22 773 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Byta strömbrytare 1-pol med tre kablar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
...och det kan finnas en dosa emellan där trådarna byter färg.
Kan finnas, men erfarenheten säger att det sällan byter....men nu pillar jag ju med sånt här dagligen och det gör ju inte TS eller många andra i forumet så de få anläggningar de träffar på kan ju mkt väl vara undantaget som bekräftar regeln.
... och framförallt är väl risken att det förekommer annat än fas och tändfas vid en strömbrytare försumbar om det är brun, svart och vit.
Har brun FK någonsin använts före man bytte till blå nolla? D.v.s. fanns det ens brun FK att köpa före tidigt 70-tal?
Har brun FK någonsin använts före man bytte till blå nolla? D.v.s. fanns det ens brun FK att köpa före tidigt 70-tal?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Just därför ska man inte prova sig fram.
Och jag bara måste nämna det. Det du skrev här gav inte någon av oss den minsta vägledning. Ty undersida och översida av en brytare är totalt värdelös information.Allan Adner skrev:Nu har jag löst det hela. Jag provade mig helt enkelt fram till rätt kombination. Den svarta kabeln fästes på undersidan och den bruna på ovansidan. Den vita kabeln isolerade jag. (Så nästan som du föreslog "yxis".)
Lamputtaget i taket gav för övrigt ingen vägledning. Där var kabelfärgerna blå, brun och gröngul.
Tack för vägledning
Särskilt som dom kan bli vända hur som då dom monteras.
Och dessutom är olika fabrikat olika konstruerade.
Men bra att det löste sig, utan brända brytare/dimmers osv. d^_^b
Klicka här för att svara