Har någon koll på om det ljusmässigt räcker med 6 st 10 w halogen downlight i en toalett på 6-7 m2?

Knappast. Gå upp på 20w

Håller med, det blir nog för lite ljus. Jag har 4 st 50W i mitt som är på dryga 3 m2, fullt ljus utom vid badning.

Hade 6 20w i mitt förra badrum på 6m2 och det var perfekt

Tackar. Titta gärna på mitt tidigare inlägg ikväll och se om min skiss fungerar. Får lite dålig respons på den.

Kan bero på att den kanske var lite väl primitiv ;)

Rent spontant låter 6X20W som ett gränsfall det också, men det beror ju ganska mycket även på hur det ser ut i övrigt t.ex. ljusa eller mörka vägg och golvytor.

I ett badrum vill du framförallt ha nåt annat än spottar vid spegel/handfat, i alla fall om det inte ska vara ett ungkarlsnäste för all framtid... Spotlights är rätt kass som makeupbelysning...

Jobbig fråga:

Var tar ljuset vägen egentligen?

Halogen ska ge mer ljus än vanliga glödlampor. Ändå blev det "tillräckligt" ljust i de flesta badrum förr i tiden med en 60W-glödlampa i lämplig "mjukljus"-armatur i taket (t.ex. klassikern med en vanlig porslinsglob), ofta ihop med någon separat spegelbelysning men ibland ensam.

Idag sägs att samma effekt fast i halogen = mer ljusytbyte är för svagt. Det där med spotlights är kanske ingen höjdare q(;^;)p

+1 på den yxis.

Vill man ha bra ljus utan behöva gödsla med downlights, samtidigt som man får ett stycke svensk klassisk tidlös design:

EB021-V.JPG

http://www.ifoelectric.com/Bernadotte_IP44_Dubbel.pdf

Och det går utmärkt att bestycka den med ett par moderna LED-ljuskällor....

yxis skrev:
I ett badrum vill du framförallt ha nåt annat än spottar vid spegel/handfat, i alla fall om det inte ska vara ett ungkarlsnäste för all framtid... Spotlights är rätt kass som makeupbelysning...

Jobbig fråga:

Var tar ljuset vägen egentligen?

Halogen ska ge mer ljus än vanliga glödlampor. Ändå blev det "tillräckligt" ljust i de flesta badrum förr i tiden med en 60W-glödlampa i lämplig "mjukljus"-armatur i taket (t.ex. klassikern med en vanlig porslinsglob), ofta ihop med någon separat spegelbelysning men ibland ensam.

Idag sägs att samma effekt fast i halogen = mer ljusytbyte är för svagt. Det där med spotlights är kanske ingen höjdare q(;^;)p
Infällda downlights är alltid betydligt mindre effektivt än en utanpåliggande armatur!

Det blir ljust först när man belyser en ljus yta. En utanpåliggande glödlampa lyser upp väggarna. Downlights lyser bara rakt ner på, det oftast mörka, golvet.

Jag har märkt att om vi sätter små LED-armaturer längst efter väggarna så behövs mindre än halva effekten mot för om vi sätter samma armaturer i mitten av rummet (för att få rummet att kännas lika ljust)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.