Martin_B
Är så trött på att smälla proppar och bränna multimetrar när jag glömmer växla om från ström- till spänningsmätning i all hast.
Det går ju så himla snabbt, man har multimetern i strömmätningsläge, men mäter spänning utan att tänka på att slå om vredet/flytta banankontakten. Poff säger det då :) ...lika irriterande varenda gång!

Känner ni till några bra automatiska multimetrar som själva slår om och som tål det mesta utan att ta skada?

Vilka använder ni?

Det är bra om den inte är allt för dyr, tänkte mig något för högst en femhundring.

Redigerat:
Det går inte, inte ens min Fluke 179 fixar detta.
Fluke vet om problemet så när man byter mellan spänning och ström si dyker meddelandet "lead" upp i displayen.

Sorry

Protte

Enklast att ha 2 instrument -ström / spänning
(bara hälften som går sönder);)

Köp en dyr! Då är det lättare att komma ihåg att göra rätt...:P

Skaffa ett tång-instrument för att mäta ström. Då slipper man dessutom bryta kretsen för att mäta.

Mikael_L
Ja en tångamperemeter med spänningsmätare med testkablar är rätta vägen att gå.

Metex har en multimeter där en lucka går för hålet för strömmätning så man inte kan få in mätsladdarna fel. Det går inte heller att byta till spänningsmätning utan att första flytta sladden. Men den hjälper ju för alla handhavandefel. Man kan ju fortfarande sätta mätpinnarna mot spänning med instrumentet riggat för ström. Luckan förhindrar endast att man glömmer flytta mätpinnen vid mätområdesförändring.

Det finns inget instrument som automatiskt skyddas av handhavandefelet du beskriver. Säkringen är ju skyddet. Och hos en välbyggd mutlimeter är det endast personskyddet som är väl utvecklat, dvs du löper mycket liten risk att skadas själv, men säkringen löser alltid och ibland smälter även instrumentet ihop.
Men du själv ska stå där oskadd med hjärtat i halsgropen. :)

För under 500:- är kanske denna ett hyggligt val:
http://www.jula.se/tangamperemeter-ut201-405011

Jag har själv varit nära att köpa den ett bra tag nu. Kommer det en rabattkampanj på denna på Jula kommer jag ha den i min verktygslåda omedelbart. ;)

Redigerat:
Billiga tångampere mätare klarar bara växelström.
Lite dyrare klarar både likström och växelström.

Protte

Mikael_L skrev:
[länk]
Skaffa hellre UT203 (klarar även DC, bra för mätning i bil) eller UT204 (klarar DC och har "True RMS").

Sök på ebay.com

Martin_B
Oj, här var lite rekommendationer. Så det finns inget sådant som jag efterfrågar :( ...jag får sluta ha så brottom då och kolla mer noggrannt (lättare sagt än gjort).
Bästa tipset är ju klart tångamperemeter så man har två olika instrument för de olika ändamålen. Plus bonusen då att man slipper bryta kretsen utan kan mäta rätt över ledning, smidigt!

Är inte så nödvändigt att tångampm. klarar DC då jag typ bara behöver använda den till växelström, så den från Jula var ju ett bra tips.

Visar den effekt med eller måste man själv multiplicera då?

Martin_B
Mikael_L skrev:
[länk]

Jag har själv varit nära att köpa den ett bra tag nu. Kommer det en rabattkampanj på denna på Jula kommer jag ha den i min verktygslåda omedelbart. ;)

Vad säger du om denna då? Den är billigare och verkar samtidigt vara aningen vassare. Kvalité känner jag inte till:

http://www.malmbergshome.com/frmPro...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#

Det kommer en ny version under våren från Fluke, helt beröringsfri mätning och den visar både spänning, ström och effekt. Har för mig att lanseringsdatum är 2012 04 01.

/Kent

Tänk på att de som inte har "True RMS" visar fel om strömmen inte är sinusformad, t.ex när man använder en vanlig dimmer.

Martin_B
snickarboden skrev:
Det kommer en ny version under våren från Fluke, helt beröringsfri mätning och den visar både spänning, ström och effekt. Har för mig att lanseringsdatum är 2012 04 01.

/Kent
Undrar vad den kommer att kosta. Den blir nog inte billig iaf. :(

Det är lätt att mäta, men väldigt svårt att mäta rätt. Speciellt strömmätning gör att själva mätkretsen ofta påverkar kretsen på ett sätt man inte önskar. Tångmätning löser till viss del detta men ger sällan tillräcklig noggrannhet i elektroniksammanhang.

Jag kör personligen med en ganska normal multimeter, Fluke 87, som basinstrument. Den har TRMS och är tillräckligt mångsidig för mig då jag rör mig mellan elektronik och elinstallation. Jag kompletterar multimetern med en AC/DC-tång, Kyoritsu 2033, som är liten och smidig. För att mäta läckströmmar när jag jagar jordfel har jag ytterligare en tångamperemeter, Clamp Leaker 140 från Tillquist. Till sist är alltid en spänningsdetektor, Fluke T3, med i väskan, plus installationstestern.

Med dessa tillsammans ganska dyra instrument klarar jag mig hyfsat, men när det ska lekas elektronikbyggen blir det ändå till att ta fram oscilloskopet och tänka noga vad man gör.
Man kan klara sig långt med en TRMS-tång från Biltema men om man ska mäta noggrant måste man tänka på vad man gör. Efter ganska många yrkesverksamma år och rejäl teoretisk bakgrund tänker jag fortfarande fel, och mäter därmed totalfel, ibland.

Lycka till med ditt val av instrument!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.