7 930 läst · 40 svar
8k läst
40 svar
Driva 230 V fläkt på bilbatteri
Sida 1 av 3
Jag vet inte vad du har för omvandlare, men jag betvivlar att 90% verkningsgrad gäller då den belastas med 8W. De brukar ha en egenförbrukning som mycket väl kan överstiga 8W. Verkningsgraden 90% låter högt, men det gäller säkert bara vid hög belastning. Alltså betydligt mindre än 90 timmar. Jag gissar på max hälften.
Erik
Erik
Avemo:
Den här påstår sig ha 0,2A tomgångsförbrukning, alltså 2,4W. Verkningsgraden verkar dock inte vara specad.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161937813
peos3145:
Om du vill ha 8W fläkteffekt så är datorfläktar kanske bästa valet, de är gjorda för 12V från början!
Den här påstår sig ha 0,2A tomgångsförbrukning, alltså 2,4W. Verkningsgraden verkar dock inte vara specad.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161937813
peos3145:
Om du vill ha 8W fläkteffekt så är datorfläktar kanske bästa valet, de är gjorda för 12V från början!
Vad bra Alfred.
Att jag undrar detta är att jag kanske ska bygga med Smålandsvillan som har en sådan fläkt i grunden som ska gå hela tiden. Om det då blir ett längre strömavbrott under det fuktiga perioden så kan det ju vara skönt att ha en smidig lösning så man inte behöver oroa sig. Det är ju bara att ha ett bilbatteri på underhållsladdning övertiden. Men 48 h är helt ok. För om det blir så långa strömavbrott så har jag nog tagit fram elverket för frys/kyl och då kan man ju ladda batteriet på samma gång.
Att jag undrar detta är att jag kanske ska bygga med Smålandsvillan som har en sådan fläkt i grunden som ska gå hela tiden. Om det då blir ett längre strömavbrott under det fuktiga perioden så kan det ju vara skönt att ha en smidig lösning så man inte behöver oroa sig. Det är ju bara att ha ett bilbatteri på underhållsladdning övertiden. Men 48 h är helt ok. För om det blir så långa strömavbrott så har jag nog tagit fram elverket för frys/kyl och då kan man ju ladda batteriet på samma gång.
Jag trodde att SMV hade lagt av med sådana grunder. Var bygger du? Är det Cellplast Direkt som levererar grunden?
Jag tycker också att det verkar vara överarbetet att lägga ner ett sådant jobb, kan aldrig tänka mig att något kortare strömavbrott skulle få någon större inverkan.
Jag tycker också att det verkar vara överarbetet att lägga ner ett sådant jobb, kan aldrig tänka mig att något kortare strömavbrott skulle få någon större inverkan.
OBS, välj helst inte ett bilbatteri=startbatteri utan du bör ha ett "fritidsbatteri".
Ett startbatteri dör mer eller mindre efter bara ett fåtal totala urladdningar, och ett "fritidsbatteri" kostar ungefär lika mycket som ett startbatteri.
Ett startbatteri dör mer eller mindre efter bara ett fåtal totala urladdningar, och ett "fritidsbatteri" kostar ungefär lika mycket som ett startbatteri.
Off-topic: Jag har forskat en del i Cellplast Direkt å en kompis vägnar. Jag tror det är bra grejer, det blir ju en typ av varmgrund. Han valde visserligen bort den för att slippa spränga och byggde en klassisk krypgrund på berg, den fungerar också bra verkar det som.
Jag trodde dock inte att Cellplast Direkt behövde fläkt, vad fyller den för funktion? Bygger den upp ett undertryck så får det ju absolut inte vara ett större undertryck än vad det är i boutrymmen för då dras ju fukten ner i grunden. Du kan ju svara med PM om du vill så skriver vi inte sönder den här tråden.
Jag trodde dock inte att Cellplast Direkt behövde fläkt, vad fyller den för funktion? Bygger den upp ett undertryck så får det ju absolut inte vara ett större undertryck än vad det är i boutrymmen för då dras ju fukten ner i grunden. Du kan ju svara med PM om du vill så skriver vi inte sönder den här tråden.
Det som knäcker batteriet kommer i detta fall sannolikt att vara tiden och inte antalet cykler. Visst är fritidsbatteriet mindre uselt än startbatteriet på att tåla djupurladdningar, men i Uppsala behöver man väl inte räkna med att strömavbrott i mer än 48 timmar kommer att inträffa mer än ett fåtal gånger innan batteriet ändå är slut. Snarare är det väl otur om det händer en gång under batteriets livstid. För övrigt kan jag inte tänka mig att grunden tar skada av att fläkten står still i ett par dygn.
Erik
Erik
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Skaffa GEL batteri, de klarar mycket mera urladdningar.Avemo skrev:Det som knäcker batteriet kommer i detta fall sannolikt att vara tiden och inte antalet cykler. Visst är fritidsbatteriet mindre uselt än startbatteriet på att tåla djupurladdningar, men i Uppsala behöver man väl inte räkna med att strömavbrott i mer än 48 timmar kommer att inträffa mer än ett fåtal gånger innan batteriet ändå är slut. Snarare är det väl otur om det händer en gång under batteriets livstid. För övrigt kan jag inte tänka mig att grunden tar skada av att fläkten står still i ett par dygn.
Erik
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/om-marinbatteri-agm-gel-och-startbatteri
http://www.tudor.se/start/produkter/husvagnfritid/exide-equipment-gel
Jag kanske uttryckte mig otydligt, men jag menade att antalet cykler inte är relevant för denna tillämpning. I stället är tiden som batteriet kan stå med underhållsladdning avgörande. Detta eftersom risken är närmast obefintlig att det skall bli hundratals strömavbrott på över ett dygn innan batteriet ändå är slut.Alfred Jonsson skrev:
Det blir billigare att köpa det billigaste batteri man kan hitta och byta efter 3 år än att köpa ett dyrt förbrukarbatteri och byta efter 5 år.
Erik
Idag köpte jag en utgående modell av 12->230-omvandlare på Jula för 195 pix. Jag har inte hunnit testa den, men läst instruktionsboken.
Snacka om att de friskriver sig från allt. Man får inte använda den i närheten av barn (!!!), de lovar bara IP20, man får bara använda den när bilen inte är i rörelse (!!!), inte när det är kallare än -10 (tror jag det var) och en hel radda andra tvivelaktiga restriktioner. Man får vad man betalar för
Snacka om att de friskriver sig från allt. Man får inte använda den i närheten av barn (!!!), de lovar bara IP20, man får bara använda den när bilen inte är i rörelse (!!!), inte när det är kallare än -10 (tror jag det var) och en hel radda andra tvivelaktiga restriktioner. Man får vad man betalar för