Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2010
Län: Jönköping
Tillfällig inkoppling av el till hyreshus
Bor i ett mindre hyreshus med fem lägenheter. Tydligen har det under tidig kväll blivit brott på en fas någonstans mellan skåpet ute vid gatan och huset. När jag kom hem från jobbet nu inatt såg jag en hyfsat tunn kabel slingra sig från skåpet och in genom ett källarfönster. Kabeln var på två ställen (en ute och en inne) skarvad med 16 A CEE-don. I källaren såg det ut enligt bilder. Har ett par funderingar kring detta.
För det första så hoppas jag att de nyttjat både noll- och jordstift i donen till PEN så det finns lite "backup" ifall det skulle glappa i något av CEE-donen så inte halva huset blir strömförande. Det hade helt klart känts bättre med en enda kabel utan kontakter hela vägen. För det andra börjar man undra lite vad det är säkrat med i skåpet på gatan då hela huset som sagt nu matas med 16 A-don. Hur brukar man göra vid dylika jour-ärenden?
Det märktes på belysningen när jag drog igång ugnen
Med reservation för ev. tankevurpor
Gudfader
Medlem: Jan 2008
Län: Värmland
Även om två stift i kontakterna används så är det per definition en PEN vilken inte får ingå i en stickkontakt även om det är tillfälligt. Så det kan nog inte klassas som tillfälligt utan mer som provisoriskt - en term som normalt inte förekommer inom detta område... Det måste ha varit akuta skäl till att inte gräva fram en hel kabel av endera slag som monteras fast i båda ändar.
Vi brukar köra med 16kvadr. gummikabel så man slipper lägga dom i rör, utan sånna skarvdon. Isåfall skarvar vi med krymp om längderna inte räcker till.
Men relevant att veta är ju vad du har för huvudsäkring? Är det mer än 10 A ? så är det där ganska slött och felaktigt gjort. Är kabeln bara 2.5kvadr. också?
Det ser ut som en max 25A låda, om jag inte har fel? Så sitter det troligen 35 ute i gatan