Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Ålder: 41
    Län: stockholm
    Inloggad
    Den är samma eller väldigt lik den som MB77 tipsade om i inlägg #2..
    Det har du rätt i Missade det

2.    länk #17
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33
    Län: Stockholm

Jag skaffade en Efergy E2 och är mycket nöjd med både pris och funktion. Clas Ohlsson hade den förut men den verkr inte finnas i sortimentet längre.

http://www.efergy.com/

Installationen är busenkel med clips runt faser - Enkelt flyttbar, nollställbar och möjlighet att koppla till datorn för information.
    Dessutom trådlös så man kan ha den precis vart som helt - Jag har sändaren på vinden på inkommande matning och mottagaren på spiselkransen. Funkar perfekt!
    Senast redigerad av slacker 2012-02-01 09:37

3.    länk #18
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Suhagg: de verkar ha samma noggrannhet men den från Elnu är dubbelt så bred (8 moduler mot ME4ans 4 moduler)

Är inte så insatt i detta men gissar att Elnun mäter lika bra

4.    länk #19
    gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Suhagg: de verkar ha samma noggrannhet men den från Elnu är dubbelt så bred (8 moduler mot ME4ans 4 moduler)

Jag har två ELNU i mitt skåp, en för hushållsel och en för värme.
    Har även kopplat på en 1-wire räknare på resp S0 samt även varsin nollställningsknapp för displayen. Rekommenderar dessa, trots att de är 8 moduler breda...
    Mvh//Janne

5.    länk #20
    gadu^s avatar
    Inloggad
    Vad menar du med "dessa torra vinterdagar?"?
    Det ser väl typiskt ut så här:
    http://celsius.met.uu.se/?pageid=11
    Hade nog lite otur när jag tänkte där...
    Min RH ligger på 35% på vinden, men den är ju inredd och uppvärmd...
    Mvh//Janne

6.    länk #21
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009

Oj var den så stor. Tack, den ska jag inte köpa. Tyckte den inte såg så stor ut på bilden.
    Får bli Schneiders istället.

7.    länk #22
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag har två ELNU i mitt skåp, en för hushållsel och en för värme.
    Har även kopplat på en 1-wire räknare på resp S0 samt även varsin nollställningsknapp för displayen. Rekommenderar dessa, trots att de är 8 moduler breda...
    Jag har gott om plats kvar, så jag är fortfarande sugen på dessa. Trevligt att höra att du verkar nöjd.

Hur ska man kolla hur rätt dom mäter tro?
    Spelar kanske inte så stor roll, om dom mäter några procent fel om dom bara används för att logga värmepumpen.
    Den som vet mest, gissar minst.

8.    länk #23
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Oj var den så stor. Tack, den ska jag inte köpa. Tyckte den inte såg så stor ut på bilden.
    Får bli Schneiders istället.
    Ett alternativ är ju att sätta den i en egen minikapslig. Hager har tex en 8 modulers eller en 10 om man vill ha lite mer plats. Men då drar ju priset iväg ändå

9.    länk #24
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Inloggad
    Är det lite väl fuktigt på vinden i dessa torra vinterdagar?
    Vad menar du med "dessa torra vinterdagar?"?
    Det ser väl typiskt ut så här:

http://celsius.met.uu.se/?pageid=11
    Hade nog lite otur när jag tänkte där...
    Min RH ligger på 35% på vinden, men den är ju inredd och uppvärmd...
    Nja, jag tycker Gadu^ har rätt (och MB77 verkar dessutom hålla med), ditt diagram visar RH utomhus för januari 2011 förutsätter jag. RH är ju starkt beroende av temperaturen och vinden blir ju uppvärmd av läckage från huset. När jag kollar för tillfället på http://www.e-logger.se/pub?Lyckebo är det ung. 11 graders skillnad mellan ute och innetemp, vilket ger ganska stor skillnad i RH

Summa summarum: vinterdagar är torra i absoluta mått, den låga temperaturen gör dock att utomhus RH är högt, inne / i halvuppvärmda utrymmen (speciellt när inte det finns fukttillförsel i form av människor & deras leverne) bör det vara ganska lågt.

Ta mina digram för senaste veckan, ett för RH ute och i krypgrunden, där jag håller ett par plusgrader, se andra diagrammet för temperaturerna... EDIT: det övre diagrammet är alltså rel. luftfuktighet (%), oavsett skalan i kanten och rubriken, det är bara ett resultat av slarvig konfigurering.

/U
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild.jpg
Visningar:	6
Storlek:	51.7 KB
ID:	57391  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	bildtemp.jpg
Visningar:	5
Storlek:	53.9 KB
ID:	57392  

Senast redigerad av ullberg 2012-02-08 13:41

10.    länk #25
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping
    Inloggad
    Ett RH på ca 50% vid ca 5c° är ju tort som i Sahara
    Håller väl med Gadu^ lite, men som sagt så länge värdena är på rätt ställe i mögeldiagrammet är jag lugn. Att det är 11c° i skillnad mellan ute och på vinden spelar väl ingen roll…?

11.    länk #26
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Inloggad
    Ett RH på ca 50% vid ca 5c° är ju tort som i Sahara
    Håller väl med Gadu^ lite, men som sagt så länge värdena är på rätt ställe i mögeldiagrammet är jag lugn. Att det är 11c° i skillnad mellan ute och på vinden spelar väl ingen roll…?
    1) Nej, jag håller med om att du inte behöver oroa dig, vid så låga temperaturer som ett par plus är vare sig dina 70% eller mina 50% någon som helst risk, helt enligt ditt diagram.

2) jag håller ju också med dig och Gadu^ om att du uppenbarligen har ett fukttillskott (som du dessutom hänfört till avsaknad av ångspärr), för om det inte fanns ett fukttillskott skulle du haft en mycket lägre RH på vinden

3) och det leder mig till poängen i mitt inlägg, att göra (som jag tror Mikael_L gjorde) och jämföra ditt RH värde 70 på vinden med ett diagram på RH utomhus (där värden under januari verkar pendla 100 & 65 med betoning på det förra) blir lite missvisande. Det är här de 11 gradernas skillnad kommer in, om du inte haft fuktläckage till vinden hade du i princip haft uteluft där, och när den luften värms upp borde RH ha fallit till någonting runt det jag har i min krypgrund (det finns det förstås en formel på som jag inte orkar leta upp just nu men men...).

Och det viktiga för dig är väl att du känner dig säker på att fukttillskottet kommer just från bostadsytorna och inte från ett läckande yttertak, då har du ju ett mycket större problem...

Sorry för långt OT, den korta versionen är väl att man får vara lite noggrann när man pratar RH, då det ju är, som det också heter, ett relativt mått (relativt temperaturen)

12.    länk #27
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Nja, jag tycker Gadu^ har rätt (och MB77 verkar dessutom hålla med), ditt diagram visar RH utomhus för januari 2011 förutsätter jag. RH är ju starkt beroende av temperaturen och vinden blir ju uppvärmd av läckage från huset.
    Allt beror ju på konstruktionen av vinden. En uteluftsventilerad vind har ju ett klimat relativt nära utomhus (fast inte helt nödvändigtvis, man kan ju ha jättelite luftning förstås) . Och ju bättre ventilation desto närmare blir det samma som utomhus.

Så JA, någonstans på skalan, hamnar väl alla vindar.
    Den som vet mest, gissar minst.

13.    länk #28
    gadu^s avatar
    Inloggad
    Kanske inte hade otur då :-)
    Mvh//Janne

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01