Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra Götaland

Nån som känner igen denna elcentral?

Hej!
    Vart hemma hos en kund häromdagen som varken hade kåpor eller dörr till sin elcentral. Anledningen var att förra elektrikern gått i konkurs och försvunnit spårlöst.

Han frågade om jag kunde fixa nya grejer till den, men jag fann inte ett uns av ledtråd till fabrikat eller dylikt på/runt själva centralen. Därför vänder jag mig till er för att se om det möjligtvis är någon här som känner igen centralen.
    Köptes i alla fall på Storel trodde kunden.

Bifogar ett gäng bilder:
    http://www.bilddump.se/bilder/201201...28.134.195.jpg

2.    länk #2
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Nej, känner inte igen den, men det jag reagerar på är alla lösa FK utanför centralen. Så får det inte se ut!
    Samt lite annat smått o gott som inte ser så proffsigt ut.
    Så det finns kanske trots allt en anledning till denne elektriker gick i KK....

3.    länk #3
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Det ser ut som en GE färdigbyggd central. Storel brukar ha dessa på hyllan till bra pris. Bör gå att få tag på grejer

4.    länk #4
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Jag vet inte vad det kan vara för fabrikat men va fan hände där????

5.    länk #5
    Rikard Ågrens avatar

Nä jag ångrar mig

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Att "elektrikern" gått i konkurs är inte så konstigt om hans jobb i övrigt ser ut som det på bilden. Det kan knappast vara en yrkesman som utfört arbetet.
    Vilket fabrikat det är på kapslingen är inte så lätt att gissa men det kostar ju inte så mycket att köpa en ny kapsling och flytta över grejerna.
    Samtidigt går det ju att fixatill installationen lite för jag tycker att det ser lite för amatörmässigt ut, trots försöket att snygga till med några buntband

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

Hahaha. Han kanske inte ens va elektriker

8.    länk #8
    Rikard Ågrens avatar

Härlig blandning av fabrikat, GE, Hager, Garo, GDS(gör-det-själv?!) och så något orange där nere

9.    länk #9
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43

Jag tror det är en Eldon central...kolla på Storel eller Solar...
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

10.    länk #10
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43

Härlig blandning av fabrikat, GE, Hager, Garo, GDS(gör-det-själv?!) och så något orange där nere
    Haha...du glömde AEG...
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra Götaland

Haha, jaja lugna nu, man har väl sett värre installationer än det där

Tack för tipsen! Blir väl till o ta en vända till Storel och luska lite..

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Oct 2004
    Län: Skåne län

På tal om detta men dåligt gjorda intallationer......
    Kan inte någon ta fram några bilder på välgjorda villa-elcentralinstallationer?
    Nu får vi ju bara se dåliga bilder.
    Modernisering av en skånelänga

13.    länk #13
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Ska man länka bilderna på en central jag kopplat igen, måtro?

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Halland

Det är en Eldon infälld kapsling , DN348 med E-nummer: 22 436 06.
    Är en utgången modell, men de har fortfarande kvar några på lager.
    Kolla med Storel . De kan också ha kvar på lager eller så fixar de fram en från Eldon.

15.    länk #15
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Uhh, inte ens jag skulle ha lagt så mycket lös FK utanför centralen.

Går det inte att få in FK'n inne i centralen och flytta upp den ett par decimeter? Eller är det vad som är tänkt?

Om elektrikern var påväg att gå i konkurs så har det nog installerats allt avskrap som fanns i lager i förhoppning att kunna få in en sista betalning och rädda firman en månad till?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01