10 369 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Bra prisvärda 3-fas uttag med 220 uttag på?
Jag har också stött på något liknande, hur man än gör så tvingar skruven ur ledaren ur klämman....helt omöjliga och lyckas man (man tror det iaf) så sätetr man på locket, slår på och kollar med uttagstestaren och...ingenting....då visar det sig att ledaren hoppat loss under monteringen/rörelser av locket....
Mmm...o sen gnälls det på elfirmornas priser på kvallitetsmaterial 
Intressant!mrfrenzy skrev:
Jag har stömbrytare som verkar vara ur ungefär samma serie, fast köpta av klasolle ("Cotech") och inomhusklassning, som verkar ha överlevt ett par år i garaget, med 2*36W respektive 4*36W lysrörsarmaturer (med vad jag vet ingen gnistsläckning) som last. Kanske skillnad på hur snäll belastningen är och skillnad på strömbrytare och uttag?
Jag ska nog låta bli att installera det kombinerade uttaget+strömbrytaren i liknande serie som jag fungerat på att slänga upp på garagets utsida. Det verkar annars vara en alldeles förträfflig idé, dubbeltrapp + uttag i en enda IP54-låda (eller vilken IP-klass det nu är). Två ytterbelysningar och motorvärmaruttag i ett...
Åh, klassiker. Förstår du inte att du måste hålla en plattmejsel mellan skruven och ytterkanten utanför skruven så att ledaren inte glider ur?Akzid skrev:
Antagligtn för att lekmän inte räknar tiden som särskilt värdefull. Jag förstår poängen i det, jag skulle ändå inte gjort nåt vettigare av tiden jag kunnat spara om jag valt ett bättre märke på prylar jag jobbar med på fritiden. Däremot håller det inte för grejer som är så dåliga att de helt enkelt inte går att använda.Akzid skrev:
Fast om man tittar på rena tillverkningskostnader så har jag svårt att se att Eljo, Elko o.s.v. kan kosta mer än några enstaka procent mer än budgetgrejerna. Det är snarast att man tar betalt för märket (för att man kan), och också antagligen för att man helt enkelt inte vill ha en grundläggande serie med standardutseende till priser som kan kriga med budgetfabrikaten, eftersom det då troligtvis blir svårare att mjölka massor av pengar från kunderna med designserierna.Glufsglufs skrev:
Sedan är ju de där CEE trefasuttagen kombinerade med enfas Schuko klart olämpliga eftersom de leder till delade trefasgrupper vilket kräver trepoliga säkringar.
Jag har själv ett sådant uttag i ladugården kopplat till en gängcentral - via JFB så i mitt fall så det är OK - men risken är stor att det blir fel om man bara byter ut ett existerande 3-fasuttag.
Jag har själv ett sådant uttag i ladugården kopplat till en gängcentral - via JFB så i mitt fall så det är OK - men risken är stor att det blir fel om man bara byter ut ett existerande 3-fasuttag.
Det är som vanligt när man handlar på biltema etc, ibland får man saker som funkar helt ok, men när man köper samma vara en månad senare så har någon kines köpt metall av en annan härdning eller komponenter från en annan billigare leverantör och då har egenskaperna radikalt förändrats.
Enligt min personliga uppfattning både ja och nej. När man tar och kollar lite på olika produkter av dyrare och billigare fabrikat så kan man ofta se en grej och det är tjockleken på metallerna på tex de delar som är rörande och ledande i grejerna. det andra är hur bra/avancerad de olika delarna är ihopsatta med varandra också, dvs i förlägningen hur lättarbetatde de är. När det gäller säkringar tex så har vi ju då tjockleken på metallerna som i fjäder osv samt att de billigare inte har släckkammare i metall utan i plast i många fall så nja....mer än några procent dyrare tror jag det är i tillverkning men sen så klart är det ju som med allt annat, har man blivit ett erkänt bra märke så kan man ju alltid lägga på lite till från fabrik till att börja med så visst stämmer väl det också.yxis skrev:Fast om man tittar på rena tillverkningskostnader så har jag svårt att se att Eljo, Elko o.s.v. kan kosta mer än några enstaka procent mer än budgetgrejerna. Det är snarast att man tar betalt för märket (för att man kan), och också antagligen för att man helt enkelt inte vill ha en grundläggande serie med standardutseende till priser som kan kriga med budgetfabrikaten, eftersom det då troligtvis blir svårare att mjölka massor av pengar från kunderna med designserierna.
Sånt där är ju lite kul också...man kan fördömma saker när andra frågar om dom men sen använder man dom själv :blushing: Men, själv är man ju oftast medveten om vad man har och vad ev brister sakerna har och hur man ska hantera dom...men visst är vi lite lattjo på det viset så där som gemene manmycke_nu skrev:Sedan är ju de där CEE trefasuttagen kombinerade med enfas Schuko klart olämpliga eftersom de leder till delade trefasgrupper vilket kräver trepoliga säkringar.
Fast samtidigt är det okej att i sitt befintliga vanliga trefasuttag kopplat till tre proppar utan jordfelsbrytare ansluta en gammal befintlig byggcentral utan jordfelsbrytare, eller?mycke_nu skrev:Sedan är ju de där CEE trefasuttagen kombinerade med enfas Schuko klart olämpliga eftersom de leder till delade trefasgrupper vilket kräver trepoliga säkringar.
Personligen ser jag 16A i Schuko som ett problem om det inte är absolut nödvändigt. Det inbjuder till överhettade skarvsladdar/grendosor.
Jag hade faktiskt inte en tanke på problematiken med delad trefasgrupp när jag satte upp kombiuttaget för fem-sex år sedan. Ren bondtur att det fanns en JFB.Glufsglufs skrev:
Så illa är det. :blushing:
Glufsglufs skrev:
Ja det där är ju lite lattjo...men det är ju åtminståne baserat på erfarenhet...
Själv har man en del koppliongar och specialare som man absolut inte skulle låta någon annan använda
Klassas detta verkligen som en delad trefasgrupp när det sitter i en och samma apparat? Har du nåt tips om var man kan läsa mer om detta?mycke_nu skrev:Sedan är ju de där CEE trefasuttagen kombinerade med enfas Schuko klart olämpliga eftersom de leder till delade trefasgrupper vilket kräver trepoliga säkringar.