Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Västergötland

Trefas Norge - Sverige

Hej
    Behöver hjälp från någon som installerat i norge eller kan om det
    Ska till Norge nästa vecka och behöver svar på en frågeställning.

Kommer jordfelsbrytaren gå om man kopplar såhär, det är enbart 230 volts laster, som ska kopplas

Lådan med jfb i är en byggcentral lite nerbantad.
    De röda rutorna är svenska trefaskontakter
    den blåa rutan är norsk trefaskontakt
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Raggarkoppling.jpg
Visningar:	24
Storlek:	50.7 KB
ID:	56975  

2.    länk #2
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Eh...det där lär aldrig funka om jag förstår skissen rätt. Från jfb har du tre faser varav efter den svenska trefasen så kortsluter du två faser....BIG BANG! I den norska så har du bara två faser.

Jag vet inte vad du försöker få till men det där går inte.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2004

Tolkar jag det rätt att du tänker koppla den svenska neutralen till en norsk fas?

4.    länk #4
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Så som bilden är ritad tycker jag det bör fungera med förbehållet att JFBn är spänningsoberoende.

Några nackdelar finns förstås i form av snedbelastning av de Norska faserna ("V"-koppling) och avsaknad av en fas i de CEE-uttag som brukar finnas på en byggcentral (fast de fungerar ändå inte i Norge).

Men lösningen faller helt på att den blå fasen inte är avsäkrad i byggcentralen. Köp en Norsk byggcentral.
    Senast redigerad av Bo.Siltberg 2012-01-27 14:58 Anledning: förtydligande

5.    länk #5
    Glufsglufss avatar

Ja....jag såg ju strömvägen från fel håll ju så klart....dhööööö!

Men....det går ju som sagt bara att ha 1-fas uttag i centralen sen så klart.

6.    länk #6
    Glufsglufss avatar

Eller va 17....nääää....det där funkar väl inte....hmmm....nu blev jag konfunderad...BO...vad är det jag som normal elektriker inte får ihop här???

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Östergötland

Hmm. svårt att koppla ihop din text och bilden jag ser. Men det ser ut som det borde fungera. Dock inte helt säker på hur 3 fas JFB hanterar att det faktiskt bara är 2 faser varav du delat upp en till 2 innan JFB. Och jag är inte elektriker så vet egentligen inte varför jag skriver.

8.    länk #8
    Bo.Siltbergs avatar

Från vänster till höger tolkar jag bilden som
    -> CEE 316 hane (Norge)
    -> CEE 416 hona där två faser är ihopkopplade och den tredje kopplad till N-stiftet
    -> CEE 416 hane, normal för Sverige
    -> byggcentral (Svensk)

Några röda och blå rutor ser jag dock inte i bilden.

EDIT: JFBn bryr sig inte om två, tre eller fyra ledare är belastade, eller om en ledare är "parallellkopplad" genom JFBn, bara summan blir noll.
    Senast redigerad av Bo.Siltberg 2012-01-27 14:57

9.    länk #9
    Glufsglufss avatar

Ja just det ja...och så blir det L1-L2-L1 på de tre uttagen i centralen såklart.

Bo...appropå det du skrev om fas/nollan....det kan väl inte fungera ändå även om man avsäkrar den...eller det skulle bli tråkigheter i alla fall om endast den säkringen löser....eller tänker jag fel nu?

10.    länk #10
    Bo.Siltbergs avatar

Nejdå, du tänker rätt för det blir tråkigheter i båda fallen, men av olika grad.

Utan avsäkring är det säkringen som matar byggcentralen som skyddar, och den är kanske överdimensionerad för den skarvsladd som sitter i uttaget. Nu finns ju en JFB i byggcentralen så i praktiken är det ingen större fara så länge JFBn fungerar... Men formellt är det otillåtet då en JFB inte får ersätta felskyddet.

Med avsäkring, jag då försvinner ju strömmen om säkringen löser

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Skåne

Möjligt att jag inte förstår riktigt.. Ska du koppla in byggcentralen på ett IT nät eller ett TN nät ?
    Är det ett IT när så har du ingen nolla... Så jag förstår inte riktigt hur du har fått en blå tråd till den norska 3fas kontakten? Där är det endast 3 faser och jord, jag tolkar det som att rutan längst till vänster är den norska kontakten?
    Du kan ju inte lägga in fas på nollskenan.. IG
    Senast redigerad av Akzid 2012-01-27 16:21

12.    länk #12
    Glufsglufss avatar

Ja just det....Akzid har ju en poäng där.....hehe, snacka om ortodox lösning, man blir ju helsnurrig...."jäffla norrmän"

13.    länk #13
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Att det ska vara så svårt att fatta att i VISSA delar av Norge har man ingen nolla. Då ska man naturligtvis inte kolla nån ledning på plinten för nollan utan bara faserna. Är det för enkelt ??

14.    länk #14
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Menar du att det är olika i olka delar av Norge? Säker?
    Vad jag vet gäller alla norska lagar/regler hela Norge förutom Svalbard och de andra öarna. (Och så lite konstigheter för samerna, som alltid...)
    Men elen?

15.    länk #15
    Gudfader Medlem: Jun 2006

i Norge pågår en "spänningsomläggning" så att dom på sikt kommer att få 230 V fas och nolla precis som hos oss och inte 230 mellan faserna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01