Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Kalmar

Elektriker

Hej

Skulle behöva lite råd från erfarna elektriker.

Jag är 23 år och har slutfört el/automations utbildning. Därefter har jag jobbat som elmontör och drifttekniker. Tyvärr var företaget ej branschanslutet till ECY så fick inga lärlingstimmar.
    Och det verkar som dom flesta indrustrier ej är branschanslutna och där med kan jag aldrig få elektriker intygg.

Min fråga är helt enkelt om man måste vända sig mot industrier för att hålla på med Automation och felsökning, eller finns det även installationsfirmor som håller på med detta?

Funderar också på om det finns någon bra vidarutbildning på el för att få lite mer i kassan.

Har även funderat på att utbilda mig till ingenjör, men vet att det finns elektriker som tjänar nästan lika bra.

Är första gången jag skriver på forumet, vet inte om min fråga är "passande" men hittar ingen annanstans att fråga.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011

Det finns flera elinstallationsfirmor längs kalmarlänskusten som har automation. (GILA (Rockneby)), SSE (huvudkontor i Blomstermåla) är två firmor som håller på med automation.

3.    länk #3
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Det finns en forum för oss i elbranchen där din fråga passar bättre

www.fluxio.se

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2012

Tack för svaren.

Ska prova fluxio

5.    länk #5
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Varför behöver du lärlingstimmar? Tar du jobb på en industri så har du väl ändå ingen nytta av dom då du hamnar i ett helt annat fackförbund & löneavtal? Och praktiktid för behörighet får du ju oavsett (under förutsättning att du är anställd och företaget har en installatör/behörig elektriker).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01