Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Elektrikern93s avatar
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Blekinge

som de flesta sagt så finns det då kabelsmörjmedel som man kletar på kablarna, det fungerar kanonbra!

2.    länk #17
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Om jag nu ska köpa ett proffsverktyg (Fjäder). Vad ska jag köpa?
    Helt ärligt så vet jag inte. Eller jag vet vilken jag har, men det är Solars egen och på elgrossisten Solar får ingen privatperson handla. Så jag kan inte länka till någon bra.

Men det är som dag och natt mellan en billig och dyrare dragfjäder i nylon. Den ena går det inte alls att få in i en slang typ, den andra går det oftast bra med men i bland går den bet. Det är då dragfjädern i metall kommer in och skulle den gå bet så kan man börja kolla efter alternativa kabelvägar. Typ.

//Patrik

3.    länk #18
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Jag hade en sådan där Jula fjäder, och håller med Patrik om vad man borde göra med den. Sedan hittade jag en på Bauhaus som var avsevärt tjockare och verkade bättre, den gick bra att få in i första röret jag provade, men sedan när jag drog igenom trådarna med den så lossnade öglan från plasten, så den var om möjligt ännu sämre än Jula varianten.

Långt senare hittade jag en bra dragfjäder som jag köpte på Ekesiöö som är en lokal halvproffsig byggbutik här i Stockholm. De har ett skapligt elsortiment.

Just det röret som strulade så att jag började leta efter en bättre fjäder hade jag då redan besegrat med dammsugarknepet. Så jag vet inte om den nya fjädern skulle klarat det röret.

4.    länk #19
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Dammsugare, snöre och en tuss är inte att förakta....

5.    länk #20
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Helt ärligt så vet jag inte. Eller jag vet vilken jag har, men det är Solars egen och på elgrossisten Solar får ingen privatperson handla. Så jag kan inte länka till någon bra.

Men det är som dag och natt mellan en billig och dyrare dragfjäder i nylon. Den ena går det inte alls att få in i en slang typ, den andra går det oftast bra med men i bland går den bet. Det är då dragfjädern i metall kommer in och skulle den gå bet så kan man börja kolla efter alternativa kabelvägar. Typ.

//Patrik
    Är dragfjädrar i metall bättre?
    Vad använder du?
    Den som vet mest, gissar minst.

6.    länk #21
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Avloppsrensare av metall?

Jag tror att jag har en fjäder av metall som jag nog köpte på rensa-vvs-avdelningen på nån byggmarknad. Jag har inte använt den på 10+ år, så jag minns inte detaljerna helt, men den består iaf av platt "bandstål"...

7.    länk #22
    Glufsglufss avatar

Vad använder du?
    Usch...det är en nödfallsgrej det också.......

Jag kan ju berätta att jag testat både dragfjädrar från Jula, Biltema (eller Bauhaus) samt Elektroskandia och det är skillnad på både grovlek och styvhet. Nu vet jag att grossisterna har nån variant som är relativt tunn men styv.

Jag vet ärligt talat inte om det går att få tag på en "vettig" fjäder om man inte kan handla hos grossist.
    Nu kanske det är bra att det är "skitfjädrar" som säljs till lekman med tanke på hur viss slang kan vara som säljs på samma ställe för en "riktig" fjäder trycker sig igenom slangen i böjarna om man tar i lite......

8.    länk #23
    Glufsglufss avatar

Ingen som testat en blå "orm" som man pumpar fram? Eller gjort egen pump till sin nylonfjäder med VP rör?

9.    länk #24
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Vad använder du?
    Både och. Styvare så att det går bättre att trycka på om det går trögt och därmed bättre, ja. Användarvänlig, nej i helv***.

Det är krångligt att hålla på med metallfjäder, råkar man tappa den så blir den en rund stålboll, öglan finns på slutet av fjädern så man måste dra igenom hela fjädern innan man kan knyta på trådarna. D.v.s. man kan inte pilla in den, knyta på och sedan dra tillbaka.

Glufsen sammanfattar den ganska bra, det är en nödgrej lika som dammsugarknepet.

Jag har haft ggr där jag har haft väldiga problem och varit nära på att knacka en kulo, när jag kommit på att använda metallfjädern och då efter lite trixande fått igenom den med resultatet av ett glädjetjut.

//Patrik

10.    länk #25
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Kalmar

Hur drar man ledningarna i serie ? det måste väl bli två ledningar oavsett om det är i serie eller parralellt och då är det bara att koppla om.
    Det OP menar med serie är att det bara är ett trådpar som går från trafon till första lampan sedan går prådparet vidare till nästa o.s.v. men trafon/tillverkaren "kräver" att det det bara får sitta en lammpa per trådpar från trafon. Slutsats: om man ska ha tre lampor så behövs det tre trådpar från trafon.

11.    länk #26
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Vad är det för "udda" konstruktion, i alla fall jag har inte sett det någon gång.
    Jag blir bara lite nyfiken, man kanske har missat nått

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01