Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Kronoberg

Dimmer nr 2 är nu inkopplad till DT(2) enligt din skiss, förutom att mellantråden (din orangea) går rätt in i dimmern tillsammans med din lila "in i dimmern"-tråd.

Jag kan tända/dimmra från DT(1) men inte släcka helt. DT(2) har ingen inverkan alls. Struntar jag i mellantråden (din orangea) så funkar givetvis dimmern klockrent från DT(2).

2.    länk #17
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Hmmm...Kan du visa hur du kopplat i strömbrytaren, samt vilka skruvar du satt vad i dimmern.

Har jag fattat dig rätt att den vänstra dimmern styr lampan längs till vänster via vänstra knappen på den vänstra brytaren och endast därifrån?
    Att den högra knappen på den vänstra brytaren ska styra mittenlampan ihop med den högra dimmern och vänstra knappen på högra brytaren samt att lampan längst till höger bara ska tändas och släckas via den högra knappen på den högra brytaren?

Vi gör så här att vi döper grejerna lite.
    Dimmern till vänster = D1
    D-trappen till vänster = B1 (knapp vänster KV1, knapp höger KH1)
    Dimmern till höger =D2
    D-trappen till höger = B2 (knapp vänster KV2, knapp höger KH2)
    Belysningen från vänster till höger = 1 - 2 - 3

Berätt vilken/vilka knappar som ska tända/dimmra vad.

3.    länk #18

Shit vilken roman det här håller på att utvecklas till! Jag är imponerad över ditt tålamod! ; )
    Det du beskriver är helt riktigt. Fast knapparna blir ju tvärtom när man vänder rätt brytaren, men jag tänker mig så som jag ser dom i skissen.

D1 är till belysning 1. Den fungerar som den ska, från B1 / KV1 med impulsfjäder.
    D2 är till belysning 2. Den måste sitta bakom B2 och skall dimmras från KV2 med impulsfjäder (enligt din skiss), samt från B1 / KH1 med impulsfjäder.

Kvar blir då B2 / KH som enbart ska tända/släcka belysning 3.
    Bifogad bild visar hur bägge dimmrar är inkopplade just för tillfället och då funkar som sagt D2 genom B2 / KV2. MEN om jag kopplar in mellantråden på "mellantråd från brytare" på bifogad bild ISTÄLLET för, eller tillsammans, med tändtråd från B2 går det ej släcka från varken eller. Fan va knepigt det här börjar bli...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	dosdimmer.jpg
Visningar:	8
Storlek:	46.3 KB
ID:	57014  

4.    länk #19
    Glufsglufss avatar

Den orange tråden kommer ju som "impulstråd" från brytaren, rätt? Och in på samma skruv så ska "impulstråden" från den andra brytaren in. Tråden som sen tänder lampan är den vita och endast den.

Är du med?

5.    länk #20

Ja precis. Vad i hela friden är det då jag inte gör rätt?

Om vi leker med tanken att jag kopplar enligt den bifogade bilden. Vad händer då? Ignorera färgvalet röd bara...
    Har inte möjlighet att koppla vidare nu, sambon börjar bli nåågot irriterad!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	dosdimmer2.jpg
Visningar:	9
Storlek:	60.3 KB
ID:	57016  

6.    länk #21
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Ett annat sätt att beskriva hur du ska göra:

Koppla bort den vita från både DT1 och DT2.

Isolera den vita vid DT1 (eller ta bort den mellan lampan och DT1).

Anslut den vita på "tändtråd från lampa" på dosdimmern bakom DT2.

Behåll den svarta på DT1 och DT2, och anslut en ledare från den vidare till "tändtråd från brytare" på dosdimmern bakom DT2.

Anslut en brun ledare från befintliga bruna vid DT2 och koppla den till "fas" på dosdimmern bakom DT2.

Provkör utan monterade impulsfjädrar, eftersom det inte är säkert att svart sitter på rätt sida för att funka med impulsfjäder.

7.    länk #22
    Glufsglufss avatar

Ja just det ja...där sa yxis något jag missat...en dubbeltrapp är ju "felvänd" på ena knappen också.

I övrigt....förklara för din sambo hur viktigt en sådan här sysselsättning är

8.    länk #23
    Glufsglufss avatar

Hur har det gått?

9.    länk #24

Har tyvärr inte hunnit mer sen igår kväll. Ska fortsätta så fort tillfälle ges, men då jag oftast är resande i jobbet vet jag inte när det blir. Tack för hjälpen so far!

10.    länk #25

Äntligen fick jag tillfälle att lösa det.
    Kopplade enligt min sista skiss (understa bilden) och det funkar kanon. Tackar för hjälpen!

11.    länk #26
    Glufsglufss avatar

Kanoners!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01