Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Detta är väl ett ganska litet problem då det är krav på jfb vid nyinstallationer av uttag och har vart så ganska länge.
    Fast det kravet gäller iofs inte vid mindre kompletteringar av befintliga installationer.

Risken är väl att nån hempulare byter ut ett platt trefasuttag mot ett såndär kombiuttag. Inte bra om det varken är jordfelsbrytare eller trepolig brytning, men ändå alldeles förträffligt jämfört med att ha kvar ett gammalt platt trefasuttag...

2.    länk #47
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Driver vi inte iväg lite för långt nu...
    Det finns inga överhängande faror med ett CEE-uttag kombinerat med schuko utan trepoligt skydd.

3.    länk #48
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Hur tänker du nu, det är väl samma problem som med alla andra delade trefasgrupper?

Man har ett trefas element inkopplat, skruvar ur en säkring för att göra Schukon strömlös, och vips finns det backspänning där.

Sannolikt scenario, kanske inte, men det är så olyckor händer.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

4.    länk #49
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Sörmland

EU:s bidrag till elsäkerhet?

S-märkningen finns kvar men som en frivillig märkning.
    CE- märkningen är ett intyg på att varan uppfyller minimikravet innom EU, dvs inget som garanterar någon högre kvalitet. Vissa länder har rätt låga krav på utförandet.
    Medan svenska elsäkerhetsverket har en hög svansföring så tillåter man sk-tkomponenter som kan åstadkomma stor skara. Jag har som tidigare inblandad i räddningstjänsten lokalt sett en hel del hemska följder av dålig kontakt.

Så EU:s bidrag till elsäkerheten är att man har minskat den. Kanske det är dags att skippa EU.

5.    länk #50
    Bo.Siltbergs avatar

Hur tänker du nu, det är väl samma problem som med alla andra delade trefasgrupper?

Man har ett trefas element inkopplat, skruvar ur en säkring för att göra Schukon strömlös, och vips finns det backspänning där.

Sannolikt scenario, kanske inte, men det är så olyckor händer.
    Jag menar, samma problem och fenomen uppstår när en huvudsäkring går vilket är ganska vanligt. Alla 230 V-apparater får en slumpmässig underspänning samtidigt som 400 V-apparater tappar en fas. Det händer väl dagligen.

Scenariot att någon medvetet skruvar ur en (1) säkring med syftet att göra shuckouttaget strömlöst, ev med syftet att koppla i den skarvsladd som sitter ipluggad där, samtidigt som CEE-uttaget är belastat, det fallet skulle inte jag oroa mig så mycket över. Jag skulle uppskatta att det finns max 1 person här på forumet som skulle kunna få en sådan ide.

6.    länk #51
    mycke_nus avatar

Jag skulle uppskatta att det finns max 1 person här på forumet som skulle kunna få en sådan ide.

Allvarligt talat så tror jag det är lätt hänt. Säkringen går, maskinen stannar, och man börjar skruva i den i tron att den är strömlös.

Sedan slår termostaten på elementet till..

7.    länk #52
    Bo.Siltbergs avatar

Jo, jag kanske samtidigt borde säga att krafter verkar för att införa ett krav på trepolig säkring i installationsreglerna för detta fall med blandade enfas- och flerfasförbrukare på samma grupp.

8.    länk #53
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Scenariot att någon medvetet skruvar ur en (1) säkring med syftet att göra shuckouttaget strömlöst, ev med syftet att koppla i den skarvsladd som sitter ipluggad där, samtidigt som CEE-uttaget är belastat, det fallet skulle inte jag oroa mig så mycket över. Jag skulle uppskatta att det finns max 1 person här på forumet som skulle kunna få en sådan ide.
    Du tänker möjligtvis inte på mig när jag är på mitt obstinataste humör?

9.    länk #54
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Bohuslän

Allvarligt talat så tror jag det är lätt hänt. Säkringen går, maskinen stannar, och man börjar skruva i den i tron att den är strömlös.

Sedan slår termostaten på elementet till..
    Personer som ens tänker tanken att börja skruva där utan att mäta och bryta alla tre säkringarna borde som sagt var hålla sej väldigt,väldigt långt ifrån att "leka elektriker"

Det går aldrig att göra alla elinstallationer "idiotsäkra" det är en förutsättning att man vet vad man gör om man skall skruva med el.

10.    länk #55
    mycke_nus avatar

Det finns gott om exempel på folk som avlidit när dom skruvat i inkopplade förlängningssladdar.

Det är idioterna och de tanklösa vi behöver skydda, inte experterna. Att säga att dom inte borde göra det löser inte problemet.

11.    länk #56
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Det blev Malmbergs från Jula. 149kr.
    Gick inte att motivera att köpa t.ex Garo för 229kr för min del. För mycket som skiljer i pengar.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01