Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

säkrast är kanske då att löda ändarna, och använda sockerbitar vid hopkopplingen.............
    att montera en bar koppartråd t ex MK i en sockerbit eller runt en skruv i en stöppsel/uttag verkar inte proffsigt det heller
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

2.    länk #32
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Tennet kallflyter ju vid tryck saturnus så det är nog ingen bra ide. Det finns utmärkta ändhylsor att pressa på om man måste ansluta en MK/RK under skruv. Är det hissklämma är det inga problem med bara kopparen

3.    länk #33
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Ingen yrkesman använder "sockerbitar" dom är för osäkra och tar för lång tid samt för besvärliga att koppla flera ledare till. Man föredrar i alla lägen nån typ av fjäderbelastad "kopplingsklämma" typ,Torix, Wago, Hellerman. Dom är mycket säkrare och snabbare.

4.    länk #34
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

säkrast är kanske då att löda ändarna, och använda sockerbitar vid hopkopplingen.............
    att montera en bar koppartråd t ex MK i en sockerbit eller runt en skruv i en stöppsel/uttag verkar inte proffsigt det heller
    Skruvförband och förtennad kopplingstråd = Big No No

5.    länk #35
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Inloggad
    Lödde man alltså fast skyddsjord på blymanteln på EDIL förr, eller?
    Det var många blymantlade kabeltyper som inte hade den senare införda biledaren, tex den vanliga jordkabeln av blypapperstyp hade aldrig biledare och skulle även jordas, då fick de löda på en tåt i ändarna. Fanns även såna exempel av EDIL-typ för vanlig utanpåliggande installation.

6.    länk #36
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Inloggad
    Do skämta med mig aprillo ????
    Tur du inte är en dum sill då.

För de som jobbade med det var det annars rätt sätt, flussmedel av släckt saltsyra, lodgryta, olika bandningar var melodin. Själv föredrar jag någon teknik av WAGO-typ om jag sysslar med såna ting, de förenar ju det bästa av flera världar.

7.    länk #37
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

farsan gjorde lödsyran själv, det var starka grejor. Tror det var en bit zink han lade glasburken med saltsyran i. Jag tycker jag kommer ihåg, att det här med att löda ändarna tog hastigt slut, som på en eftermiddag, vad den direkta anledingen var, har också trillat ur....men när det gäller kablar/trådar i rörelse, så bryts dom av ganska lätt när de är lödade. Konstigt förrästen, man lödade aldrig EK.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

8.    länk #38
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Absolut en risk, dessutom blir lödningar spröda med tiden.
    Blir lödningar spröda med tiden? Det är väl bara om det varit för stora mekaniska påkänningar som lödningar släpper, men blir det alltså värre med tiden?

Jag har alltid trott att lödningar som släppt p.g.a. tveksam konstruktion (tänk tung "klump" kretskortsmonterad som släpper efter några år) berott på att en apparat utsatts för mer och mer mekaniska känningar med tiden, och inte att lödningarna blir sämre.

Vrider man dock ihop kopparledningarna först och sedan löder får man inte bara bättre mekanisk hållfasthet, utan även med tiden kallflytning i kopparn, vilket förbättrar kontakten.
    Givetvis tvinnar man först om man kan.

Det var många blymantlade kabeltyper som inte hade den senare införda biledaren, tex den vanliga jordkabeln av blypapperstyp hade aldrig biledare och skulle även jordas, då fick de löda på en tåt i ändarna. Fanns även såna exempel av EDIL-typ för vanlig utanpåliggande installation.
    Jag kanske skulle komplettera EDIL'en i uthuset med skyddsjord
    Det räknas antagligen som en såpass stor ändring att materialet måste uppfylla dagens elregler antar jag?

(Nej, jag kommer inte mickla med den gamla EDIL'en, så länge den inte behöver röras så får den sitta på plats, behöver den röras så åker den bort).

9.    länk #39
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Stockholm

[QUOTE=yxis;1459918]Blir lödningar spröda med tiden? Det är väl bara om det varit för stora mekaniska påkänningar som lödningar släpper, men blir det alltså värre med tiden?

Jag har alltid trott att lödningar som släppt p.g.a. tveksam konstruktion (tänk tung "klump" kretskortsmonterad som släpper efter några år) berott på att en apparat utsatts för mer och mer mekaniska känningar med tiden, och inte att lödningarna blir sämre.
    QUOTE]

En lödning som är gjord efter konstens alla regler blir inte spröd med tiden, däremot så släpper kallödningar med tiden eftersom kopparn och lodet inte inte fäst vad varandra pga för låg temperatur. Likaså "överhettade" lödningar där temperaturen på lodet blivit så hög att det bildats microbubblor vid lödpunkten kommer med tiden att släppa.
    Dessutom kan man få sprickbildningar i lödpunkten om den utsätts för rörelse medan den svalnar.
    Sånt fick man lära sig på lödkursen...

10.    länk #40
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    [QUOTE=saturnus;1459073 Jag tycker jag kommer ihåg, att det här med att löda ändarna tog hastigt slut, som på en eftermiddag, vad den direkta anledingen var, har också trillat ur....men när det gäller kablar/trådar i rörelse, så bryts dom av ganska lätt när de är lödade. Konstigt förrästen, man lödade aldrig EK.[/QUOTE]

Som sagt det är inte för att de lätt bryts, utan för att skruvkopplingen blir dålig efter en tid om tråden i den har lödtenn på sig. Tennet flyter av trycket från skruven och så blir det glapp. Direkt farligt i en elinstallation.

11.    länk #41

TechMark:
    Aha, bra att få höra att jag inte snurrat till det att bra lödningar inte sunkar till sig med tiden.

Vanligaste orsaken till kallödning torde vara att det man löder rör sig medan det svalnar, eller möjligen att det blåser såpass att tennet rör sig. Fel nummer ett är alltså att hålla i något av det man löder för hand, tricket är att grejerna ska ligga ihop av "egen" kraft på nåt sätt.

Jag håller för övrigt med hempularen om att det är direkt farligt med förtennade ledningar i skruvkopplingar. Jag har rättat till ett antal äldre skarvsladdar/grendosor. Farsan (eller liknande) fyndade en hel driva ihoprullningsbara trevägsgrenar nån gång efter att förtenning egentligen lär ha upphört, de användes i en butiksverksamhet (med rätt lindringa snittströmmar, hemelektronik), och femtioelva år efteråt så har de flesta jag har kvar nog fått kablarna avkortade några centimeter och en del stickproppar har blivit utbytta.

Nackdelen med att behöva byta en ojordad klass-0-stickpropp är att det är svårt att motstå frestelsen att göra en olaglig adapter genom att sätta på en jordad klass-1-stickpropp

12.    länk #42

Som sagt det är inte för att de lätt bryts, utan för att skruvkopplingen blir dålig efter en tid om tråden i den har lödtenn på sig. Tennet flyter av trycket från skruven och så blir det glapp. Direkt farligt i en elinstallation.
    Man förtennar aldrig en flerkardelig tråd som ska in i en skruvkoppling av två anledningar.
    För det första därför att förtenningen ger sämre kontakt och och ökad risk för framtida glapp. För det andra därför att punkten där förtenningen slutar blir en sk. brytpunkt pga att det förtennade området är styvare än det oförtennade. Om kabeln utsätts för rörelse är det på det stället som den kommer att gå av. Nu ska inte ledningar i 230/400v anläggningar röra på sig så det är antagligen ett mindre problem där, men inom svagströms applikationer är förtennade kabeländar ett no no.

13.    länk #43

Blir brytpunkten sämre vid lödning än vid t.ex. skruvanslutning eller klämanslutning?

Jag trodde att den snarast skulle bli bättre eftersom man kan få tenn att flyta in i ledaren innanför isoleringen och rent subjektivt verkar det bättre att ha brytpunkten skyddad av förstyvningen man får av isoleringen. Eller?

14.    länk #44

Det jag fick lära mig när jag jobbade som elmontör och byggde strömförsörjningar för både starkström och svagström var att att man förtennade inte kardeler pga att det gav sämre kontakt i skruvanslutning samt att kablarna kunde gå av vid gränsen där förtenningen slutade.
    Jag har själv lagat en del utrustningar där kardelerna varit förtennade och kablarna gått av.

15.    länk #45
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

En lödning som är gjord efter konstens alla regler blir inte spröd med tiden, däremot så släpper kallödningar med tiden eftersom kopparn och lodet inte inte fäst vad varandra pga för låg temperatur. Likaså "överhettade" lödningar där temperaturen på lodet blivit så hög att det bildats microbubblor vid lödpunkten kommer med tiden att släppa.
    Dessutom kan man få sprickbildningar i lödpunkten om den utsätts för rörelse medan den svalnar.
    Sånt fick man lära sig på lödkursen...
    Ja, man måste göra rätt, Googlar man på solder joint reliability eller liknande så får man hundratusentals träffar. Lödning är förenat med stora tillförlitlighetsproblem.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01