Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

Väggarna är enkelgips med våtrumsmatta ala 90-tal på väggar och golv.

Oavsett om el-kille drar tråd l bef. rör måste jag tyvärr ändå ha synlig utanpåliggande, pest eler kolera med utanpåliggande från tak alt från vägguttag.

2.    länk #17
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Det är möjligtvis inte så bra att du har t.ex. en garderob eller ändå ska renovera vägg i vägg med lampan? I så fall kan du dra kabel rakt genom väggen och fixa på andra sidan. (Ja, du kan ju dra på andra sidan ändå men det blir ju lika fult med utanpåliggande oavsett var den dras...).

3.    länk #18
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Japp...utanpåliggande gäller om du inte kan dra kabeln i ett ev anslutande rum bakom denna vägg....jag har varit på jobb där dom haft sån tyr att det varit klädkammare på andra sidan så då borrade jag helt enklet igenom vid ett uttag, drog kabeln på andra sidan och rätt in i belysningen.

4.    länk #19
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Men hur kan det komma sig att du inte har någon el fram till belysning över handfatet? Det är ju det mest standardutförandet som finns, så har det varit i alla tider.

5.    länk #20
    Glufsglufss avatar

Jösses....snacka om samma tanke vid samma ögonblick yxis

6.    länk #21
    Glufsglufss avatar

Men hur kan det komma sig att du inte har någon el fram till belysning över handfatet? Det är ju det mest standardutförandet som finns, så har det varit i alla tider.
    Nädå...lika vanligt att det bara funnits i taket.

Badrummet kan ju också vaar ombyggt/omplanerat från orginal.

7.    länk #22
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

Enkelt. Dom som bodde innan har tagit alla genvägar och skarvar man kan göra. Dom körde stickpropp-> brytare->armatur

Jag får städa upp massa gammalt skit helt enkelt Badrummet är byggt 92.

8.    länk #23
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Nädå...lika vanligt att det bara funnits i taket.

Badrummet kan ju också vaar ombyggt/omplanerat från orginal.
    Det är sällan jag har sett ett badrum utan belysning över handfatet. I äldre badrum så är ju en porslingsglob på väggen vanligt. Men visst, säger du det så. Du har typ 10 års längre erfarenhet än mig så du har väl sett fler badrum.

9.    länk #24
    Glufsglufss avatar

Det är sällan jag har sett ett badrum utan belysning över handfatet. I äldre badrum så är ju en porslingsglob på väggen vanligt. Men visst, säger du det så. Du har typ 10 års längre erfarenhet än mig så du har väl sett fler badrum.
    Finns väl lokala avvikelser också kanske men jag upplever det ganska likvärdigt fast vägglampa dominerar ju så klart om det bara är en armatur i badrum.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01