Byggahus.se
Jag har fått ett rum i min lägenhet jordat, och där kommer det en svart sladd nerifrån (eluttaget) och en svart + en blå ovanifrån... men jag skall ju bara sätta en 1-polig strömbrytare som bara ska behöva ta två sladdar, så vilka väljer jag?

Sedan är ett annat rum jordat sedan länge, och där skall också sättas en 1-polig strömbrytare, men i det fallet är det två blå och en svart, samtliga ovanifrån då det inte finns något eluttag under och endast en taklampa i hela rummet. Vad gör jag där?

Man kan ju inte bara gå på färger....
Nån kan ha kopplat tokigt..
Så man måste först mäta upp vad som är vad innan man sätter igång o koppla.

men blå skall vara nolla
svart och brun kan både vara fas o tändtråd beroende på lokala regler eller vilka regler som gällde vid installationen.

så att bara säga koppla brun till brytaren och svart vidare till lampan kan vara rätt men oxo totalt fel.
Så det gäller alltid att först kolla.. Man kan inte till 100% ge ett rätt svar utifrån enbart färger
och blir det fel kan det vara farligt. Så det blir till att ta fram multimetern o mäta först.

Första frågan förstår jag inte riktigt.

Den andra däremot så har du troligen haft en strömbrytare med två knappar tidigare (kronbrytare) så en tråd ska in på L i brytaren och en av de blåa ut från brytaren. Den som blir över kan man då isolera i båda ändor men med tanke på att du verkar ha gamla färger osv och lite mysko enligt första frågan så bör det mätas upp ordentligt och med fördel utföras av elektriker då det inte verkar som att du har nödig kännedom för att utföra detta. I övrigt så ska det också vara jord i lamputtaget.
Är det inte elektriker som dragit ut jorden? Och i så fall, varför har då inte denne kopplat brytarna?

Krillew skrev:
men blå skall vara nolla
svart och brun kan både vara fas o tändtråd beroende på lokala regler eller vilka regler som gällde vid installationen.
Mmm...i en äldre installation användes blå som tändtråd så att säga att den ska vara nolla i en gammal anläggning är ju också fel.

Glufsglufs skrev:
Första frågan förstår jag inte riktigt.

Den andra däremot så har du troligen haft en strömbrytare med två knappar tidigare (kronbrytare) så en tråd ska in på L i brytaren och en av de blåa ut från brytaren. Den som blir över kan man då isolera i båda ändor men med tanke på att du verkar ha gamla färger osv och lite mysko enligt första frågan så bör det mätas upp ordentligt och med fördel utföras av elektriker då det inte verkar som att du har nödig kännedom för att utföra detta. I övrigt så ska det också vara jord i lamputtaget.
Är det inte elektriker som dragit ut jorden? Och i så fall, varför har då inte denne kopplat brytarna?
Tack för snabbt svar. Vet dock inte riktigt hur jag skall förtydliga den första frågan. Jag har tre sladdar när som jag förstår det endast behöver två... så vilken struntar jag i?

Jorden är väl gul/grön? Den ser jag endast på ett ställe och den åker förbi ned till eluttaget tillsammans med en vit tråd i fall nummer ett som jag beskrev ovan. Övriga uttag har inget som ser ut som jord i sig, däremot sticker det ut gulgrönt i taket vid taklampan på ett ställe.

Och vad det gäller fall nummer två från ovan så vad jag vet så har det aldrig suttit två knappar där tidigare, för som sagt, finns endast en taklampa i det rummet.

Däremot har vi nydragna fall nummer tre i köket, som också skall vara jordat och ha två knappar, men som ändå bara har tre trådar. Total förvirring:

• 2-pol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Standardsvaret på frågor som dessa är att du måste följa upp alla ledare i kopplingsdosor etc och rita upp ett kretsschema så att du därefter kan koppla in strömbrytarna korrekt.

Något verkar dessutom fel då du säger att det bara kommer en ensam svart ledare nedifrån i ena dosan. Det verkar inte rätt.

Har det nyligen suttit strömbrytare i dessa dosor?

Glufsglufs skrev:
Mmm...i en äldre installation användes blå som tändtråd så att säga att den ska vara nolla i en gammal anläggning är ju också fel.
Ja visst du har helt rätt. Jag ville bara trycka på att man inte utifrån färger kan säga hur det skall kopplas, utan man måste alltid kolla.

Sen kan man ju naturligtvis dribbla med sannolikhet...
men blir det fel kan det vara farligt...

eftersom (förmodligen nolla) är framdragen till dosan så har det suttit nån form av dimmer eller nått i den stilen där.. "eller kanske ett uttag???"

Redigerat:
Att det bara finns en lampa betyder inte att den inte kunnat ha två tändningar en gång i tiden, tex kristallkrona. Sen ska alla uttag i ett och samma rum inkl lamputtag vara jordade.

men som sagt, tyvärr hänger jag inte med till 100 så jag kan ge dig några konkreta förslag på hur du ska gå tillväga så mitt förslag är att ta dit elektriker som kan följa och mäta av trådarna så att allt blir riktigt kopplat.

Jaha, fall nummer ett är avklarat. Hittade korrekt lösning på ett annat forum (de svarta två fas tåtarna i L och den blå i ettan).

Fall nummer två väntar jag väl med då tills elektrikern kommer (men vill ju ogärna betala för enkla saker som man själv skulle kunna klara av).

Ingen som har en aning hur man kopplar i fall nummer tre som är på bilden ovan? Elektrikern sa att det var enkelt över telefonen...

Utifrån dom svar du fått, så kanske du förstår att om vi svarar som vi tror att det skall vara
så kan det bli din döds dom... Så ingen vill riskera det, så vi vill ha mer kött på benen om vi skall våga svara. om du kollar upp vart trådarna slutar så kanske vi kan svara.

Förlåt men vi vill inte riskera någons liv.

Jag är också starkt frågande till hur du kunde hitta en korrekt lösning på nätet... Du provade dig väl inte fram här :@

O
eobet skrev:
Däremot har vi nydragna fall nummer tre i köket, som också skall vara jordat och ha två knappar, men som ändå bara har tre trådar. Total förvirring:
eobet skrev:
Ingen som har en aning hur man kopplar i fall nummer tre som är på bilden ovan? Elektrikern sa att det var enkelt över telefonen...
I en kopplingsdosa kommer det normalt sett in alla trådar: L (fas), N (Nolla) och PE (skyddsjord) ifrån elcentralen där säkringarna sitter, eller från en annan kopplingsdosa.

Ifrån en kopplingsdosa drar man ledningar till apparatdosor där det sitter uttag och/eller strömbrytare.

Till ett vanligt vägguttag drar man alla tre trådarna. Väggutag är med andra ord jordade.

Till strömbrytare drar man däremot enbart en fas. Ingen nolla. Ingen skyddsjord. Från strömbrytaren går det sedan tillbaks en tråd per tryckknapp. De trådarna kallas för "bruten fas" eller "tändtråd".

Till ett lamputtag drar man sedan skyddsjord, nolla och en tändtråd (som enligt ovan alltså är en fasledare som går via din brytare och alltså kan "slås av").

Ditt tredje fall är alltså väldigt enkelt. Du skall ha två knappar. Alltså har du en inkommande fasledare och två utgående tändtrådar. Det skall inte finnas varken skyddsjord eller nolla.

Tack för svar!

För de som är oroade, så som sagt hoppar jag över det rummet där jag inte vet varför det är två sladdar utöver den som är fas. Det kommer ändå förhoppningsvis en elektriker och jordar det sista rummet snart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.