10 369 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Bra prisvärda 3-fas uttag med 220 uttag på?
Fast det kravet gäller iofs inte vid mindre kompletteringar av befintliga installationer.Smile.75 skrev:
Risken är väl att nån hempulare byter ut ett platt trefasuttag mot ett såndär kombiuttag. Inte bra om det varken är jordfelsbrytare eller trepolig brytning, men ändå alldeles förträffligt jämfört med att ha kvar ett gammalt platt trefasuttag... d^_^b
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Driver vi inte iväg lite för långt nu...
Det finns inga överhängande faror med ett CEE-uttag kombinerat med schuko utan trepoligt skydd.
Det finns inga överhängande faror med ett CEE-uttag kombinerat med schuko utan trepoligt skydd.
Hur tänker du nu, det är väl samma problem som med alla andra delade trefasgrupper?
Man har ett trefas element inkopplat, skruvar ur en säkring för att göra Schukon strömlös, och vips finns det backspänning där.
Sannolikt scenario, kanske inte, men det är så olyckor händer.
Man har ett trefas element inkopplat, skruvar ur en säkring för att göra Schukon strömlös, och vips finns det backspänning där.
Sannolikt scenario, kanske inte, men det är så olyckor händer.
Medan svenska elsäkerhetsverket har en hög svansföring så tillåter man sk-tkomponenter som kan åstadkomma stor skara. Jag har som tidigare inblandad i räddningstjänsten lokalt sett en hel del hemska följder av dålig kontakt.elmont skrev:
Så EU:s bidrag till elsäkerheten är att man har minskat den. Kanske det är dags att skippa EU.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag menar, samma problem och fenomen uppstår när en huvudsäkring går vilket är ganska vanligt. Alla 230 V-apparater får en slumpmässig underspänning samtidigt som 400 V-apparater tappar en fas. Det händer väl dagligen.mycke_nu skrev:
Scenariot att någon medvetet skruvar ur en (1) säkring med syftet att göra shuckouttaget strömlöst, ev med syftet att koppla i den skarvsladd som sitter ipluggad där, samtidigt som CEE-uttaget är belastat, det fallet skulle inte jag oroa mig så mycket över. Jag skulle uppskatta att det finns max 1 person här på forumet som skulle kunna få en sådan ide.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jo, jag kanske samtidigt borde säga att krafter verkar för att införa ett krav på trepolig säkring i installationsreglerna för detta fall med blandade enfas- och flerfasförbrukare på samma grupp.
Du tänker möjligtvis inte på mig när jag är på mitt obstinataste humör?Bo.Siltberg skrev:Scenariot att någon medvetet skruvar ur en (1) säkring med syftet att göra shuckouttaget strömlöst, ev med syftet att koppla i den skarvsladd som sitter ipluggad där, samtidigt som CEE-uttaget är belastat, det fallet skulle inte jag oroa mig så mycket över. Jag skulle uppskatta att det finns max 1 person här på forumet som skulle kunna få en sådan ide.![]()
Personer som ens tänker tanken att börja skruva där utan att mäta och bryta alla tre säkringarna borde som sagt var hålla sej väldigt,väldigt långt ifrån att "leka elektriker"mycke_nu skrev:
Det går aldrig att göra alla elinstallationer "idiotsäkra" det är en förutsättning att man vet vad man gör om man skall skruva med el.
Det finns gott om exempel på folk som avlidit när dom skruvat i inkopplade förlängningssladdar.
Det är idioterna och de tanklösa vi behöver skydda, inte experterna. Att säga att dom inte borde göra det löser inte problemet.
Det är idioterna och de tanklösa vi behöver skydda, inte experterna. Att säga att dom inte borde göra det löser inte problemet.
Klicka här för att svara