Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Skåne

Installera jordfelsbrytare utan att bryta strömmen

Hej,

Central A =====> Central B

Central B skall kompletteras med jfb, räcker det att stänga huvudbrytaren i B eller måste man stänga av matningen till B i A?

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Ursäkta om jag låter sarkastig, men frågan liknar "Om jag fäller ut blinkersen, kan jag svänga vänster då?".

Du måste själv kunna bedöma om det blir tillräckligt säkert med att enbart bryta HB i B.
    Dvs vad är berörbart? Blir det tillräckligt säkert för att arbeta i centralen?
    Normalt handlar det enbart om tre skruvskallar som dock kan vara mer eller mindre berörbara beroende på hur just din HB ser ut.

3.    länk #3
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten

Känns på sin plats här att nämna att installation av jordfelsbrytare är behörighetskrävande jobb som bara får utföras av elektriker!

Detta är för övrigt ett bra exempel på installation som kan orsaka stor skada, både materiell och på personer, om den görs fel.
    EL-intresserad datanörd

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Skåne

Tack för era svar. Om jag inte har fel för mig står det i reglerna att detta forum är till för att reda ut begrepp för att kunna föra en vettig dialog med elektriker.

Bo: Jag måste inte alls själv kunna avgöra vad som är säkert eller inte eftersom jag inte skruvar. I den roll jag har underlättar det om jag vet ifall det krävs att centralen är helt strömlös eller ej.

För övrigt anser jag att pekpinnarna om behörighetskrävande arbete är viktiga ibland, exempelvis när det tydligt framgår att någon börjat meka med något de inte förstår, men vänligen bespara mig dessa upplysningar.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Man ska ALLTID utföra spänningslöshetskontroll innan ett arbete påbörjas om man inte använder Arbetsmetoden "Arbete med spänning", en brytare kan vara deffekt eller att det är någon annan felkoppling etc i anläggningen som inte blir påverkad av den aktuella brytaren!
    Behörighet ABL

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Tack för era svar. Om jag inte har fel för mig står det i reglerna att detta forum är till för att reda ut begrepp för att kunna föra en vettig dialog med elektriker.

Bo: Jag måste inte alls själv kunna avgöra vad som är säkert eller inte eftersom jag inte skruvar. I den roll jag har underlättar det om jag vet ifall det krävs att centralen är helt strömlös eller ej.

För övrigt anser jag att pekpinnarna om behörighetskrävande arbete är viktiga ibland, exempelvis när det tydligt framgår att någon börjat meka med något de inte förstår, men vänligen bespara mig dessa upplysningar.
    Om det är någon annan som ska utgöra jobbet får du nog fråga denna om den vill arbeta med ström framtill centralen? Antar att det beror på hur det ser ut!

MVH

7.    länk #7
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten

Du kan se mitt inlägg som ett allmänt råd. Har du ej tänkt koppla själv så behöver du inte ta åt dig.
    EL-intresserad datanörd

8.    länk #8
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Det är ALLTID OK att i ETT inläggi en tråd påpeka behörighetsfrågan, om de ser ut att finnas anledning.

9.    länk #9
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Jag misstänker att vi är flera som missförstod frågan, man kan ju tolka den som att TS behöver veta om elektriker kommer att bryta även central À, den kanske försörjer någon kritisk funktion.

10.    länk #10
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Troligen så. Ber om ursäkt.

Svaret på frågan om det tekniskt krävs att B görs strömlös från A är nej.
    Men vi kommer ändå inte undan frågan om det är säkert att arbeta i denna central om strömmen bryts i B.

11.    länk #11
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Jag anser att man inte behöver bryta spänningen helt till centralen, uatn räcker att man bara bryter på huvubrytaren. Det är ju bara på andra sidan av huvudbrytaren man ska jobba. Man får väl vara lite försiktig så att man inte kommer åt de tre skruvskallarna på ovansidan av huvudbrytaren...

Så jag säger, nej. Man måste inte bryta strömmen till bägge centralerna om man ska installera JFB i central B, dock kan det ju vara lämpligt om det känns tryggare.

//Patrik

12.    länk #12
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Och jag säger att, ENDAST den som ska utföra arbetet kan göra bedömningen. Anser denne att det inte är OK att bara bryta med endast brytaren så är det inte OK, anser han däremot att det är OK så är ju valet hans och då får det anses vara OK.
    OCH man ska INTE ifrågasätta elektrikerns bedömning, det handlar om liv och säkerhet och då ska ingen annan tala om vad som är säkert. Känner man inte att det är helt säkert att utföra arbetet ska man INTE utföra det, oavsett vad andra tycker.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Bohuslän

Och jag säger att, ENDAST den som ska utföra arbetet kan göra bedömningen. Anser denne att det inte är OK att bara bryta med endast brytaren så är det inte OK, anser han däremot att det är OK så är ju valet hans och då får det anses vara OK.
    OCH man ska INTE ifrågasätta elektrikerns bedömning, det handlar om liv och säkerhet och då ska ingen annan tala om vad som är säkert. Känner man inte att det är helt säkert att utföra arbetet ska man INTE utföra det, oavsett vad andra tycker.

Instämmer helt i detta

14.    länk #14
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Håller med om att den utföraren har rätt att säga nej till farliga arbeten.

Dock jag tvekar inte att säga till en elektriker och framförallt inte en hempulare som är på väg att göra något som jag upplever som farligt.

Vad gäller arbete direkt efter en avstängd huvudbrytare (typ installation av JFB eller överspänningsskydd) så har jag gjort det, MEN det är verkligen inget att rekommendera någon hempulare. Det kräver koncentration och att man verkligen tänker efter inför varje moment.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01