Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Tända endast 2st armaturer av 12st på rörelsevakt?

Har en slinga med lysrör i garaget. På en enda brytare tänder jag alla dessa.
    Jag vill ha så att ska jag bara snabbt springa in och lämna något i garaget ska
    en rörelsevakt göra att 2st armaturer tänds.

Men det ska ju så klart inte vara så att dessa 2st bara går på rörelsevakt utan slår jag på brytaren för att vara i garaget så ska alla 12st vara igång. Inte så att 10st går på brytare och 2st alltid går på rörelsevakt.

Hur löser jag detta enklast?

2.    länk #2
    nsiaks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: VGL

Du sätter ett relä/kontaktor som styrs av brytaren, detta relä styr sedan de två armaturerna.
    Då kan du sätta en rörelsevakt efter reläet utan att de övriga 10 går igång.

3.    länk #3
    Krillews avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Uppsala

Du måste använda en 2-pols brytare
    ena polen kopplar du till 10 armaturer
    den andra polen till 2 armaturer
    tvärs över brytaren till dom två lägger du en rörelse sensor som ej har nån (nolla)..
    det finns sensorer med en ingång för fas och en ut för tändtråd och ingen nolla.

eller som nsiak beskriver

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Krille W har helt rätt koppling, endera så sätter man en kronbrytare eller en 2-polig (en eller 2 knappar) men sätt dit en rörelsevakt. MED nolla, inte säkert att en utan nolla fungerar tillsammans med lysrör.

Protte
    Numera Gudfader, igen

5.    länk #5
    Krillews avatar

[QUOTE=prototypen; MED nolla, inte säkert att en utan nolla fungerar tillsammans med lysrör. Protte[/QUOTE]

Hum tänkte inte på det...
    Fast sitter det en induktor så borde det nog funka... Fast som Protte säger
    säkra före det osäkra..

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Lysröret är i det närmaste ett avbrott vid låg ström eller spänning, men kompenserinskondensatorerna kanske strömförsörjer tillräckligt. Sedan är det induktiv last så elektroniken i detektorn kan ta skada.

Med nolla och relä är ett säkert kort.

Protte
    Numera Gudfader, igen

7.    länk #7
    Suhaggs avatar

Du måste använda en 2-pols brytare
    ena polen kopplar du till 10 armaturer
    den andra polen till 2 armaturer
    tvärs över brytaren till dom två lägger du en rörelse sensor som ej har nån (nolla)..
    det finns sensorer med en ingång för fas och en ut för tändtråd och ingen nolla.

eller som nsiak beskriver
    Det ska alltså vara så här fast med nolla på rörelsevakten?

8.    länk #8
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Varför inte koppla de två första direkt till rörelsevakten och de övriga via vakten OCH en brytare?

Då tänds två när du kommer in, sedan kan du tända ytterligare 10 med brytaren. Givetvis måste du sedan komma ihåg att slå av brytaren, annars tänds alla 12 nästa gång.

I princip får du ett system där du kan väja om 2 eller 12 armaturer skall gå via vakten.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

9.    länk #9
    Suhaggs avatar

Men kan jag tvinga alla 12 att vara igång via brytaren då?
    Blir det inte så att jag måste röra mig i rummet för att alla 12 ska vara igång då de går via rörelsevakten.

Tänker mig om jag ligger under en bil och skruvar och inte rör mig så slocknar hela garaget och jag måste ställa mig upp och flaxa

10.    länk #10
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Du får vicka på tårna!
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Feb 2010

Eftersom lysrör är så långsamma hinner man ju både in i garaget och ut igen innan de börjar lysa något, åtminstone när det är kallt. Jag skulle satsat på en lämplig armatur med halogenlampa och inbyggd rörelsevakt med timer som går 5-10 min efter senaste detekterade rörelse.

12.    länk #12
    Krillews avatar

Eftersom lysrör är så långsamma hinner man ju både in i garaget och ut igen innan de börjar lysa något, åtminstone när det är kallt. Jag skulle satsat på en lämplig armatur med halogenlampa och inbyggd rörelsevakt med timer som går 5-10 min efter senaste detekterade rörelse.

Bra innovation...

13.    länk #13
    Suhaggs avatar

Men jag har frostfritt i garaget och mina lysrör tänder på 0.5sek eller så.
    Har funderat på en helt separat lampa också enligt ditt förslag för att slippa krångla till det.

14.    länk #14
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Jag förordar också gör det enkelt om det på något vis går, det är alltid bäst i långa loppet

15.    länk #15
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Har en sådan här i garaget för att slippa tända 1100W lysrör varenda gång: http://www.nimaab.se/se/art/valencia...-hf-sensor.php (med 2x E27), fungerar fin-fint.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01