Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Kalmar län

Löda FK?

Är det ok eller har det varit ok att löda fk för att göra en förgrening?

Hittade en grej som jag tycker ser skum ut när jag rev ut ett rum som ska renoveras, allt ser lika gammalt ut så jag tror att allt är sen huset byggdes 1965, det var draget ett par varv eltejp runt skarven.

Dosornas fastsättning kunde varit bättre, det har varit ett elutg till hö o det har alltid suttit lite löst, nu vet jag varför

2.    länk #2
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Textilkablarna som var FK:ns föregångare löddes i skarvarna så det var nog någon konservativ installatör som kopplade ihop det där, FK har vad jag vet alltid skarvats med klämmor av olika slag.
    Om det är eller har varit tillåtet/förbjudet att löda FK vet jag däremot inte.

3.    länk #3

I övriga huset har jag bara stött på torix för övrigt, kan ju kanske vara att elektrikern tyckte att det blev för trångt med en torix i dosan?

Eller fan vet, det kan faktiskt vara så att de kom på att de ville ha ett elutg där efter fk var dragen, så istället för att dra i en ny längre fk så valde de att skarva o löda?

Den vita nollan passerade ju dosan obruten tidigare på väg upp till takdosan o det fanns nog inte kabel nog att få till en torixskarv.

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Vi har ett fritidshus med elinstallationer från 1955. Det är FK med lödda kopplingar, och riktigt konstnärligt lindade med eltejp (textilvarianten).

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Proffsigt färgval på den påskarvade kabeln...

Bonus för att dosorna är genomspikade. Var det okej när det där var nytt?

6.    länk #6

Vet inte om det var ok, men det är så i hela kåken. Har fungerat i 47 år än så länge

7.    länk #7
    Fotografens avatar

Var nog OK med spikade dosor förr. Mina föräldrar köpte 1971 ett nybyggt radhus och där så alla dosor ut sådär, men när de byggde till 1975 var det inte OK att spika i dosorna.

8.    länk #8

När jag tänker efter så måste det nog varit okej med tanke på att det inte verkar finnas nåt annat sätt att fästa dosorna (förutom att de bara kan sitta "i kläm" mellan vad som är bakom dem och väggskivan).

9.    länk #9
    Fotografens avatar

Vi har ett fritidshus med elinstallationer från 1955. Det är FK med lödda kopplingar, och riktigt konstnärligt lindade med eltejp (textilvarianten).
    Aha, intressant. 1955 verkar vara precis i skarven mellan FK och de äldre textilkablarna, som jag aldrig sett annan än lödda.
    Ett rikigt pionjärfritidshus!

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Norrbotten

Lödda skarvar kan man stöta på i betydligt nyare anläggningar. Såvitt jag vet är det inte förbjudet nu heller, fast det är svårt att se varför man skulle vilja använda den metoden.

11.    länk #11

Spara utrymme, och om en kabel som passerar en dosa är "för kort" så kan man iofs skala bort isoleringen utan att kapa kabeln och på så vis ansluta ytterligare en ledare utan att ledningen blir kortare. Krystat...

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Norrbotten

Är det dåligt med utrymme kan man använda skarvhylsor. Inte för att det heller är någon bra lösning.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: jämtland

Och blir en ledning för kort är det säkert både billigare och snabbare att byta ut den än att dra fram lödkolv och löda ihop samt isolera. Ingen har lödkolven framlagd och färdig att användas.

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Stockholm

Och blir en ledning för kort är det säkert både billigare och snabbare att byta ut den än att dra fram lödkolv och löda ihop samt isolera. Ingen har lödkolven framlagd och färdig att användas.
    Dagens "trådlösa" lödkolvar blir varma på några 10-tal sekunder så vad skulle det spela för roll? Min butandrivna pennlödkolv blir lödvarm på ca 30 sekunder, min batteridrivna lödpenna blir varm inom 10 sekunder.

15.    länk #15
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Och INGEN elektriker går och släpar på en lödkolv. Han har kanske en i sin bil men det är ytterst osäkert, normalt löder man aldrig.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01