Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005
    Ålder: 39
    Län: Kronoberg

Dra ny kabel

När elektrikern drog ledningar i vår nya hall för spottar i fönstersmyg, drog han i serie men det har nu visat sig att de jag köpte ska ligga parallellt. När jag skulle dra om sladdarna visade det sig att det var svårt att få in de nya. det finns 2 st böjar som kärvar och jag har bara lyckats komma förbi den 1:a.

Jag använder dragfjäder av plast/nylon som jag köpt på Jula (http://www.jula.se/dragfjader-nylon-402209).

Är det någon som har något bra tips på hur jag ska göra. Jag vill givetvis undvika att göra hål i väggen vilket är det sista alternativet.

/Anders

2.    länk #2
    mtm
    Nykomling Medlem: Dec 2011

Smörj kabeln med något. När jag jobbade som elektriker hade vi någon kletig smörja vi la på som torkade efter ett tag men jag skulle kunna tro att det fungerar alldeles utmärkt med silikonspray eller någon olja eller liknande.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Värmlandslän

man ska väl aldrig använda silikonbaserade smörjmedel?

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Lite osäker på hur problemet ser ut. Finns det tråd i röret nu? I så fall använder man den som dragtråd, och om det då kärvar så fungerar smörjmedel bra. Det finns speciella medel för ändamålet. Andra rekomenderar diskmedel. Personligen skulle jag vara lite orolig att diskmedel kletar fgast så att trådarna iofs kommer i röret, men aldrig går att byta ut.

Om problemet istället är att du inte har någon tråd att dra i, och behöver komma igenom med dragfjädern, då kan dte hjälpa med en lite mer proffsig dragfjäder, den skall vara tjockare (=styvare) än de jag sett på Jula. En metod som ofta fungerar, men kan vara lite struligare, är att du kopplar en damsugare till röret och släpper in en fiskelina med en liten tuss eller boll av frigolit från andra hållet, använd sedna lnan att dra igenon fjädern, och till slut eltrådarna.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Feb 2004
    Län: Värmland

Jag har med framgång använt talkpulver som smörjande media vid besvärlig tråddragning.

6.    länk #6
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008

Om du är nästan framme, ta en pianotråd, bocka till en liten ögla i änden och trä in i slangen från andra hållet så långt att den hamnar omlopp med dragfjädern nån halvmeter. Veva så att pianotråden trasslar ihop sig med dragfjädern och dra ut

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Den varianten har jag kört med, man bör vara 2, en skjuter på dragfjädern, ibland får man inte tråden att "greppa om fjädern, men det kan räcka att den rör runt så att fjäderns "nos" flyttar sig lite så kommer man igenom.

8.    länk #8
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Finns en kul ny produkt som jag hitta de när jag surfade runt, har ni sett denna ?
    hittade en blogg där om produkten ekul om den kommer ut, då slipper man dra sladd
    mer. Kul grej.
    Kul grej men nog mer för kontor än hemmet.
    Senast redigerad av morsan 2012-01-31 14:51 Anledning: Redigerat bort reklam till hemsida och blogg

9.    länk #9
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008

Skulle vara smutt att ha sådana lister hemma också.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: jämtland

Hur drar man ledningarna i serie ? det måste väl bli två ledningar oavsett om det är i serie eller parralellt och då är det bara att koppla om.

11.    länk #11
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Skulle vara smutt att ha sådana lister hemma också.
    Kanske för egenbruk inne i kontorsrummet men inget jag skulle visa upp för kunder för att installera....jag har bara en känsla av att det finns delar i det där systemet som inte tål förändringar allt för ofta samt en säkerhetsaspekt jag inte kan sätta tummen på då det är så "enkelt" att ta bort och montera......barn har ju en förmåga att pilla på allt....

12.    länk #12
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Jag använder dragfjäder av plast/nylon som jag köpt på Jula (http://www.jula.se/dragfjader-nylon-402209).
    Nu är jag helt allvarlig och säger inte bara detta för att den kommer från Jula..

KASTA UT DEN GENOM FÖNSTRET GENAST ELLER GRÄV NER DEN. Sämre skit får man leta efter. Den är så motsatsen till styv så att man kan gråta, går inte att peta in den någon större bit än någon fåtal meter. Den är helt och hållet värdelös! Gör inte sitt jobb för en femma!

//Patrik

13.    länk #13

Om jag nu ska köpa ett proffsverktyg (Fjäder). Vad ska jag köpa?

14.    länk #14
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Inloggad
    Kan du inte ta hem elektrikern igen så han får göra en korrekt installation?

15.    länk #15

Klart att jag kan göra det men jag ville bara förbereda lite för att det skulle gå fortare. Jag har anlitat olika elektriker och killen som gjorde just detta kommer troligtvis inte tillbaka. Därför är det svårt att reklamera jobbet.

Tack för svaren. Ska försöka fixa det själv men någon form av smörja.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01