Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Då det är krav på skyddsutjämning nu för tiden så krävs att alla inkommande rör och ledningar till huset kommer in på samma ställe - annars kan de inte potentialutjämnas. Men om elkabeln är det enda inkommande som är ledande så spelar det kanske ingen roll.

Annars skulle ju placeringen vid trappen funka. Det är inte ovanligt att se centraler vid eller i en trapp, men under en trapp vet jag inte... En fördel som nämnts är i alla fall närheten till köket.

Men placering under trappen kan bara komma ifråga om man kan stå rak i ryggen och arbeta med centralen. Dessutom ska betjäningsavståndet framför centralen helst vara 1.2 meter vad jag kan se. Måttet 0.8 meter gäller "enstaka centraler i bostäder". Är inte säker på om man kan tolka det som att 1.2 meter inte gäller alls i bostäder.

Vid placering mot badrumsväggen gäller att väggen är tillräckligt tjock. På ritningen ser det ut som om den kommer att angränsa område 2 i badrummet. Då gäller att alla ledningar i väggen som inte skyddas av en JFB hamnar minst 5 cm in i väggen, räknat från badrummet.

2.    länk #17
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Det kan kanske vara läge att friska upp minnet kring om man får potentialutjämna längs vägen mellan mätartavla och husets central, eller om utjämningen måste vara ansluten direkt till centralen eller möjligen mätartavlan?

Oavsett så vore det intressant att veta var vatten (och avlopp) kommer in och var ev. jordning av armeringsjärn i betongplatta kommer upp ur plattan.

En bonusfråga är om det finns några specar på vilka längder på den som arbetar med centralen som utrymmet måste tillåta?

Kan man gissa att "enstaka centraler" gäller för just vanliga "fristående" centraler, men om man har ett helt arbetsrum med ett antal skåp för t.ex. gruppbostäder eller liknande så gäller 1,2meter-kravet?

3.    länk #18
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Bohuslän

Jordslingeskäl kanske?
    Vad menar du? Hänger inte rktigt med.

4.    länk #19
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Kan man gissa att "enstaka centraler" gäller för just vanliga "fristående" centraler, men om man har ett helt arbetsrum med ett antal skåp för t.ex. gruppbostäder eller liknande så gäller 1,2meter-kravet?
    Låter som en ganska bra tolkning.

I bostäder har man oftast bara någon få central, så skulle inte avståndet 0,8 m gälla då så vet inte jag.

//Patrik

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Skåne

Stå rakt är inga problem, det är 270cm i takhöjd. Potentialutjämning var något nytt för mig, det är det som är så bra med detta forum . Inkommande kabel TV, fiber och värmepumpsrör, vatten blir mitt på kortsidan vid teknikutrymmet.

6.    länk #21
    Bo.Siltbergs avatar

Ok, det förhindrar inte placering av elcentralen under trappen, men inkommande el från mätarskåpet ska då ta vägen via teknikrummet, helst på utsidan huset men i vilket fall inte i närheten av kablarna "inne". Där kan man sätta en fördelning och PU-skena, för att sedan mata elcentralen.

7.    länk #22
    Bo.Siltbergs avatar

Ser nu att huset är 12 meter långt med köket i andra änden. Det kanske kan vara en fördel med två mindre centraler än en enda stor, och varför gömma dem? En snygg central pryder sin plats på väggen.

http://www.schneider-electric.se/sit...centralen.page

8.    länk #23
    PST
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

En riktig karl kan väl klara av att ha två "centraler"

En huvudcentral som dessutom matar en undercentral (5G 6mm2 däremellan).

Ena centalen passar då bäst i närheten av köket, (i Köket eller tex i "kapprummet" )den andra nära teknikrummet, vilken som blir huvudcentral bestäms av var matningen kommer in...

edit:
    ...Siltberg kom först med idén såg jag nu....

9.    länk #24
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Välj en med snygg dörr så kan du sätta den mitt i huset.
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

10.    länk #25
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Jag röstar på 2 centraler.
    1 stor i teknikrummet
    1 mindre vid köket.

11.    länk #26
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Vad menar du? Hänger inte rktigt med.
    Om man har en elcentral i ena änden av huset och en kopplingsplats för t.ex. tv-antennkablar eller skärmade nätverkskablar i andra änden av huset, och det går ledningar både från elcentral och kopplingsplats till en burk i sovrummet i ena sidan av huset som kopplar ihop skyddsjord med skärm/signaljord, och också en annan burk i vardagsrummet i andra sidan av huset, så bildas en ihopkopplad ring. Varje växelmagnetfält (t.ex. läck från andra ledningar, transformatorer som läcker o.s.v.) kommer göra att det går en ström i denna ring. Dels gör det att man också får ett onödigt magnetfält kring ringen, och dels gör det att det blir spänningsfall i jorden som gör att signaler som mäts relativt jord (t.ex. likspänningsmatningen till mikrovågshuvudet på en parabol, eller antennförstärkaren på en aktiv antenn för marksänd tv) får ett "nätbrum" överlagrat på sig. I en villa blir det oftast inget större problem men i en större industri så kan det inte bara bli problem med funktionen utan i värsta fall kan till och med signalkablar skadas av strömmen som går genom jorden.

Stå rakt är inga problem, det är 270cm i takhöjd. Potentialutjämning var något nytt för mig, det är det som är så bra med detta forum . Inkommande kabel TV, fiber och värmepumpsrör, vatten blir mitt på kortsidan vid teknikutrymmet.
    Det finns tidigare trådar som pratar om jordningen av armeringsjärn i betong, och potentialutjämning i allmänhet. Sök och du skall finna!

För övrigt håller jag med Bo med flera om att två centraler kan vara en bra idé här.
    Jag säger dock mot PST. Om man har två centraler i ett hus och åtminstone är såpass teknisk att man diskuterar installationen i en tråd här på byggahusforumet så ser man säkert en fördel i att matningen till centralerna delas före centralerna (vid potentialutjämningsplatsen), så att man kan slå av huvudbrytaren i valfri central och fortfarande ha ström på i den andra centralen. Det är kanske inte värt många meter extra kabel för att uppnå detta, men någon meter extra kabel och en lämplig förgreningsanordning kan det kanske vara värt.

Ni som är bättre pålästa får gärna säga nåt bra om det, men en idé kan kanske vara att montera centralen i köket inne i ett (över)skåp, lämpligtvis en bit bort från spisens vattenångor.

En bonusfråga är om det finns några speciella krav på elinstallationerna på övervåningen, eller om det är "vanliga rum" överallt utan några extrafunktioner?

12.    länk #27
    PST
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

Visst kan man fördela innan centralerna, men jag antog enklaste sättet att fördela via huvudcentralen, (för att spara en JFB om inte annat).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01