning, kallras från fönster etc.

Så här har jag monterat. Elementet sitter på väggen till höger om fotografen.

Jag har inte priset i huvudet, men ring och kolla. Det är i mitt tycke väldigt prisvärda grejor.

• Termostat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa skrev:
Stämmer inte, ca hälften av sändarna som sänder MUX7 använder VHF-bandet
[länk]
Oooops... Dumstrut på mig! :o

lillePer skrev:
Märkte ikväll att den 2 år gamla T2 golvvärmetermostaten som sitter på andra sidan väggen om tvn också stör och även när kompressorn i en 3 år gammal kyl/frys startar 6m därifrån i andra änden av rummet...???!
Det verkar ju som om det inte bara är de gamla radiatorerna som stör alltså...
Kan det vara så känsligt om signalen är så precis tillräcklig från antennen?

Skulle aldrig köpt ny tv... :mad:
Vad hade du att titta med före du bytte TV?

Om du hade en lös digitalbox och har den kvar så koppla in den till nya TV'n och provtitta genom den boxen... Eller hade du inte TV alls i stugan? Om du inte hade nån TV tidigare så försök att låna en box av någon eller i värsta fall gå en vända på dina lokala loppisar, typ myrorna å sånt, och lägg max en hundring på en begagnad digitaltv-box (se bara upp så att du inte får en som behöver fjärrkontroll och saknar fjärrkontroll...) att provköra med...

Att nya prylar verkar störa tyder på att det kanske inte är direkt fel på elementen...

Sista utvägen är väl en parabol fast det kräver abbonemang för att kunna se någon svensk kanal alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.