Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Har en sådan här i garaget för att slippa tända 1100W lysrör varenda gång: http://www.nimaab.se/se/art/valencia...-hf-sensor.php (med 2x E27), fungerar fin-fint.
    Tack. Hur är räckvidden? 4m i tak och garage som är 8x8m. Vill gärna ha den mitt i garaget i så fall.

2.    länk #17
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Sensorn når 5m enl. beskrivning och det kan nog stämma, mitt garage har 2,7m i tak och är 4x8m och det funkar. Det är dessutom en mikrovågssensor så den känner genom väggar också, så oftast har den hunnit att tända innan man öppnar porten.

3.    länk #18
    Suhaggs avatar

Sensorn når 5m enl. beskrivning och det kan nog stämma, mitt garage har 2,7m i tak och är 4x8m och det funkar. Det är dessutom en mikrovågssensor så den känner genom väggar också, så oftast har den hunnit att tända innan man öppnar porten.
    Perfekt. Ska handla en sådan.

4.    länk #19
    gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2006

Eftersom lysrör är så långsamma hinner man ju både in i garaget och ut igen innan de börjar lysa något, åtminstone när det är kallt. Jag skulle satsat på en lämplig armatur med halogenlampa och inbyggd rörelsevakt med timer som går 5-10 min efter senaste detekterade rörelse.
    Så har jag det. Allra smidigaste. Glöm inte brytarn om du vill kunna släcka denna när du är i garaget längre tid.

5.    länk #20
    Suhaggs avatar

Blir en sån med brytare också ifall jag vill släcka helt.
    Blev ganska dyr ca 700kr inkl frakt men jag orkar inte leta mer.

6.    länk #21
    gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2006

Om du ska låg energi, se till att inte ha några slöa lampor.

7.    länk #22
    Forumgud Medlem: Sep 2004

E27...

Jag skulle delat upp befintliga lysrör på en kronbrytare och kopplat rörelsevakten paralellt över ena brytaren.

8.    länk #23
    Suhaggs avatar

E27...

Jag skulle delat upp befintliga lysrör på en kronbrytare och kopplat rörelsevakten paralellt över ena brytaren.
    Kan du förklara lite närmre för mig icke elektriker.

Kan jag när jag går in i garaget tända alla armaturer som vanligt via knappen och då går ingen av armaturerna via rörelsevakten? Vill inte ha så att någon armatur slocknar för jag inte rör mig i garaget och jag via knappen har valt att ha alla armaturer på.

9.    länk #24
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Sätt en 2-polig, den har en knapp men två elektriska brytningar.
    Fas in på båda brytningarna.
    Ena ut direkt till 10 armaturer.
    Den andra till 2 armaturer.

Med en knapp tänds allt och ingen tåviftning under bilen behövs.

Steg två
    Fas till en brytare som sitter på 2 meters höjd.
    Vidare till rörelsedetektorn.
    Ut från detektorn till 2-gruppen av lysrör.

2-gruppen kan alltså få ström via brytaren eller från vakten

Resultatet blir 2 rör tänds när du kommer in.
    Tänder du med knappen så tänds resten.
    När du går och släcker så kommer 2 armaturer att fortsätta lysa den inställda tiden.

Sätter du en kron med 2 knappar så är risken stor att knappen är på för 2-gruppen och du går i tron att den lyser via vakten och det kommer att lysa tills någon upptäcker det.

Protte
    Numera Gudfader, igen

10.    länk #25
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008

E27...

Inte så bra om man inte har värme i garaget, lysrör tar ju en evighet på sig att tända när det är bara lite kallt. För att få lite ledljus när man bara är inne och vänder så klarar man sig fint med E27, man kan ju stoppa i halogen eller LED om man vill lyxa till det.

11.    länk #26

Om lysrören tar evigheter på sig att tändas så är det dags att byta glimtäntare. Visst, lite skillnad blir det även med bra glimtändare (eller modern elektronisk tändning), men helt olidligt blir det inte.

Om man är snål så kan man återanvända de gamla glimtändarna i varmare lokaler.

Däremot ger lysrör ofta sämre ljus när de är kalla.

12.    länk #27
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Det finns speciella "polartändare" som ska ge säkrare start i kallt klimat. De är INTE elektroniska.

Protte
    Numera Gudfader, igen

13.    länk #28

Aha, intressant!

14.    länk #29
    Suhaggs avatar

Sätt en 2-polig, den har en knapp men två elektriska brytningar.
    Fas in på båda brytningarna.
    Ena ut direkt till 10 armaturer.
    Den andra till 2 armaturer.

Med en knapp tänds allt och ingen tåviftning under bilen behövs.

Steg två
    Fas till en brytare som sitter på 2 meters höjd.
    Vidare till rörelsedetektorn.
    Ut från detektorn till 2-gruppen av lysrör.

2-gruppen kan alltså få ström via brytaren eller från vakten

Resultatet blir 2 rör tänds när du kommer in.
    Tänder du med knappen så tänds resten.
    När du går och släcker så kommer 2 armaturer att fortsätta lysa den inställda tiden.

Sätter du en kron med 2 knappar så är risken stor att knappen är på för 2-gruppen och du går i tron att den lyser via vakten och det kommer att lysa tills någon upptäcker det.

Protte
    Solklar förklaring! Stort tack det fattade jag utan problem.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01