Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Forumgud Medlem: Sep 2004

MMR:

Jättebra för de som redan har glykolslinga (för solvärme) eller ska använda pumpen för att värma en pool. Inte lika bra för alla andra... En pump och en värmeväxlare extra kostar väl bara i inköp säkert i klass med vad en vacuumpump kostar att köpa, eller?

martinradbo:

Den riktigt fula men kanske säkraste lösningen för dig som ska riva huset är ju att helt enkelt såga upp väggen från närmsta fönster fram till platsen där rören går genom väggen. Det ser ut som om du har dörr/fönsterkarm direkt under värmepumpen, alltså bara 10-20cm att såga i. Sen kan du kanske byta ut ett öppningsbart fönster på byggbaracken/husvagnen mot nånting som du "får"/kan såga i utan att sabotera boden/husvagnen. Om du har tur så kanske du kan ta ett fönster från huset som ska rivas och täcka nästan ett helt fönster på husvagn/bod, och få in rör i glipan som du tätar med lämplig passbit.

2.    länk #17
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Läser med intresse om hur svårt det verkar vara... Är själv av uppfattningen att saker ofta inte är så svåra när man väl tar tag i dem själv!

Det är nog precis den uppfattningen många lekmän haft när dom kopplat ihop själva och sen har grejerna pajjat.....inte alla som har självinsikten till vad dom klarar tyvärr men som jag nämnde i början av tråden så upplever iaf jag här i mitt område att just koppling av VP lejs ut till yrkesfolk.

3.    länk #18
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Hur gör man detta enklast? El är inga problem, utan det är rör/slang-biten som jag funderar över.
    Försök få tag på installationsanvisningarna, dom följer normalt med pumpen.

Följ sedan anvisningarna för att suga in gasen i utedelen, stäng ventilerna, koppla isär, sätt ihop på nya stället.

Nu måste det vakuumpumpas enligt anvisningarna och då får man försöka låna en pump. Låt stå med vakuum en timme eller så för att kolla att det inte läcker någonstans. Skippa inte detta, gasen är dyr som attan.

Öppna ventilerna och kör.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: skåne
    Inloggad
    För min del står det Kostnad mot Svårighet.
    Är det en enkelt jobb, men som branchen tar massor för (pga cert tex) så motiverar det inte mig att vara laglig.

Det är väl tyvärr så överlag, gemeneman idag har lättare för att hitta info om hur saker ska utföras. Har man inte tummen mitt i näven, så lyckas man. Tyvärr har många dålig insikt, eller är bara dumsnåla.

VP är en grej som jag troligen köper in, men tycker att jag kan montera rördragningen och stativ etc själv.
    Sen får en firma med behörighet och utrustning komma och driftsätta pumpen.
    Det ska då speglas på priset. 5k för installation tycker jag är hutlöst om det är 1h arbete.
    2k rimligare.

5.    länk #20
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Martinradbo.

Där rören sitter fast i utedelen finns två kranar som man kan stänga av genom att ta bort den täckande hatten och skruva igen insexskruven som finns därunder. Man startar värmepumpen i kyldrift och stänger kranen till det tunna röret. När den gått en stund stänger man den anda kranen. Sedan stänger man av värmepumpen. Nu finns nästan allt kylmedel i utedelen och man kan sära på delarna. Efter att man åter skruvat ihop dem så måste man vakuumsuga innan man öppnar kranarna. Lämpligen försäkrar man sig också om att kopplingarna är täta.

För egen del har jag bara provat den andra halvan av proceduren efter att ha köpt en begagnad värmepump.

Erik

6.    länk #21
    mycke_nus avatar

Det är - såvitt jag vet - inte olagligt att installera en värmepump för eget bruk. Yrkesmässig installation är en annan sak.

7.    länk #22
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Sedan något eller ett par år är det mig veterligen förbjudet att installera en värmepump för eget bruk.

För övrigt rekommenderas http://www.varmepumpsforum.com

8.    länk #23
    mycke_nus avatar

Sedan något eller ett par år är det mig veterligen förbjudet att installera en värmepump för eget bruk.

För övrigt rekommenderas http://www.varmepumpsforum.com
    Hmm, du har nog rätt.

Verkar krävas certifikat sedan 1/1 2008 om man gör ingrepp i kylkretsen.

Annars är det fritt fram för värmepumpar med upp till 3 kg köldmedium.

9.    länk #24

Har reglerna ändrats?

Om jag inte minns fel så fanns certifikatkravet då det var nytt bara på den som micklar med värmepumpar som jobb men inte för hempulare.

10.    länk #25
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Finns en grej till att tänka på och det är att dels kona rören rätt och sen dra dem med rätt moment.
    Samma som med bromsrör och här är vacuumpumpen ovärderlig eftersom den visar på eventuellt läckage.
    1 timmes vacuumsugning vid vettig temperatur men det kan ta längre tid, sen så är det garantier mm det handlar om med så 5000:- dvs 2500:- efter ROT kanske inte är så himla dumt i en del fall.

/Kent

11.    länk #26

Man behöver väl bara kona rören om man inte redan har rätt typ av koppling/koning?

D.v.s. köper man ett gör-det-själv-kit på nån budgetbutik och använder medföljande rör med kopplingar, eller om man monterar ner en begagnad pump och tar med de tillhörande rören, så ska man väl inte behöva kona något, eller?

Installationsanvisningen till den Zibro jag installerade i stugan för 2 år sen specade ett maxtryck som vacuumpumpen (enligt tryckmätaren som hängde ihop med pumpen) nådde på bara några sekunder. Det dock aldrig fel att köra länge.

12.    länk #27

yxis>Jo förstås, eller då man kortar rören.
    Zibron som jag har i huset nu har snabbkoppling i form av en handske och med dessa behövs tydligen inte vacuumsugning heller, rören är täta i och med kopplingen.
    /K

13.    länk #28
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Lutar åt nedsågning av vägg och flytt av hela paketet, i mitt fall är det som någon skrev det enklaste. Byggbaracken bygger jag nog av gammalt skrot från det vi river, så då är inte det ngt problem att få dit grejerna där heller. Tack för tips!

14.    länk #29
    Forumgud Medlem: Nov 2006

Jag är mycket tveksam till att du lyckas flytta hela paketet med innedel och utedel ihopkopplade med rör utan att du böjer rören så kraftigt att du får läckage eller gör dom smalare så gasen har svårt att passera.

15.    länk #30

Det är även jag tveksam till, kort sagt är det nog så gott som omöjligt att göra. Man kan inte bocka om rören utan att de försvagas allvarligt. Troligen behöver man byta rör och snart är man på samma kostnad som en ny med snabbkopplingar som man vet fungerar.

Följ rådet ovan med kylläge och stäng ventiler sen.
    Montera och kolla om du hittar en kylkille som kan vacuumsuga den innan du drar igång den. Annonsera på blocket i värsta fall. Pystricket kanske inte räcker här och att köra med för lite gas gör att du kan kasta pumpen sen plus att det förstör miljön allvarligt.

/Kent

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01