9 288 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Jordfelsbrytaren löser
snaggletooth skrev:
Kom på en sak jag funderat lite på nu!
Det spelar ingen roll vilken pump jag startar, utan jfb:n löser så fort en av dom tre pumparna börjar arbeta!
Är det fel på samtliga då eller kan det fortfarande vara en pump som stör ut alla?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Felet kan ju vara i någon gemensam styrenhet för pumparna.
it-snubben skrev:
ja jag har öppnat upp och kollat i kopplingsskåpet och tycker det ser bra ut där!
men alla pumpar (höljet) är ju som sagt jordade via ställningen samt via gummikabeln från styrboxen till motorn, om det bara kunde sluta regna så man kan börja leta fel....
Men eftersom det var en motor som frusit fast så antar jag att det är denna som spöka,, den måste varit full med is om den lyckats frysa fast så o då är det säkert fukt kvar i den!!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det kan vara kontakt mellan nolla och jord någonstans. Så fort det börjar gå ström i nollan, oavsett från vilken förbrukare så läcker en del av den över till jord, och jfb löser ut.
hempularen skrev:
Ja precis, då det är lite effekt på pumparna (ca 3000w) oxå så behövs det inte så mkt fukt för att strömmen ska "slå över" till jorden antar jag!
Gör absolut inte så! q(;^Jobo123 skrev:
Om du ska sänka säkerheten så kör istället utan jordfelsbrytare men med skyddsjorden inkopplad, men bäst är att fixa någon annan värmekälla medan du letar efter felet.
... eller mäta med amperemeter från 230V-matning som inte är kopplad över jordfelsbrytare.Demmpa skrev:
==============
Allmänt: om en pump frusit så kan tätskikt ha skadats så att vattnet kommer in där det inte ska komma in
Fick bli en ledig dag idag, känns inte bra när det är felkopplat. O när solen skiner så kan det ju inte bli mkt bättre väder att felsöka i!
Har lossat alla pumpar, när jag lade in pumpen jag misstänkte så löste jfb!
Jag testade även att lägga in pumpen på en annan pumps utgång och då löste den oxå, så det är ju garanterat pumpen då!
Då pumpen funkar som den ska utan jord så är det väl inget "fel" på själva pumpen?
Det bör väl vara mkt fukt i den bara som gör att det blir överslag till jord?
Är det lönt att börja skruva i den eller låta den stå o självtorka? Står en kupé värmare mot den nu...
Har lossat alla pumpar, när jag lade in pumpen jag misstänkte så löste jfb!
Jag testade även att lägga in pumpen på en annan pumps utgång och då löste den oxå, så det är ju garanterat pumpen då!
Då pumpen funkar som den ska utan jord så är det väl inget "fel" på själva pumpen?
Det bör väl vara mkt fukt i den bara som gör att det blir överslag till jord?
Är det lönt att börja skruva i den eller låta den stå o självtorka? Står en kupé värmare mot den nu...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Den där pumpen du misstänkte. Om det var den som hade "fastnat" så kan det mycket väl vara ett riktigt fel på den, alltså inte bara fukt. Om den står still så blir den varm, och då kan isoleringen ha skadats.
Det låter ju som det finns ett grundläggande konstruktionsfel på anläggningen, om de ingående komponeneterna inte tål snö/fukt, så skall de ju vara inbyggda på ett sådant sätt att de inte kan utsättas.
Det låter ju som det finns ett grundläggande konstruktionsfel på anläggningen, om de ingående komponeneterna inte tål snö/fukt, så skall de ju vara inbyggda på ett sådant sätt att de inte kan utsättas.
Ok! Så det kan vara fel i den fast att säkringen ej löser?
Ett mindre fel då eller? Om isoleringen smält sönder borde det ju bli en ordentlig kortis i pumpen!?
Jag misstänker att det är en storm som ställt till med problem, det regnade o blåste från alla håll (grannens carport flög 20meter). Jag fick lägga fullt med stenar på jacuzzin då locket höll på att ge vika fast att det sitter fast med 8 tampar... Då trängde nog vatten in o lade sig under jacuzzin, sedan har det frusit o antagligen ställt till med problem..
Är enda sättet att kolla motorn genom att megga den?
Om den vore trasig så borde den ju inte funka utan jord eller?, hade jag ej haft en jfb så hade jag aldrig märkt av problemet, och det har ju funnits badtunnor längre än det funnits jfb.. Men som sagt så vill man ju ej bada om något kan gå fel!
Ett mindre fel då eller? Om isoleringen smält sönder borde det ju bli en ordentlig kortis i pumpen!?
Jag misstänker att det är en storm som ställt till med problem, det regnade o blåste från alla håll (grannens carport flög 20meter). Jag fick lägga fullt med stenar på jacuzzin då locket höll på att ge vika fast att det sitter fast med 8 tampar... Då trängde nog vatten in o lade sig under jacuzzin, sedan har det frusit o antagligen ställt till med problem..
Är enda sättet att kolla motorn genom att megga den?
Om den vore trasig så borde den ju inte funka utan jord eller?, hade jag ej haft en jfb så hade jag aldrig märkt av problemet, och det har ju funnits badtunnor längre än det funnits jfb.. Men som sagt så vill man ju ej bada om något kan gå fel!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Du sa att alla tre motorer löste JFBn? Är det fortfarande så, även med den misstänka pumpen helt bortkopplad?
Hur stor effekt har den misstänkta pumpen? Trefas eller enfas? Y- eller D-kopplad? Om den inte har löst ett motorskydd så bör den inte ha tagit skada. Det kan fortfarande vara fukt som spökar. Går den att plocka isär lite? Eftersom andra pumpar löste JFBn så låter det som en överledning mellan N och PE i denna motor (eller dess kabel). Det kan gå att ohmmäta med en vanligt multimeter.
Hur stor effekt har den misstänkta pumpen? Trefas eller enfas? Y- eller D-kopplad? Om den inte har löst ett motorskydd så bör den inte ha tagit skada. Det kan fortfarande vara fukt som spökar. Går den att plocka isär lite? Eftersom andra pumpar löste JFBn så låter det som en överledning mellan N och PE i denna motor (eller dess kabel). Det kan gå att ohmmäta med en vanligt multimeter.
Bo.Siltberg skrev:Du sa att alla tre motorer löste JFBn? Är det fortfarande så, även med den misstänka pumpen helt bortkopplad?
Nu när pumpen är bortkopplad så löser ej jfb oavsett vad jag kör igång!
Det är en whirlpool bath pump 3,8 A. Ph 1.
Thermally protected: auto
Pumpen drar vattnet genom en heatet som är monterad ovanför pumpen. Detta medför att luckan till pumpen är ganska svåråtkomlig tyvärr, det ser väldigt rent och fint ut runt kopplingslådan på pumpen, ej någon indikation på att vetten trängt in via kabeln eller liknande.
När jag märkte att pumpen inte funkade så försökte jag snurra på propelern på sidan av pumpen, antagligen här det kommit in vatten då den var trög att snurra på, ska jag öppna upp den sidan och kolla?
Synd att det inte är lätt att lägga upp bild här!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vill bara poäntera en gång till vad flera här ha sagt. Kör inte någon pump utan skyddsjord. Lägg pumparna utanför jordfelsbrytaren, men med jord, om du måste (prov)köra dem.
Nej jag vet!Styrman_jansson skrev:
Nu är jacuzzin skyddsjordad via jfb när pumpen är urlagd.
Ska låna en megger av en kompis o mäta pumpen.
Är det fel på den är det ju inte lönt att prova koppla in den igen!!
Det behöver inte bli kortis bara för att lindningen är skadad, det beror på vart i lindningen som skadan sitter. Sitter skadan/jordfelet nära den punkt som nollan är ansluten till går i stort samma ström genom motorn som om det inte var nått fel. Men en JFB känner omedelbart att en del av strömmen går fel väg dvs genom jorden. Det kan då bli mycket otäckt om man kopplar bort jorden för då kan hela motorn bli spänningssatt.
Jag förutsätter att det är en 230 V motor.
Jag förutsätter att det är en 230 V motor.
Ja det är en 230v 1-fas!
Vad blir skillnade säkerhetsmässigt om jag kopplar på en kontakt och kör motorn via ett jordat uttag som ej ligger över jfb?
Motorn har samma fel men det visar sig inte på något sätt då?
Vad blir skillnade säkerhetsmässigt om jag kopplar på en kontakt och kör motorn via ett jordat uttag som ej ligger över jfb?
Motorn har samma fel men det visar sig inte på något sätt då?