Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Kronoberg

Dubbeltrapp x2 , inkoppling av dosdimmer

Jag har kopplat en EUD61NPS-400W på DT (1) med en impulsfjäder.
    Nu tänkte jag koppla en till dosdimmer med impulsfjäder i dosan bakom på DT (2). Tanken är att styra från DT (1), och att kunna slå på/av från DT(2).

Hur ska jag gå till väga?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAGE_09212.jpg
Visningar:	58
Storlek:	106.9 KB
ID:	56978  

2.    länk #2
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma? Vilken lampa ska styras av den nya dimmern? Till impulsingången kan du parallellkoppla de brytare du vill använda.

3.    länk #3
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Du vet att om du fjäderbelastar alla knappar som tänder/släcker en och samma belysning via dosdimmer så kan du som sagt tända/släcka samt dimmra från amtliga inblandade knappar.

Fast jag förstår heller inte riktigt vad du vill styra.

4.    länk #4

Jag förklarar inte helt hundra ser jag nu. Jag omformulerar.

Den nya dimmern ska trappkopplas, så det gäller lampan i mitten av skissen. Precis som ni påpekar så går det ju givetvis att ha impulsfjäder även till den knappen, kom på det efter att jag postat.

Det jag inte begriper mig på är vilken tråd som ska vart när det gäller trappkopplingen av dimmern.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Västmanlands län

Alla tändtrådar från samtliga brytare som ska styra en och samma dimmer ska parallellkopplas. Lägg över fasen till 2ans pil in på båda brytarna, svarta till en av 2ans pil ut på båda brytarna som kopplas in på dimmern. Fimpa vita i DT1 och koppla in den vita från DT2 på dimmern istället för brytaren.

6.    länk #6
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Man ska inte ha någon traditionell trappkoppling till den dimmern. Man kör med samma tändtråd från båda brytarna som kompletteras med fjäder

7.    länk #7

>Emil_K jag förstår inte riktigt hur du menar nu.

På bilden finns 3st lampor.
    Lampa 1 från vänster, dimmer inkopplad enligt bilden och fungerar OK.
    Lampa 2 i mitten ska styras av ytterligare en dimmer som måste sitta bakom DT (2).
    Lampa 3 till höger är ej aktuell för något som helst ingrepp.

Eller är jag tröött i mössan. ;p

8.    länk #8
    Glufsglufss avatar

Ska försöka göra det här enkelt....en lampa som man vill styra med dimmring från ett eller flera håll ska alltså till en början kopplas så som du har gjort med den befintliga från brytaren och dimmern. Från en andra (tredje, fjärde femte) brytare så petar du in fas på L i brytaren, drar sedan tändtråden från pil-ut och kopplar ihop med samma tråd som går in från den första brytaren till dimmern, i ditt fall den orange tråden om man ska använda din skiss som exempel.

9.    länk #9
    Glufsglufss avatar

Vilka/vilken lampa vill du dimmra från två håll?

10.    länk #10
    Glufsglufss avatar

Jag gjorde en "sent-på-kvällen-skiss" men den ska nog stämma.
    Bifogade filer Bifogade filer

11.    länk #11

Lampa 2, alltså mellersta lampan ska dimmras från bägge håll. Precis som du har ritat. Men enligt din koppling fungerar det inte. Lampan lyser konstant.

Mellantråden används inte alls i denna kopplingen?

12.    länk #12
    Glufsglufss avatar

Nej...jag drog den rosa tråden fel från den vänstra brytaren....den ska ju självklart gå ihop med samma tråd som ger signalen från högra brytaren in i dimmer.....dvs inte som tändtråd till lampan men precis som i den högra...från brytare in i dimmer...då funkar det. Sorry

13.    länk #13
    Glufsglufss avatar

Så här ska det ju vara så klart (trådarna måste ju nödvändigtvis inte kopplas ihop exakt i brytaren men det förstår du nog, principen av vilka trådar som ska kopplas ihop med vad osv)
    Bifogade filer Bifogade filer

14.    länk #14

Jag ger upp! Jag får det inte till att fungera. Men jag tackar för tiden du lagt för att hjälpa mig!

Jag har 3st till trappkopplingar att koppla in dimmer på, så det blir till att låta de som lever på det här göra jobbet istället då det tar sjukt mycket längre tid än jag först tänkte. Och inte fan verkar jag lära mig nåt på det heller.

15.    länk #15
    Glufsglufss avatar

Jo...men gör så här...den belysning som du redan har som funkar med dimmer...koppla den andra dimmern i den andra brytaren lika och sen tar du tändtråden från den vänstra brytaren och kopplar in i dimmern ihop med tråden från högra brytaren, samma skruv alltså och sen går en tråd ut från dimmern till lampan...alltså samma sak som befintlig plus en styrtråd till från en annan brytare.

På varje brytare har du en skruv som heter L, på alla dessa (två på varje d-trapp) ska du in med fas. Båda dimmrarna ska ha fas in på rätt skruv, sen som du har på vänstra brytaren att tråd från vänstra knappen går till dimmern och sen ut från dimmern till lampa. Då på den högra så har du ju faser in på L i brytaren, du lägger in fas i dimmern, sen in i dimmern tar du tändtråd från högra knappen tex ihop med tändtråd från vänstra brytarens högra knapp, sen vidare ut från dimmern till lampa.
    Om du har dragit så som jag gjorde i sista skissen så ska det funka bara du kopplar rätt i brytarna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01