11 817 läst ·
13 svar
12k läst
13 svar
Skymningsrelä med timer?
Finns det någon skymningsrelä med riktig timerfunktion? Jag skulle vilja ha timern på från ca kl 16.00 och släckas ca kl 22.00 året om och den ska även tändas från ca kl 6.00-8.00. Resten sköter skymningsrelät beroende på hur ljust och mörkt det är.
Jocke
Jocke
Själv föredrar jag astrour, jag kör min utebelysning 15 min innan solen går ner samt 15 min efter att den gått upp. Är det en riktigt ljus och solig dag kanske belysningen är på en halvtimma för mycket men jag tycker den nackdelen vägs upp av enkelheten med ett astrour.
De felsta (alla?) astrour går att programmera så att man kan stänga av belysningen nattetid.
Annars är väl ett kopplingsur ihop med ett skymningsrelä en lösning.
De felsta (alla?) astrour går att programmera så att man kan stänga av belysningen nattetid.
Annars är väl ett kopplingsur ihop med ett skymningsrelä en lösning.
Vi har denna till ytterbelysningen, astrouret funkat kanon.
http://www.smartahus.se/p_1457/tidur-elektroniskt-1-pol-1000w/va.aspx
http://www.smartahus.se/p_1457/tidur-elektroniskt-1-pol-1000w/va.aspx
Jag menar absolut inte att kapa din tråd, men jag är också ute efter ett relä, som jag har sett att en annan Byggahusmedlem har, men den finns inte kvar i sortimentet på inköpsstället, så jag undrar om någon annan har något tips på var jag kan hitta ett relä som är:
Ett skymningsrelä där belysningen tänds med reducerad effekt (dimmrat) vid mörkrets infall. När någon passerar rörelsesensor så går belysningen upp i full effekt under en viss tid och går sedan tillbaka till reducerad effekt. Och när gryningen kommer så släcks all belysning.
Ett skymningsrelä där belysningen tänds med reducerad effekt (dimmrat) vid mörkrets infall. När någon passerar rörelsesensor så går belysningen upp i full effekt under en viss tid och går sedan tillbaka till reducerad effekt. Och när gryningen kommer så släcks all belysning.
Steinel har sådana produkter. Jag har själv följande utomhusarmatur och den gör precis det du beskriver:Joco_ skrev:
http://www.khs.se/produkter.html?app=2&product=sensorlampa-l626-led-45765
Finns även som lösa sensorer har jag för mig (om man inte vill ha den aktuella armaturen).
TS, har jag förstått dig rätt om det är något liknande detta du är ute efter?
http://www.elbutik.se/product.html/rorelsevakt-nattvakten-2?category_id=1885
http://www.elbutik.se/product.html/rorelsevakt-nattvakten-2?category_id=1885
Jag har "Nattvakten", eller rättare sagt 3 stycken. En på boningshuset som försörjer några fasadlampor och lycktstolpar, en på uthuset och en på stallet. Den på stallet har pajat efter 5 år, men den sitter mitt på väggen där den är ganska oskyddad för varma soldagar och regn...
Annars tycker jag att de har fungerat bra och jag har inte haft något behov att manuellt kunna sätta timern eller lystid för rörelse, det har fungerat bra med de "fasta" inställningarna.
Om jag ska klaga på något är i så fall kopplingsutrymmet är minimalt och skruvplintarna är väldig klena, jag skruvade sönder en plint så jag fick löda dit nya anslutningar. Men detta var för 5 år sedan så förhoppningsvis så har de förbättrat plintarna.
Annars tycker jag att de har fungerat bra och jag har inte haft något behov att manuellt kunna sätta timern eller lystid för rörelse, det har fungerat bra med de "fasta" inställningarna.
Om jag ska klaga på något är i så fall kopplingsutrymmet är minimalt och skruvplintarna är väldig klena, jag skruvade sönder en plint så jag fick löda dit nya anslutningar. Men detta var för 5 år sedan så förhoppningsvis så har de förbättrat plintarna.
Astrour är ju bra.nsiak skrev:Själv föredrar jag astrour, jag kör min utebelysning 15 min innan solen går ner samt 15 min efter att den gått upp. Är det en riktigt ljus och solig dag kanske belysningen är på en halvtimma för mycket men jag tycker den nackdelen vägs upp av enkelheten med ett astrour.
De felsta (alla?) astrour går att programmera så att man kan stänga av belysningen nattetid.
Annars är väl ett kopplingsur ihop med ett skymningsrelä en lösning.
Men dom är ju så dyra.
Kopplar jag ett astrour till min 4W LED ytterbelysning tar det ju en liten tid att spara in det.
Jag kan ju låta min 4W'are lysa dygnet runt i 41 år :O för 1500 spänn. Om årsmedelpriset för en kWh ligger på en krona.
Och då kan jag väl t.o.m spara in kostnaden för en strömbrytare också, och få ytterligare 2,5 år gratis
Nja... jag tycker personligen att det ser dumt ut med belysning dagtid. Varma sommardagar när solen lyser rakt på armaturen kan det t.o.m. vara skadligt om man kör LED. Detta eftersom det kan finnas risk för att komponenterna inte får den kylning som krävs (varierar naturligtvis mellan olika ljuskällor och armaturernas konstruktion).
Även om jag hade fått min el gratis hade jag applicerat någon form av styrning.
Även om jag hade fått min el gratis hade jag applicerat någon form av styrning.
Typ en strömstälkare duger ju bra då, har man LED på utebelysningen gör det ju inget om de är påslagna hela natten, på vinterhalvåret. På sommaren är det väl ingen som har utebelysningen tänd :O om man nu inte har glömt att stänga av den, då kan det finnas en funktion med styrning.eviljava skrev:Nja... jag tycker personligen att det ser dumt ut med belysning dagtid. Varma sommardagar när solen lyser rakt på armaturen kan det t.o.m. vara skadligt om man kör LED. Detta eftersom det kan finnas risk för att komponenterna inte får den kylning som krävs (varierar naturligtvis mellan olika ljuskällor och armaturernas konstruktion).
Även om jag hade fått min el gratis hade jag applicerat någon form av styrning.
Att det ser dumt ut på dagtid kan jag hålla med om.
Om du väljer ett skymningsrelä som inte drar igång belysningen om det är ljust efter strömavbrott så kan du enkelt sätta en vanlig timer först och sedan skymningsreläet efteråt.Joukko skrev:
Om det inte går att hitta ett sådant skymningsrelä så leta efter en timer som har separata anslutningar till brytaren och motorn (kanske inte det minsta lättare?), i så fall kan timerns motor ha konstant elmatning medan timerns brytare kopplas efter skymningsreläet.
Undrar för övrigt om det här är ett sånt fall där det faktiskt kan anses vara okej att bryta nollan? Bryta nollan med skymningsreläet och fasen med timern så får man garanterat önskad styrfunktion, men elsäkerheten blir inte på topp och man bör ha en säkerhetsbrytare...
Klicka här för att svara