22 774 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Byta strömbrytare 1-pol med tre kablar?
Sida 1 av 2
Jag har bytt strömbrytarna i min lägenhet, 1-poliga. Den vita kabeln fäste jag på ovansidan av strömbrytaren och den bruna kabeln undersidan.
Den sista strömbrytaren, även det en knapp som tänder en lampa) finns det dock även en svart kabel. Var ska denna in?
Tacksam för hjälp!
Allan Adner
Den sista strömbrytaren, även det en knapp som tänder en lampa) finns det dock även en svart kabel. Var ska denna in?
Tacksam för hjälp!
Allan Adner
Färgerna säger inte allt, det skulle kunna vara en trappkoppling. Det kan också vara en reservtråd som sitter på en blind-anslutning. Du får helt enkelt jämföra med den gamla brytaren, ibland sitter det ett litet kretsschema tryckt på dom.
Stort tack för detta! Följdfråga: Om det är en trappkoppling respektive reservtråd: Var ska sladden in?
Jag hann nämligen koppla ur den äldre dimmern innan jag hann reflektera över detta, i den mån kablarna satt fast. Den funkade inte, varför jag nu ska byta den.
Sitter denna brytare i vardagsrummet kan tänkas?
Stämmer mycket bra Glufsglufs. I andra ändan finns ett lamputtag mitt i taket i vardagsrummet. Är det ledtråden vi behöver?
Är det en dimmer så kanske det är en nolla iblandad också, så att chansa kan sluta i kortslutning. Och nej, trådarnas färger ger ingen större vägledning, däremot att mäta sig fram fungerar alltid.
Japp...det har troligen varit en kronbrytare från början (två knappar) som sen blivit utbytt mot dimmer. Förr så hade exempelvis takkronor två tändningar (innan dimmerns tid).
Ett möjligt dilemma du kan ha är att om det är en gammal installation så kan man inte lita på färgerna så ta en titt i takuttaget först och kolla vad du har för färger där. Kolla också om det är ett gammalt uttag med tre hål eller om det bara är två hål alternativt två hål plus en pigg.
Om du nu skulle ha tex tre hål varav två av trådarna har samma färg som två i brytaren så kan man ju tänka sig att det går där mellan. Sen är ju frågan vilken färg fasen har också så om du kan börja med att utesluta detta så kan vi går vidare mycket enklare.
Ett möjligt dilemma du kan ha är att om det är en gammal installation så kan man inte lita på färgerna så ta en titt i takuttaget först och kolla vad du har för färger där. Kolla också om det är ett gammalt uttag med tre hål eller om det bara är två hål alternativt två hål plus en pigg.
Om du nu skulle ha tex tre hål varav två av trådarna har samma färg som två i brytaren så kan man ju tänka sig att det går där mellan. Sen är ju frågan vilken färg fasen har också så om du kan börja med att utesluta detta så kan vi går vidare mycket enklare.
Tack så länge Glufsglufs. Återkommer när jag har infon.
En vild gissning, ifall du ska montera en dimmer eller vanlig omkopplare och det varit en kronbrytare förr i vardagsrummet så är det troligt men inte säkert att det funkar att sätta svart på strömbrytarens ena anslutning och lägga ihop brun och vit på strömbrytarens andra sida.
Risken att en av ledarna är en nolla är kanske inte jättestor. Fanns det ens dimmers för normalt hemmabruk före regeln om blå nolla kom? Jag har för övrigt bara sett "avancerade" dimmers, typ sådana med fjärrstyrning eller liknande, som kräver nolla. De "vanliga" klarar sig utan, och klarade sig utan nolla även på 80-talet när dimmers verkade börja slå igenom.
Det är givetvis dumt och en viss fara att kortsluta något, men i det här fallet skulle jag nog vågat chansa.
Ett sätt att bli lite säkrare är att kolla på färgerna på ledningarna till lamputtaget. Om det är en blå och två andra färger där de två andra färgerna också finns vid strömbrytaren så kan du nästan helt säkert lägga ihop de två färgerna på ena sidan av strömbrytaren och den tredje färgen på andra sidan av strömbrytaren.
Risken att en av ledarna är en nolla är kanske inte jättestor. Fanns det ens dimmers för normalt hemmabruk före regeln om blå nolla kom? Jag har för övrigt bara sett "avancerade" dimmers, typ sådana med fjärrstyrning eller liknande, som kräver nolla. De "vanliga" klarar sig utan, och klarade sig utan nolla även på 80-talet när dimmers verkade börja slå igenom.
Det är givetvis dumt och en viss fara att kortsluta något, men i det här fallet skulle jag nog vågat chansa.
Ett sätt att bli lite säkrare är att kolla på färgerna på ledningarna till lamputtaget. Om det är en blå och två andra färger där de två andra färgerna också finns vid strömbrytaren så kan du nästan helt säkert lägga ihop de två färgerna på ena sidan av strömbrytaren och den tredje färgen på andra sidan av strömbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Prova ingenting! Bit i det sura äpplet och följt upp trådarna för att reda ut vad de är till för.
Nu har jag löst det hela. Jag provade mig helt enkelt fram till rätt kombination. Den svarta kabeln fästes på undersidan och den bruna på ovansidan. Den vita kabeln isolerade jag. (Så nästan som du föreslog "yxis".)
Lamputtaget i taket gav för övrigt ingen vägledning. Där var kabelfärgerna blå, brun och gröngul.
Tack för vägledning
Lamputtaget i taket gav för övrigt ingen vägledning. Där var kabelfärgerna blå, brun och gröngul.
Tack för vägledning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Då hade du tur som inte orsakade en kortslutning...
Moderator
· Stockholm
· 57 856 inlägg
Skall börja med att säga att i just det fall som den här tråden handalr om så kunde troligen inget farligt hända vid labbande, mer än ev. att dimmern hade brunnit upp (om en av trådaran varit en nolla).
Men generellt så får man ALDRIG prova sig fram när det gäller elkopplingar. Det finns en massa möjliga felkopplingar som kan resultera i att huset brinner ned, eller att någon får en stöt och dör.
Det korrekta i det här fallet hade varit att antingen följa trådarna från lamputtaget i taget via en (eller flera) kopplingsdosor till dosan med dimmern. Eller att med mätning ta reda på vilken tråd som är vilken i ändarna.
Men generellt så får man ALDRIG prova sig fram när det gäller elkopplingar. Det finns en massa möjliga felkopplingar som kan resultera i att huset brinner ned, eller att någon får en stöt och dör.
Det korrekta i det här fallet hade varit att antingen följa trådarna från lamputtaget i taget via en (eller flera) kopplingsdosor till dosan med dimmern. Eller att med mätning ta reda på vilken tråd som är vilken i ändarna.
Jo...du såg genom att kolla i lamputtaget att brun var tändtråd och att man sen kunde gissa sig till att den svarta var fasen.....inget man ska lita på till 100% men i detta fallet så.