Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: jämtland

Eller skarva på rören en dm.

2.    länk #17
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten

Ja jösses.. Är det verkligen en elektriker som gjort detta?

Är det tänkt att denna kapsling ska vara infälld i väggen eller? Ska det byggas på med väggskivor runt?
    EL-intresserad datanörd

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra Götaland

Tack så mycket för hjälpen! Eldon kunde fixa fram en till mig sa dom. Men har lite funderingar på om man eventuellt skulle se om man kunde få plats med en 4radig central istället, och därav få in rören direkt i centralen.. men har inte bestämt mig hur jag skall gå till väga än.
    Tack i alla fall!

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Västernorrland

Skulle gärna se fler exempel på centraler, bilder. Bring it on.

5.    länk #20
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Kanske flytta upp den en bit och som spik99 skriver skarva på rören, och jag tror som Rrrrr att det knappast kan vara en elektriker som utfört arbetet. Skulle det vara det är han en skam för yrkeskåren.

6.    länk #21
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Som sagt: eftersom det bara verkar komma två gulgröna och två blåa från undersidan av centralen så lär det bara vara två grupper som kommer in nedtill. Det är alltså klart minst jobb att skarva på rör ifall man flyttar centralen uppåt nån decimeter.

Se bara upp för det där som kommer till vänster om centralen, det röda vad-det-nu-är ska nog inte in i centralen, och likaså ser det ut att vara en nätverkskabel. Det får nog dras om ifall centralen flyttas uppåt.

7.    länk #22
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: västragötaland
    Blogginlägg: 1

Har en fråga så inte hör hit...

Satt idag med elektriker som snacka kunder och en av dom fick samtal och gick ut för att prata.
    När han kom in så sa han att det var lärlingen som hade kopplat 2fk på samma säkring och då small det, men när han kopplade den på en annan säkring så gick det bra, och dom äldre småskratta vara.....hehe ville inte känna mig du då och fråga vad felet var så jag gör det nu istället =)

8.    länk #23
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Den där lärlingen hade garanterat gjort mer än ett fel.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

9.    länk #24
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Jag gissar på vanlig otur.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01