10 138 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Driva 230 V fläkt på bilbatteri
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Det vore nog lämpligt att kosta på sig en intelligent laddare, typ Ctek, om den ska stå på hela tiden. De laddar inte om det inte behövs, och är smidigare fysiskt i en sån här konstruktion.
Nej. Ingen intelligent laddare om en konstant last är ansluten till batteriet.PHermansson skrev:
Den minan har vi gått på på mitt jobb. En intelligent laddare laddar typiskt med konstant spänning omkring 14,4 volt tills dess att strömmen sjunkit under en förutbestämd nivå. Därefter sänker den spänningen till omkring 13,7 volt. Om en last är ansluten till batteriet vid laddning så sjunker aldrig strömmen och laddaren ligger kvar på den höga spänningen vilket snabbt förstör batteriet.
Erik
Relä med 230V-spole med kontakter för både brytande 12V och växlande 230V? Inkommande 230V till spolen och laddaren, brytande 12V-kontakter ser till att inverterin inte matas med 12V när inkommande 230V fungerar, och den växlande 230V väljer om fläkten ska matas från invertern eller elnätet.Avemo skrev:Nej. Ingen intelligent laddare om en konstant last är ansluten till batteriet.
Den minan har vi gått på på mitt jobb. En intelligent laddare laddar typiskt med konstant spänning omkring 14,4 volt tills dess att strömmen sjunkit under en förutbestämd nivå. Därefter sänker den spänningen till omkring 13,7 volt. Om en last är ansluten till batteriet vid laddning så sjunker aldrig strömmen och laddaren ligger kvar på den höga spänningen vilket snabbt förstör batteriet.
Sen kom räkningen på att reläet ska vara av reservkraftomkopplarsäkerhetsklass, så föll hela min idé :blushing::x
Jag inser att det fattas något i det jag skrev. Det skall vara en laddare med reglerad konstant spänning. Enkla bilbatteriladdare är oreglerade och kommer garanterat att ödelägga batteriet om de lämnas inkopplade kontinuerligt. "Intelligenta" laddare har reglerad spänning och arbetar i två steg för snabbare laddning. I en standbyapplikation finns inget behov av snabb laddning och kontinuerlig last kan lura den intelligenta laddaren att förstöra batteriet. För standbyapplikationen är det bästa en laddare som ger 13,8 volt reglerad spänning. Blybatterier är enkla att ladda.
Det är Julas grej det där. Cyklar och dynboxar som inte får stå utomhus mm. Brukar sällan säga detta men bojkotta skiten istället.yxis skrev:Idag köpte jag en utgående modell av 12->230-omvandlare på Jula för 195 pix. Jag har inte hunnit testa den, men läst instruktionsboken.
Snacka om att de friskriver sig från allt. Man får inte använda den i närheten av barn (!!!), de lovar bara IP20, man får bara använda den när bilen inte är i rörelse (!!!), inte när det är kallare än -10 (tror jag det var) och en hel radda andra tvivelaktiga restriktioner. Man får vad man betalar för![]()
Skickat från mig...
Eller kan man göra det enkelt för sig och köpa en billig UPS istället, då finns allt i samma låda. En UPS kostar ca 1000-2000kr.Avemo skrev:Jag inser att det fattas något i det jag skrev. Det skall vara en laddare med reglerad konstant spänning. Enkla bilbatteriladdare är oreglerade och kommer garanterat att ödelägga batteriet om de lämnas inkopplade kontinuerligt. "Intelligenta" laddare har reglerad spänning och arbetar i två steg för snabbare laddning. I en standbyapplikation finns inget behov av snabb laddning och kontinuerlig last kan lura den intelligenta laddaren att förstöra batteriet. För standbyapplikationen är det bästa en laddare som ger 13,8 volt reglerad spänning. Blybatterier är enkla att ladda.
För att det uppenbara syftet för en 12->230-omvandlare försedd med ciguttag-stickpropp och schuko-uttag är att användas i en bil. Nog vill man ha mer än IP 20 för 230V i en bil?Nerre skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Varför då? Omformaren kan ju klassas som en isolertransformator.
Dels skulle jag inte lita på att det inte finns någon galvanisk koppling mellan ingång och utgång om fullständig isolering inte är specad, men framförallt så hjälper inte isolertransformator mot beröring av både fas och nolla eller fuktinträngning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Du har minsann en varierande syn på elsäkerheten