13 526 läst ·
27 svar
14k läst
27 svar
En bra automatisk multimeter, rekommendationer?
Det borde ju gå att lösa, en mikrobrytare i "strömhålet" och om man ställer om från strömmätning så piper en envis summer. Sen hjälper den ju inte för rena kortisar som om nån får för sig att se hur många ampere ett bilbatteri kan lämna *S*
/Kent
/Kent
Är man väldigt orolig för att mäta med sladdarna i fel hål så kan man ju skaffa en av Flukes "stympade" multiumetrar som saknar strömområde, t.ex Fluke 113, 114 eller 116. Fluke 116 kan mäta upp till 600 uA, men den tål 600V och har ingen säkring.
Jag har lagt märke till att multimetrar som används av flera personer ofta har trasig säkring på de lägre strömområdena.
Normalt föredrar jag att mäta ström med ett tånginstrument.
Jag har lagt märke till att multimetrar som används av flera personer ofta har trasig säkring på de lägre strömområdena.
Normalt föredrar jag att mäta ström med ett tånginstrument.
Bonusfråga: Varför har multimetrarna (oftast?) inte säkring på 10A-området?
Praktiska studier visar att säkringen för 2A-området inte bara brinner av utan glaset exploderar åxå ifall man ansluter pinnarna till 230V eller kanske till och med 400V.
(Jag har nog berättat om det förr, enda gången jag verkligen gjort totalknas med fel hål på multimetern var när jag för en laboration behövde 400V i ett rum där det bara fanns enfasuttag kopplade på olika faser, varpå jag för laborationen skulle mäta vilket som var fas i respektive uttag. Poff... Laborationen var för övrigt att testa att jag räknat rätt på rätt seriemotstånd för att driva en 110V drifttidmätare från 400V, och jag hade räknat rätt..)
Man ska nog helst ha sandfyllda säkringar, men jag vet inte var man hittar sådana i vanligt 5x20mm-utförande. Å andra sidan har jag inte letat det minsta...
Praktiska studier visar att säkringen för 2A-området inte bara brinner av utan glaset exploderar åxå ifall man ansluter pinnarna till 230V eller kanske till och med 400V.
(Jag har nog berättat om det förr, enda gången jag verkligen gjort totalknas med fel hål på multimetern var när jag för en laboration behövde 400V i ett rum där det bara fanns enfasuttag kopplade på olika faser, varpå jag för laborationen skulle mäta vilket som var fas i respektive uttag. Poff... Laborationen var för övrigt att testa att jag räknat rätt på rätt seriemotstånd för att driva en 110V drifttidmätare från 400V, och jag hade räknat rätt..)
Man ska nog helst ha sandfyllda säkringar, men jag vet inte var man hittar sådana i vanligt 5x20mm-utförande. Å andra sidan har jag inte letat det minsta...
Det är förenat med STOR personfara att inte använda tillverkarens originalsäkringar, använd aldrig något annat.yxis skrev:
Och.. köp ett instrument som är säkerhetsklassat, gärna CAT IV 600V.
Ovanstående gäller SPECIELLT om man har för vana att vara slarvig med spänning/ström-områdena.
Det är för att du tittat på billiga.yxis skrev:
Bra (och dyrare) multimetrar har säkringar på alla områden. Annars klarar dom inte cat-kraven i 61010.
Och säkringarna är inte några enkla billiga 5x20-glasrörs längre, utan betydligt tuffare grejer.
ELFA borde ha, tycker jag.yxis skrev:
Nu har jag hittat den billigaste strömtången som både har TRMS och mäter likström.
Det är en VOLTCRAFT VC-531 för 849:-
Är detta ett märke eller modell jag skall akta mig för eller har ni kanske erfarenhet av denna?
Det är ju som vanligt att man börja titta på någonting med en viss budget, sen skenar det iväg. Snart är jag väl uppe i 3000kr
Det är en VOLTCRAFT VC-531 för 849:-
Är detta ett märke eller modell jag skall akta mig för eller har ni kanske erfarenhet av denna?
Det är ju som vanligt att man börja titta på någonting med en viss budget, sen skenar det iväg. Snart är jag väl uppe i 3000kr
Billigaste? Du hade ju redan hittat en på Biltema för 649:- Den på Biltema har högre noggrannhet och upplösning för ström-mätning upp till 40A. Voltcraft-instrumentet har 600A som lägsta mätområde.Martin_B skrev:
Jar har inte erfarenhet av någon av dem, men Voltcraft är väl Conrads eget märke. Förmodligen görs inte alla Voltcraft-produkter av samma tillverkare.
PS
Jag hade nog hellre sökt på ebay efter någon som säljer UT204 fraktfritt.
Då får man något från en tillverkare som satsar på att göra just mätinstrument.
DS
Redigerat:
Oj, Biltemas strömtång hade visst DC också! Jag har ju helt blandat ihop allt nu.b_hasse skrev:
Kanske borde titta på UT204 som du säger. Är UT204 bättre än Biltemas? Alltså mäter den mer exakt?
Jag tänkte att jag gör så att jag bara kör med en strömtång numera och mäter även spänning med den. Så slipper jag konka på en multimeter också. Därför är det bra om den mäter exakt och bra i spänningsläget också.
Ja, den är lite bättre, på pappret. Vill du inte handla utomland så verkar UT209A vara ett bra alternativ. Den är något större och finns hos Kjell&Co för 799:- :Martin_B skrev:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/tanginstrument/uni-t-ut209a-p48276
OBS! Jag har ingen egen erfarenhet av UNI-T's tånginstrument.
Jag har inte specar på vad som är tillverkarnas orginalsäkring, multimetern är köpt begagnad för 25:- på "fordon och maskinlagret" som sålde ut gods som polisen beslagtagit och ingen sedan begärt ut. Jag köpte den för drygt 20 år sen men har sett på annonser att den är nog 30 år gammal. En Hung Chang 6010, annonserna från stenåldern antyder att den kan kanske klara 230V in på ohm-området, jag är inte direkt sugen på att testa (och att displayen visar en etta till vänster istället för 0,0 när ledningarna inte är anslutna gör att man inte missar att man har valt ohmområdet)mycke_nu skrev:
Fantasipris $28 på ebay för en 30 år gammal multimeter som kanske kostade 300-400:- ny
Jag mäter i princip aldrig på något avsäkrat värre än med diazed 10A trög, varpå personfaran inte torde vara nämnvärt större än att direkt kortsluta utan att blanda in multimetern.
Det här var nog för övrigt enda gången jag brände säkringen genom att försöka mäta spänning i strömuttaget, och då hade jag ändå haft multimetern i säkert 15 år (och andra multimetrar sen än tidigare) innan det hände. Smällen har nog lärt mig att inte göra om det dessutom
Aha, intressant.Mikael_L skrev:
Det borde väl ändå vara bättre med sandfyllda säkringar än vanlig säkring om man fortsätter använda befintlig multimeter?
Jag mäter för övrigt mestadels på lägre spänningar och strömmar, och vad gäller säkerhet vid felmätning/överströmmar/kortslutningar så är jag mer rädd för sånt som matas med bilbatteri än med 230V. Visst, personfaran är större vid 230V men den omedelbara brandrisken är klart större med bilbatterier.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden